گروه علمی فرهنگی: ایجاد کانال آب در محوطه تپه باستانی قلعه کوچک، در هشت کیلومتری تپه کنار صندل، منجر به کشف یک گور تاریخی شد.

«یوسف مجیدزاده» سرپرست هیأت کاوش ضمن بیان این مطلب گفت: بیل مکانیکی سازمان آب در حال ایجاد کانال آبی به عمق 2 متر و 40 سانتیمتر به قبری تاریخی با آثار سفالی و مفرغی برخورد کرد.

به گفته وی، این آثار که به آثار به دست آمده از تپه کنار صندل جنوبی شباهت دارند، متعلق به نیمه نخست هزاره سوم پیش از میلاد است.

وی با اشاره به اینکه گورستان محوطه محطوط‌آباد در اثر حفاری‌های غیرمجاز سال 1380 تخریب شده و فاقد اطلاعات کامل و جامع بود، تصریح کرد: این نخستین قبر دست نخورده‌ای است که باستان‌شناسان در جیرفت یافته‌اند و احتمال دارد بخشی از یک گورستان تاریخی باشد.

به گفته مجیدزاده، از آنجا که گورستان‌های مشابه، وسعتی معادل 800 در 500 متر مربع دارد، احتمال می‌رود این گورستان دارای وسعتی حدود 500 در 500 متر مربع با 200 تا 300 گور باشد که ادامه کاوش، نتایج آن را به صورت قطعی مشخص می‌کند.

پنجمین فصل کاوش محوطه باستانی جیرفت، به سرپرستی یوسف مجیدزاده و با حضور باستان‌شناسانی از ایران و کشورهای فرانسه، ایتالیا و آمریکا، همچنین متخصصان میان رشته‌ای نظیر گیاه باستان‌شناس، استخوان‌شناس، زمین ریخت‌شناس و مرمت اشیا و بنا، با هدف کاوش تپه کنارصندل شمالی و جنوبی و قبرستان محطوط‌آباد از سه روز پیش آغاز شده است.

مجیدزاده با تاکید بر اینکه تمدن این خطه متاثر از تمدن بین‌النهرین و مصر نیست، اظهار داشت: با آثار و شواهد کشف شده، شرق ایران به عنوان مرکز تمدنی بزرگ در دنیا شناخته شده است.

وی همچنین با اشاره به کشف یک کتیبه کامل در سال گذشته و اینکه خط روی آن با هیچ یک از خطوط بین‌النهرین و مصر هم زبان نیست، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، شرق ایران خاستگاه خط ایلامی است.

به گفته سرپرست گروه باستان‌شناسی حوزه هلیل رود، آثاری که از حفاری‌های جیرفت به دست آمده، بسیاری از حلقه‌های گمشده هزاره سوم را در بر گرفته و کشف ظروف سنگی و سفالی در این حوزه از تولیدات صنعتی شرق و جنوب شرق ایران به بین‌النهرین حکایت دارد.

دژ حکومتی، آثار معماری همچون خانه‌های شخصی و یک بنای مذهبی و همچنین کشف دو کتیبه، از مهمترین دستاوردهای 4 فصل کاوش باستان‌شناسان در این محوطه به شمار می‌رود.

محوطه باستانی هلیل رود، در کنار رودخانه هلیل رود، دارای غنای تمدن بوده و در جریان کاوش‌های علمی باستان‌شناسان و حفاری‌های غیرمجاز قاچاقچیان، آثار سنگی، سفالی و بقایای معماری هزاره سوم پیش از میلاد، از این منطقه به دست آمده است.

کد خبر 7672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز