پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

علی کهن‌نسب: شاید هیچ اتفاقی برای ورزش ایران در سال 88، مهم‌تر از رقابت‌های انتخابی و راهیابی به جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی نباشد

هر چند که باید میزبانی دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی را نیز به آن اضافه کرد. ولی باید پذیرفت که در حال حاضر بهاریه ورزش ایران در سال 88 رقابت‌های فوتبال انتخابی جام‌جهانی و همچنین رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیاست که از چندی قبل با حضور 16 تیم آسیایی آغاز شده است.ورزش فوتبال در سال 88، سال شلوغ و پردردسری را، به خصوص در فصل بهار، پیش‌رو خواهد داشت و طلیعه آن از  نخستین روزهای سال نو با برگزاری دیدار دوستانه با تیم ملی کویت در سوم فروردین  رقم خواهد خورد.

گرم‌ترین روز بهار

دیدار ایران و عربستان در ورزشگاه بزرگ آزادی روز گرمی را در نخستین روزهای بهار برای هواداران فوتبال رقم خواهد زد.

عربستان که از دیرباز رقیب قدرتمندی برای فوتبال ایران بوده است، پس از شکست در برابر کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ، به رده چهارم جدول گروه دو انتخابی جام‌جهانی سقوط کرد و به همین دلیل مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان، «ناصر الجوهر»، سرمربی 65 ساله خود را برکنار و به جای او «خوزه پسیرو»، مربی پرتغالی 84 ساله  را به عنوان سرمربی معرفی کردند تا او که بیستمین مربی تیم ملی عربستان از سال4991 است، مأموریت دشوار صعود عربستان به جام‌جهانی را به عهده بگیرد. از آنجایی که این مربی به سبک فوتبال آمریکای لاتین علاقه خاصی دارد ، به احتمال زیاد تیم عربستان نیز با همین سبک به مصاف ایران خواهد آمد.

خرداد سرنوشت‌ساز

تیم ملی فوتبال ایران پس از رویارویی با عربستان، دیدار دشوار دیگری را در روزهای گرم خرداد تجربه خواهد کرد و در پیونگ‌یانگ به مصاف کره‌شمالی می رود؛ تیمی که از سال 1972 تاکنون هیچ‌گاه موفقیتی در برابر ایران نداشته است و در دیدار رفت ، در ورزشگاه آزادی، نیز نتیجه را به ایران واگذار کرد. ولی اکنون این تیم پس از شکست عربستان به عنوان یکی از مدعیان صعود مطرح است و به نظر می‌رسد فوتبال ایران علاوه بر جدال با کره جنوبی و عربستان باید با حریف دیگری از شرق آسیا برای صعود بجنگد.

فوتبال ایران طی روزهای 20 و 27 خرداد نیز باید به مصاف تیم ملی امارات و کره جنوبی برود.

امارات در مسابقه‌های پیشین انتخابی جام جهانی نیز یکی از حریفان ایران بود که در تهران بدون گل مساوی کرد و درالعین یک بر صفر از ایران شکست خورد، ولی این تیم تنها امتیاز خود را  در برابر ایران کسب کرده است.

کره جنوبی نیز کیفیت تیمی خود را در تهران و در ورزشگاه آزادی به رخ ایران کشید و حریف بسیار خطرناکی است.البته اگر ایران بتواند پیش از این دیدار به امتیازهای لازم برای صعود دست یابد،رویارویی دو تیم در سئول می‌تواند دیداری تدارکاتی و دوستانه تلقی شود. 

لیگ برتری‌های آسیا

چهار تیم لیگ برتری پرسپولیس و استقلال تهران، صبای قم و سپاهان اصفهان، به عنوان نماینده‌های ایران در رقابت‌های حرفه‌ای باشگاه‌های آسیا طی دو روز گذشته جدال خود را با 12 تیم دیگر آسیایی برای صعود آغاز کرده‌اند و درست در آخرین روزهای سال 87 نیز هر چهار تیم در برابر یکی دیگر از حریفان گروه قرار می گیرند. در 27 اسفند ماه صبا  در ورزشگاه یادگار امام شهر قم ، میزبان الاهلی امارات است و در همین روز در ورزشگاه الفهد شهر ریاض، پیروزی تهران مهمان الشباب عربستان خواهد بود.

روز چهارشنبه 28 اسفند ماه نیز در ورزشگاه آزادی، استقلال تهران میزبان الجزیره امارات است و سپاهان، دیگر نماینده ایران، در ورزشگاه پرنس شهر دمام مهمان الاتفاق عربستان خواهد بود.

البته بازیکنان چهار باشگاه ایرانی به غیر از ملی‌پوشان آنان، این فرصت را دارند تا نخستین روزهای فروردین و عید نوروز را در کنار خانواده‌های خود جشن بگیرند، ولی این تعطیلی و خوشی زود هنگام پس از سیزدهمین روز نوروز به پایان خواهد رسید. چرا که هر چهار تیم ایرانی باید خود را برای مسابقه های روز 18 و 19 فروردین آماده کنند تا دیدارهای دور رفت جام باشگاه‌های آسیا به پایان برسد و در اردیبهشت ماه نیز با آغاز دیدارهای دور برگشت، تکلیف تیم‌های صعود کننده از گروه‌ها، مشخص می شود. به همین دلیل این به بازیکنان چهار تیم ایرانی و نتایج آنها در رقابت‌ها باز می‌گردد که بهاری به یادماندنی را تجربه کنند و یا وداع زودهنگامی با رقابت‌های آسیایی داشته باشند.

المپیک کوچک آسیایی‌ها

دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی را که از 24 مهر لغایت 8 آبان ماه سال 88 به میزبانی ایران برگزار می‌شود ، باید به عنوان بزرگ ترین رویداد ورزشی سال جدیدمعرفی کرد. حضور بیش از 9 هزار ورزشکار در این رقابت‌ها از 57 کشور اسلامی در 16 رشته به اهمیت این بازی ها می افزاید.

ایران درصدد است تا دومین دوره این رقابت‌ها را باشکوه هر چه بیشتر برگزار کند.

ورزشگاه100 هزار نفری آزادی برای مراسم باشکوه افتتاحیه رقابت‌ها در نظر گرفته شده است و50 1خبرنگار خارجی هم برای  پوشش خبری و تصویری رقابت‌ها در ایران
حضور پیدا خواهند کرد.

برگزاری دومین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی، هرچندآزمونی بزرگ برای برگزارکنندگان رقابت‌ها به شمار می‌رود، ولی اتفاقی است که همه ورزش ایران را تحت تأثیر قرار
می دهد، به‌خصوص ورزش بانوان که این فرصت را می یابد تا با توجه به میزبانی ایران در چند رشته ورزشی شرکت کند وتوانایی‌های خود را در مصاف با حریفان صاحب نام محک بزند.
با توجه به در پیش‌ بودن بازی‌های آسیایی در سال 2010، بسیاری از کشورها سعی می کنند تا استعدادهای ورزشی خود را در رقابت‌های ورزشی تهران بسنجند.

باید دید که سهم ورزشکاران ایران از بزرگ ترین رویداد ورزشی سال 88 و 1482 مدالی که توزیع می‌شود، چه تعداد خواهد بود؟!

کد خبر 76872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز