سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات در خصوص سلول‌های بنیادین در ایالات متحده آمریکا بار دیگر زیر چتر حمایت‌های دولتی قرار گرفت.

شبکه خبری دویچه​وله از واشنگتن گزارش داد، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با امضای حکمی، دستور جرج بوش، سلف خود را برای حذف یارانه‌های دولتی در این بخش لغو کرد.

بوش سال 2001 صرف هزینه دولتی در امر تحقیقات در خصوص سلول‌های بنیادی را ممنوع کرد. اوباما تاکید کرد آمریکا باید در تحقیقات سلول‌های بنیادی به عصری جدید وارد شود.

محققان امیدوارند بتوانند با درمان‌های جدید که از این تحقیقات میسر می‌شود، بیماری‌هایی همچون آلزایمر، دیابت و پارکینسون را درمان  کنند.

اوباما در مراسم امضای این حکم گفت: سرانجام انتظار هشت ساله بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران که خواهان گسترش تحقیقات درباره سلوهای بنیادین هستند، به سر آمد و از این پس با اختصاص بودجه فدرال به این گونه پژوهش‌ها شاهد رشد و شکوفایی این شاخه علمی خواهیم بود.

دکتر جرج دالی، از بیمارستان کودکان بوستون درباره این اقدام می‌گوید: تحقیق درباره سلول‌های بنیادین جنینی یکی از  زمینه‌های علمی است که خیلی سریع متحول می‌شود و ما در سال‌های اخیر در تحقیق در این خصوص دست‌‌مان بسته بود.

سلول‌های بنیادین از توانایی‌های بالایی برخوردارند. این نوع سلول‌ها که از جنین چند روزه برداشته می‌شوند، می‌توانند همه سلول‌های دیگر بدن را بسازند. از همین رو دانشمندان و محققان امیدوارند با سلول‌های بنیادین هر گونه سلولی از بدن را که آسیب دیده است، بسازند.

جنینی که برای استخراج سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود، جنین‌های هستند که زوج‌ها برای لقاح مصنوعی در کلینیک‌ها می‌گذارند، از همین رو جنین‌های زیادی در این گونه کلینک‌ها نیز باقی نمی‌ماند.

دانشمندان این استدلال را که استفاده از سلول‌های بنیادین مصداق قتل تلقی می‌شود، قبول ندارند و می‌گویند کار با جنینی که دور انداخته شده است و سلول‌های بنیادینی که از آن استخراج  می‌شود، بسیار اخلاقی‌تر از دور انداختن جنین‌ها بدون استفاده از آنهاست.

در اروپا هم همین جنجال‌ها وجود دارد و اعتباراتی برای تحقیق درباره سلول‌های بنیادین جنینی در نظر گرفته شده است. در شرایط کنونی فقط انگلیس در این زمینه به پیشرفت‌هایی دست یافته است.

کد خبر 76939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز