چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

آخرین کتاب مجید قیصری که رمانی است با نام «باغ تلو» منتشر شد.

باغ تلو را می‌توان دومین تجربه قیصری در رمان‌نویسی به حساب آورد؛ چرا که او اولین تجربه‌اش را با «ضیافت به صرف گلوله» منتشر کرده بود. اگرچه اولین رمان قیصری هیچ‌وقت به قدرت داستان‌های کوتاهش نشد، اما به نظر می‌رسد «باغ تلو» کاری متفاوت از آب درآمده باشد.

مجید قیصری در داستان‌ کوتاه‌نویسی، چیره‌دست و صاحب نگاه ویژه است. او با درایت، اتفاقات جنگ را در داستانش می‌ریزد تا مخاطب را در مقابل حوادثی بنشاند که سالها از آن می‌گذرد. درست به همین دلیل و به گواهی آثار پیشین قیصری، او را نویسنده‌ای می‌دانیم که جنگ را دستمایه نوشته‌هایش دارد.

او در «باغ تلو» تجربه‌ای را تجربه می‌کند که در دوران وقوعش (زمان وقوع حوادث داستان) حداکثر کودکی بوده به سن و سال اول یا دوم دبستان .در باغ تلو روایت اصلی به پسری برمی‌گردد که خواهرش (مرضیه) را بازشناسی می‌کند. بازشناسی خواهری متفاوت که حالا دیگر نیست. جست‌وجوی مرضیه در سالهای ابتدایی پس از انقلاب اسلامی.


نگارنده این مطلب در یادداشت‌‌ها و نقدهایی که بر آثار قیصری داشته‌ام، او را بهترین داستان کوتاه‌نویس حال حاضر دانسته‌ام و هنوز هم می‌دانم.
اما به نظر می‌رسد تجربه دوم او در رمان- بر خلاف کتاب ضیافت به صرف گلوله- بتواند برخی سلیقه‌ها را جلب کند.


باغ تلو بیش از چند هفته نیست که از دست ناشر و ارشاد خلاص شده و به کتابفروشی‌ها رسیده است (البته ممکن است هنوز نرسیده باشد) اما می‌توان سلیقه ناشر را در انتخاب این کار ستود.

نشر علم که باغ تلو را در شمارگان 2200 نسخه به بازار ارائه کرده، پیش از این با انتشار رمان «شمایل مانا» در سال 82 (اثر مختار پاکی) نشان داده بود که سلیقه خوبی در انتخاب آثار داستانی دارد؛ چنان‌که علی‌رغم غفلت و بی‌خبری تمام نهادهای دولتی و خصوصی که انتخاب کتاب سال دارند، این اثر در داوری‌های انتخاب کتاب سال شهید غنی‌پور به مرحله نهایی رسید و اثری متفاوت و فوق‌العاده از طرف داوران تلقی شد.

داوران آن سال که متشکل از داوود غفارزادگان، امیرحسین فردی، محمد ناصری، مجید قیصری، احمد دهقان، محمد شجاعی و نگارنده (ابراهیم زاهدی مطلق) بودند، به اتفاق شمایل مانا را فراتر از انتظار دانستند و از این‌که این همه گمنام مانده بود، اظهار تعجب کردند. دلایل عدم معرفی این اثر به عنوان کتاب سال شهید غنی‌پور بماند برای فرصتی دیگر.


به هر حال، نقد آخرین اثر مجید قیصری که متفاوت از آثار پیشین اوست به همراه گفت‌وگوی ویژه گروه ادب و هنر همشهری با این نویسنده خوش‌ذوق به‌زودی  در صفحه ادبیات همشهری منتشر می‌شود. قیصری اگرچه در طرح مباحث تئوریک داستان، چندان تن به گفت‌وگو نمی‌دهد، اما ضرورت طرح برخی مسائل در «باغ تلو» او را به مصاحبه‌ای خواندنی نزدیک کرده است.

گفتنی است کتاب «سه دختر گل‌فروش» (مجموعه داستان) از داستان‌های زیبای این نویسنده چندی قبل از طرف انجمن قلم ایران جایزه بهترین کتاب سال را برد. همچنین در سال‌های قبل نیز آثار دیگری از قیصری جوایزی را برده یا به مراحل نهایی داوری‌های مراکز انتخاب کتاب سال رسیده بود.

کد خبر 7740

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز