چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: در 17نوامبر سال 1982 سیدمحمدباقر حکیم فرزند آیت‌الله‌سیدمحسن حکیم وارد ایران شد و سازمان مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را در تهران پایه‌گذاری کرد.

 او برای مبارزه مسلحانه علیه رژیم بعثی عراق اقدام به تشکیل گردان‌های مسلحی به نام سپاه بدر کرد که حدود 10 تا 15هزار عضو مسلح داشت. البته روایت‌های دیگری، این تعداد را 50هزار نفر عنوان کرده‌اند.

خانواده حکیم در میان عشایر شیعه، بادیه‌نشینان و فلاحان فقیر جلگه فرات از محبوبیت و نفوذ فراوانی برخوردارند؛ مردمی که قابلیت تشکیلاتی اندکی دارند و لذا قدرت سیاسی آنها نیز محدود است.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی پس از سرنگونی صدام و بازگشت اعضای آن به عراق، تغییراتی در تشکیلات خود ایجاد کرد که مهم‌ترین آن تبدیل لشکر نظامی بدر به سازمان امنیتی بدر بود.

تشکیلات مجلس اعلا در حال حاضر دارای سه سازمان سیاسی(مجلس) امنیتی(بدر) و فرهنگی(سازمان تبلیغاتی شهید محراب) است.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، بزرگترین حزب سیاسی در این کشور است که همکاری و هماهنگی کاملی با سایر گروه‌های حاضر در دولت فعلی این کشور دارد؛ مجلسی که 17درصد کل آرای انتخابات استانداری‌های عراق را به دست آورده است.


پس از سقوط صدام، مجلس اعلای انقلاب اسلامی اقدام به انجام فعالیت‌های عمدتاً فرهنگی و مذهبی- به‌ویژه در مناطق شیعه نشین عراق- کرد.

آنها تاکنون 6 کانال تلویزیونی 2 یا 5کیلو وات را در بصره، کوت، العماره، نجف، بغداد و کرکوک راه‌اندازی کرده و تلویزیون ماهواره‌ای الفرات را نیز فعال کرده‌اند.

تاسیس دانشگاه شیخ طوسی با شش دانشکده اختصاصی در رشته‌های علوم انسانی، تأسیس مدارس ویژه و نمونه امام علی و مدرسه علمیه دارالحکمه از جمله فعالیت‌های فرهنگی‌مذهبی مجلس اعلاست.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق همچنین توانسته است در برخی پست‌های سیاسی نظیر معاونت اول ریاست‌جمهوری عراق، استانداری شش استان شیعه‌نشین و پست چهار وزارتخانه دارایی، شهرداری‌ها، گفت‌وگوی ملی و وزیر مشاور در امور بازسازی در دولت جدید عراق حضور فعالی داشته باشد.

کد خبر 7770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز