گروه اقتصادی: زیان شدید ماه‌های گذشته جنرال موتورز آمریکا به‌علت رکود اقتصادی جهان و ناتوانی در تامین نقدینگی، مهم‌ترین دلایلی است که حسابرسان را به این نتیجه رسانده تا در گزارش سالانه چندی پیش خود، ادامه حیات این غول خودروسازی جهان را مورد تردید قرار دهند.

انتشار این گزارش موجب سقوط 15درصدی ارزش سهام جنرال موتورز در بورس نیویورک شد و این شرکت اعلام کرد اگر نتواند اقدام به اجرای طرح تجدید ساختار خود کند، آماده اعلام ورشکستگی خواهد شد. براساس طرح تجدید ساختاری که جنرال موتورز به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده، 47هزار نفر از کارکنان این شرکت در سراسر جهان تا پایان سال اخراج و 5کارخانه این شرکت در آمریکا نیز تعطیل خواهد شد. اعلام ورشکستگی جنرال موتورز هزینه‌ای 40 تا 100میلیارد دلاری برای دولت آمریکا در بر خواهد داشت.

قانون اساسی آمریکا این اجازه را به شرکت‌های تجاری می‌دهد که داوطلبانه اعلام ورشکستگی کنند؛  به موجب این قانون شرکت‌ها می‌توانند تا زمانی که اقدامات قانونی برای حل و فصل بدهی‌های آن شرکت در جریان است به فعالیت خود ادامه دهند. با تسلیم درخواست اعلام ورشکستگی، دارایی‌های شرکت تحت نظر دولت قرار می‌گیرد تا درصورت لزوم برای پرداخت بدهی‌های آن به فروش رسد. در کل، مقررات ورشکستگی در آمریکا به‌گونه‌ای است که به‌نفع بدهکاران بوده و شرکت‌های بحران‌زده با اعلام ورشکستگی، بخشی از هزینه‌های خود را به دولت تحمیل می‌کنند.

جنرال موتورز، چندی پیش از زیان 31میلیارد دلاری در طول سال 2008 خبر داد و بدین ترتیب طی 3سال اخیر، جنرال موتورز 82میلیارد دلار زیان بالا آورده است. این شرکت که تا چند سال پیش بزرگ‌ترین خودرو‌ساز جهان بود، قصد دارد 47هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند و اعلام کرده به 22میلیارد دلار دیگر کمک مالی از دولت آمریکا برای ادامه حیات نیاز دارد. جنرال موتورز تاکنون 13میلیارد دلار از وام‌های اعطایی دولت آمریکا برای نجات از بحرانی که تحلیلگران آن را بدترین بحران بازار خودرو در 27سال اخیر می‌دانند، دریافت کرده است.

به‌دنبال هشدار حسابرسان، طلبکاران جنرال موتورز نیز تصمیم گرفته‌اند فعلا مطالبات خود از این شرکت را تا سقف 6میلیارد دلار درخواست کنند و به جنرال موتورز اجازه داده‌اند که مطالبات آنها را با دریافت کمک از دولت، به‌طور کامل بازپرداخت کند.مدیرعامل جنرال موتورز نیز هشدار داد درصورت حمایت نکردن دولت‌های اروپایی از کارخانه‌های این شرکت در اروپا، این کارخانه‌ها طی چند هفته آینده ورشکست شده و 300هزار فرصت شغلی از دست خواهد رفت.

فریتز هاندرسون، گفت: اگر دولت‌های اروپایی تا یکی دو ماه آینده به جنرال موتورز اروپا کمک نقدی نکنند، این شرکت با مشکل روبه رو خواهد شد.فروش خودرو در آمریکا هم‌اکنون به پایین‌ترین سطح خود  از سال 1981به‌این سو سقوط کرده و سال گذشته خودرو‌سازان آمریکایی 13.2 میلیون خودرو در داخل این کشور به فروش رساندند که 3میلیون خودرو کمتر از سال 2007 بود.

ژنرال موتورز که در سال 1908 تاسیس شد از لحاظ فروش خودرو بعد از تویوتا دومین خودرو‌ساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. این شرکت در 34کشور جهان کارخانه خودروسازی دارد و محصولات آن در 140کشور جهان، مشتری دارد. جنرال موتورز در سال 2008 بیش از8.3 میلیون خودرو و کامیون با مارک‌‌هایی همچون بیوک، کادیلاک، شورولت، جی.ام.دوو، جی.ام.سی، اوپل و پونتیاک به فروش رساند. این شرکت همچنین قرار است از 8 مدل تنها 8 نوع خودرو تولید کند. به این ترتیب تنها مدل‌های شورولت، بیوک، کادیلاک و جی‌.ام.‌سی تولید خواهد شد.

کد خبر 77196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز