دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

امسال بازار شب عید شرایط متفاوتی دارد؛ از یکسو درحالی که مسئولان اتحادیه‌های صنفی در حوزه میوه و تره‌بار از کنترل بازار و حتی کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند، تولید‌کنندگان و فعالان بازار مرغ می‌گویند قیمت این محصول پر مصرف در سفره‌ها افزایش یافته است.

 نکته جالب توجه آنکه در بازار محصول پر مصرف برنج حرف و حدیث‌ها متفاوت است؛ برخی انجمن‌های وابسته به تولید‌کنندگان برنج افزایش قیمت این محصول را پیش‌بینی می‌کنند و در مقابل برخی صنوف توزیعی می‌گویند برنج هنوز با رشد قیمت روبه‌رو نشده است.

دبیر اتحادیه صنف بارفروشان تهران می‌گوید: با وجود فراوانی میوه تولید داخل و میوه‌های وارداتی، خوشبختانه هیچ مشکلی برای تأمین میوه شب عید وجود نخواهد داشت.

علی حاج‌ فتحعلی‌ها می‌افزاید: امسال خوشبختانه همه نوع میوه به‌صورت فراوان هم در داخل تولید و هم از خارج وارد شده و این روزها پرتقال ترکیه‌ای به قیمت کیلویی 600 تا 700 تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. در حالی که محصول کیوی سال گذشته 800 تا 1000 تومان بود، امسال به 500 تا 600 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است. میوه‌های دیگر نیز به‌صورت فراوان در بازار مرکز میوه عرضه می‌شود.

حاج فتحعلی‌ها خبر می‌دهد: از 20 اسفندماه میوه‌های ذخیره شده توسط وزارت بازرگانی به بازار تزریق شده که باعث تغییر و کاهش قیمت خواهد شد و با توجه به اینکه دولت میوه‌های مرغوب را ذخیره کرده، برای عرضه یارانه تعلق می‌گیرد. سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز با گسترش غرفه‌های جدید نسبت به عرضه میوه و تره‌بار و خشکبار به مردم اقدام کرده است.

گرانی پیاز و سیب زمینی

اودرباره دلایل گرانی پیاز می‌گوید: با توجه به اینکه پیاز پاییزه تمام شده و پیاز جدید از بندرعباس وارد می‌شود، قیمت آن امروز در بازار بین 300 تا 400 تومان بسته به نوع آن عرضه می‌شود و سیب‌زمینی از کیلویی 100 تا 120 تومان در بازار مرکزی میوه و تره‌بار فروخته می‌شود. او در مورد بالا بودن نرخ سیب‌زمینی در مغازه‌های سطح شهر می‌گوید:‌ متأسفانه برخی مغازه‌داران بی‌انصافی می‌کنند و در حالی که بارفروش عمده،  با فاکتور بار عرضه می‌‌کند، متأسفانه مأموران میدان که باید فاکتورها را بازرسی و کنترل کنند،  این کار را نکرده و  در نبود نظارت مأموران مغازه‌دار نیز هر قیمتی که بخواهد عرضه می‌کند.

کاهش قیمت کیوی

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌‏بار تهران هم با بیان اینکه در حال حاضر قیمت میوه در بازار متعادل است، می‌گوید: در روزهای پایانی سال، قیمت‌‏های میوه به‌دلیل ذخیره‌‏سازی مناسب با افزایش مواجه نمی‌شود. با تدابیر اتخاذ شده و با توجه به فراوانی میوه داخلی درسال‌جاری، ذخیره‌‏سازی مناسب صورت گرفته و به‌تدریج برای جلوگیری از بروز کمبود در بازار میوه و تره‌‏بار، درروزهای پایانی سال به بازار عرضه می‌‏شوند.

او تصریح می‌کند: در حال حاضر در حاشیه تهران ذخیره‌‏سازی میوه انجام گرفته تا در 5 روز آخر سال به موقع میوه‌های ذخیره شده در بازار توزیع شوند.رئیس اتحادیه میوه وتره‌‏بار درباره آخرین وضعیت قیمت‌‏ میوه‌ها در بازار شب عید می‌گوید: کیوی با 25 درصد افت قیمت مواجه شده است و گوجه فرنگی و ‌‏خیار نیز به همین میزان با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌‏ است . طی یک ماه اخیر موز مقداری با افزایش قیمت مواجه شده بود که طی روزهای گذشته قیمت آن نیز به‌تدریج کاهش یافته است.

مهاجران هم درباره تداوم گرانی پیاز توضیح می‌دهد و تصریح می‌کند: به‌دلیل وجود سرما، قیمت پیاز هنوز با کاهش مواجه نشده است.

او درباره تصمیم سازمان میادین میوه وتره‌‏بار برای عرضه نکردن محصولات خارجی در میادین می‌گوید: به هر حال سازمان میادین میوه وتره‌‏بار محدودیتی را درخصوص عرضه میوه خارجی در میادین اتخاذ کرده و از طرفی در حال حاضر قیمت‌‏های میوه‌های خارجی در مواردی گران‌‏تر از میوه‌های عرضه شده در میادین است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران پیش‌‏بینی می‌کند که  بازار میوه و تره‌‏بار در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی مانند سال گذشته با بحران مواجه نخواهد شد و قیمت‌‏ها افزایش نمی‌‏یابند.

پیاز در بندرعباس

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید: قیمت پیاز به‌صورت ناگهانی افزایش یافته و نرخ آن از کیلویی 270 تومان به 570 تومان در محل تولید رسیده است. در حال حاضر در بندرعباس عده‌ای پیاز را به‌صورت قانونی و غیرقانونی به کشورهای همسایه صادر می‌کنند و این خود عاملی برای کاهش پیاز و افزایش قیمت آن است.تدابیری در نظر گرفته شده تا قیمت پیاز کاهش یابد و برنامه‌ریزی‌ای صورت گرفته تا ظرف 15 روز آینده از جیرفت و دزفول، پیاز وارد بازار شود.مهاجران تاکید می‌کند: هم‌اکنون انار به‌دلیل اتمام فصل، گران‌ترین میوه بازار است و نرخ موز نسبت به هفته گذشته با کاهش 400 تومانی به هزار و 100 تومان کاهش یافته است

افزایش قیمت گوشت مرغ

دبیر انجمن صنفی گوشت مرغ هم از افزایش قیمت مرغ در آستانه سال نو خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ قیمت گوشت مرغ طی 15 روز گذشته از ۲ هزار به ۲ هزار و 650 تومان افزایش یافته است.به گفته علی آذروش افزایش قیمت نهاده‌ها در بازارهای جهانی و عدم‌مدیریت بهینه در عرضه از اصلی‌‏ترین عوامل افزایش قیمت‌‏ مرغ طی روزهای گذشته بوده است.

او با اشاره به اینکه گوشت مرغ به اندازه نیاز تقاضای کشور تولید می‌شود، می‌گوید:‌‏روزانه بین ۴ هزار تا ۴ هزار و 500 تن گوشت مرغ به‌صورت گرم عرضه می‌شود و ذخایر گوشت مرغ شرکت پشتیبانی دام در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هیچ‌‏گونه مشکلی به لحاظ تامین گوشت مرغ وجود ندارد. واحدهای تولیدی گوشت مرغ حتی می‌‏توانند درصورت لزوم و با حمایت دولت، گوشت مرغ را به کشورهای همجوار صادر کنند.آذروش تصریح می‌کند:‌ مرکز عرضه موجود گوشت مرغ در شرایط ویژه مانند روزهای پایانی سال جوابگوی تقاضای مردم نخواهد بود همین امر باعث می‌شود تا سودجویان بازار مرغ را مدیریت کنند.

دبیر انجمن صنفی گوشت مرغ کشور افزایش نهاد‌ه‌ها را عامل دیگر افزایش قیمت مرغ می‌داند و ادامه می‌دهد:طی یک ماه اخیر واحدهای تولیدی گوشت مرغ، سویا را بین 60 تا 70 تومان و ذرت را بین 50 تا 60 تومان گران‌تر از ماه‌های گذشته خریداری می‌‏کنند و همین امر بر افزایش قیمت‌‏ها تاثیر بسزایی گذاشته است.به گفته وی افزایش  هزینه‌های حمل‌‏ونقل نیز یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ است. درصورت مدیریت مطلوب و بهینه امکان شوک قیمتی در بازار گوشت مرغ در آستانه سال نو اتفاق نمی‌‏افتد.او تصریح می‌کند: هنوز قیمت مرغ به قیمت تعیین شده بین واحدهای تولیدی و مسئولین که بر مبنای 2هزار و۸۰۰ تومان تعریف شده  افزایش نیافته است.

ارزانی در بازار برنج

از سوی دیگر اتفاقات متفاوتی در بازار برنج در حال روی دادن است. اواخر سال گذشته وقتی برچسب قیمت انواع برنج از هندی گرفته تا تایلندی، یک روز در میان عوض می‌شد وچشم خریداران را از فرط شگفتی خیره می‌کرد اهالی بازار پیش‌بینی می‌کردند که خیلی زود فروشندگان برنج ایرانی هم برای اینکه از قافله قیمت‌ها عقب نمانند دست به کار خواهند شد ودر ادامه فعالیت زیرزمینی دلالان سونامی برنجی به راه خواهند انداخت.

بالاخره هم همان شد که انتظار می‌رفت، به این ترتیب قیمت محصول مرغوب شالیزارهای شمال کشور به‌شدت هر چه تمام‌تر افزایش یافت و از مرز باورنکردنی 4 هزار تومان هم گذشت.به این ترتیب خیل عظیم مصرف‌کنندگان که از رشد بیشتر غول قیمت برنج بیم داشتند برای خرید و ذخیره به بازارها هجوم بردند تا شاید این ذخیره گرانقیمت در روز مبادا به کار آید.

در نتیجه با عقب ماندن عرضه از تقاضا، تب گرانی باز هم بالا رفت به همین علت هم دبیر انجمن برنج به کرات به خریداران هشدار داد به اندازه مصرف برنج بخرند چون امکان نگهداری این محصول در روزهای گرم تابستان وجود ندارد ضمن اینکه اساسا نیازی به انبار برنج نیست چون تولید داخلی نیاز مصرف‌کنندگان را به راحتی تامین خواهد کرد.

اما با وجود همه توصیه‌ها وهشدارها، رشد قیمت برنج تا مدت‌ها پس از آغاز سال 87 کماکان ادامه داشت و بیم آن می‌رفت که برنج ایرانی هم به سرنوشت خاویار مبتلا شود یا دست کم پلو خورشت ایرانی به خاطره‌ها بپوندد.  اما خوشبختانه گذشت ماه‌ها از قیمت این محصول کاست وآنطور که جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج می‌گوید روند کاهش قیمت در روزهای پایانی سال ادامه خواهد داشت.

قیمت برنج

علیزاده ‌ می‌گوید: قیمت برنج در ماه‌های اخیر پس از چند ماه ثبات روی سراشیبی قرار گرفت به‌نحوی که تنها در یک ماه اخیر قیمت خرید هر کیلو برنج 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.

او با اشاره به  کاهش قیمت برنج وارداتی می‌افزاید: قیمت برنج در مهر وآبان امسال در بازارهای جهانی نسبت به ابتدای سال،  بیش از 60 درصد کاهش یافت. در این مدت به‌عنوان مثال قیمت هر تن برنج تایلندی درجه 2 از 853 به 322 دلار رسید و قیمت نوع ویتنامی هم از 838 دلار به 301 دلارکاهش یافت.

از سوی دیگر برنج باسماتی صادراتی هند که هر تن آن یک هزار و100 دلار فروش می‌رفت در 2 ماه اول پاییزتنها 630 دلار قیمت داشت.

به گفته دبیر انجمن برنج، برنج ایرانی هم در ماه‌های اخیر مشمول نزول قیمت شده، به این ترتیب در بهمن ماه به جز کاهش 10 درصدی برنج ایرانی، قیمت برنج محلی وپرمحصول هم به ترتیب 10 و20 درصد کاهش یافت.او افت قیمت برنج وارداتی در بازارهای کشور را به‌طور متوسط 25 تا30 درصد اعلام کرده و می‌گوید: قیمت برنج در نیمه اول اسفند هم نسبت به ماه پیش از آن 5تا 8 درصد کاهش یافته است.

با این همه علیزاده شایق پیش‌بینی می‌کند که  در روزهای پایانی سال به‌علت افزایش تقاضا قیمت برنج به‌طور متوسط 5 تا 6 درصد افزایش یابد.او میزان تولید برنج داخلی را در 9 ماهه سال‌جاری بالغ بر 2 میلیون و100 هزار تن اعلام کرده و می‌افزاید: با توجه به میزان تولید و واردات در سال‌جاری برای تامین نیاز بازار به این محصول مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 77308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز