پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در آینده نزدیک تمام تلویزیون‌ها از کابل و سیم‌های اتصال رهایی یافته و به صورت بی‌سیم می‌توانند اطلاعات را گرفته و پخش کنند.

در طول سال‌های گذشته تعداد دستگاه‌های تصویری که با تلویزیون کار می‌کنند بسیار افزایش یافته و اتصال آن به تلویزیون و نبود درگاه کافی همواره برای کاربران مشکل‌آفرین بوده است که با ورود تلویزیون‌های بی‌سیم ، محدودیت تعداد دستگاه‌ها از بین رفته و کابل‌ها جمع خواهند شد.

طبق توافق به عمل آمده بین هفت شرکت بزرگ الکترونیکی دنیا، تمام تلویزیون‌های کیفیت بالا (HD TV) به سیستم بی‌سیم مجهز شده و از هرگونه سیم و کابل در اطراف آن خلاص می شویم.


طبق این توافقنامه پس از این تلویزیون‌ها با استفاده از سیستم بی‌سیم به تمام دستگاه‌های جانبی نظیر ویدیو ، انواع پلیرها، کنسول‌های بازی ، دوربین‌های فیلمبرداری و ... متصل می‌شوند.

این هفت شرکت عبارتند از : LG  ، ماتسوشیتا (سازنده تلویزیونهای PanaSonic‌ ، (NEC ‌ ، سامسونگ ، سونی ، توشیبا و شرکت SiBEAM  که به صورت تخصصی در زمینه تکنولوژی بی‌سیم فعالیت می‌کند.

طبق این پروژه ، اولین نمونه‌های این تلویزیون در سال 2008 به بازار خواهد آمد و تا فاصله 10 متری امواج را دریافت و با فرکانس رادیویی 60 گیگا هرتز کار می‌کند.

 همچنین اطلاعات به صورت فشرده‌نشده بین فرستنده و گیرنده انتقال پیدا کرده و بنابراین از کیفیت آن کاسته نخواهد شد.

این کنسرسیوم همچنین تعهد داده که سیستم بی‌سیم استفاده شده با تمام سیستم‌های موجود سازگار بوده و همچنین قابلیت کار با دستگاه‌های قدیمی‌تر با استفاده از کابل را داشته باشند.

در تکنولوژی به کار رفته در این تلویزیون‌ها ، پهنای باند استفاده شده و فرکانس آن بسیار مهم است ، زیرا  برای انتقال تصاویر و فیلمهای با کیفیت (HD) احتیاج به پهنای باند بالا و فرکانس مناسب است که این گروه از بیان جزئیات فنی آن خودداری کردند و فقط گفته‌اند از رنج مولتی گیگابایتی برای انتقال اطلاعات استفاده خواهند کرد.

مسلما در این پروژه سخت‌ترین قسمت کار تولید چیپ‌های بی‌سیم است که بتوانند در این رنج کار کنند.

تنها چند شرکت سازنده چیپ در دنیا وجود دارند که می‌توانند این کار را انجام دهند که از معروفترین آنها می‌توان به RadioSpire ، Tzero ‌ و Pulse LINK   اشاره کرد.

سید محمد تقی رسولی

کد خبر 7872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز