سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندرس فوگ راسموسن در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۳ متولد شد.

Anders Fogh Rasmussen

راسموسن در رشته مطالعات اجتماعی از مدرسه کاتولیک ویبورگ در سال 1972 و در رشته اقتصاد از دانشگاه آرهوس در سال 1978 فارغ‌التحصیل شد. راسموسن یک دوچرخه سوار و دونده آماتور است که در سال 2008 در یکی از مراحل تور فرانسه نیز شرکت کرده بود.

در مقام یک سیاستمدار او دولتمردی است که تا پیش از از انتخاب در مقام دبیرکل ناتو سمت نخست وزیری دانمارک را از 27 نوامبر سال 2001 تا 5 آوریل 2009 عهده دار بود. راسموسن رسما از اول اوت سال 2009 در سمت دبیرکل ناتو فعالیت خویش را آغاز کرد.

راسموسن ریاست حزب لیبرال دانمارک (Venstre) و یک ائتلاف راست میانه متشکل از اعضای حزب خویش و حزب محافظه کار خلق کشورش را به عهده داشت.

او با پیروزی این ائتلاف در انتخابات دانمارک در سال 2001 برای اولین بار به نخست وزیری رسید و در فوریه 2005 و نوامبر 2007 برای دومین و سومین بار به این مقام انتخاب شد.

دولت راسموسن با رعایت یک سنت قدیمی در دانمارک مبنی بر حفظ دولت اقلیت به حمایت حزب خلق این کشور که در دولت ائتلافی از اقلیت برخوردار بود، اتکا داشت.

اندرس فوگ راسموسن پس از در دست گرفتن زمام امور محدودیت‌های شدیدی را بر مهاجرت‌هایی که از خارج از حوزه اقتصادی اروپا (ECA) به دانمارک انجام می‌شد، اعمال کرد. او نرخ مالیات را ثابت نگه داشت و کتاب‌های زیادی را در زمینه دریافت مالیات و ساختار دولت به رشته تحریر درآورد.

در زمان زمامداری راسموسن نرخ مالیات بر برخی از کالاها و خدمات خاص کاهش یافت. فوگ همچنین دست به اصلاحات اداری زد و تعداد شهرستان‌های دانمارک را کاهش داد و 5 منطقه را جایگزین 13 استان این کشور کرد.

دوران دبيركلي وي در ناتو اول اكتبر 2014 به پايان رسيد

کد خبر 78421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز