شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در دومین جشنواره ساب پرتال‌های شهرداری تهران هدف از راه اندازی شهر مجازی را تعالی انسان و طبیعت توصیف کرد

در این جشنواره که با حضور دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و جمعی از مدیران شهرداری  و کارشناسان سازمان‌های تابعه شهرداری و نیز پژوهشگران طرح شهر مجازی در تالار ایران زمین برگزار شد دکتر عاملی ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران طرح گفت:

دغدغه اصلی ما در مدل سازی شهر مجازی تهران سلامت انسان و طبیعت است و  در یک مرحله بالاتر به تعالی انسان و طبیعت چشم دوخته‌ایم.

دکتر عاملی به عنوان مدیر اجرای طرح گفت:  شهر مجازی محصول سه حلقه عملکرد شهری است که در واقع شهر با سه قلب تپنده به حیات خود ادامه می‌دهد که  عبارتند از حلقه اختصاصی نقطه به نقطه وبگاه های اصلی و و بگاه‌های وابسته شهری، حلقه همکاری‌های بخش خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی و حلقه حوزه عمومی  شهر مجازی. 

استاد دانشگاه تهران در ادامه به تعریف شهر مجازی پرداخت و افزود: شهر مجازی آرام، شهری است که موجبات آسایش و دسترسی آسان به خدمات را برای همه شهروندان فراهم آورد و از خصلت‌های نظام مند بودن، دسترسی آسان به خدمات، فراگیری خدمات شهری و به نوعی غیرمرکزی کردن خدمات شهری همراه با چند رسانه‌ای بودن، تاریخی بودن و توجه به تنوع‌های قومی و دینی برخوردار است.

شهر مجازی، شهر نظام بخشیدن به ارزش‌های دینی و فرهنگی جامعه ایرانی است. شهر مجازی، ظرفیتِ ساختن ایده‌آل‌های زندگی را در یک فضای شهری فراگیر و مبتنی بر چارچوب‌های قانون مند، اخلاقی و الهی را دارد. شهرمجازی، شهر شهرهاست که قدرت ساخت شهرهای هزار طبقه را دارد. شهر مجازی در منطق الگوریتمی، شهر تغییر پذیر، متنوع و مبتنی بر هنر و معماری والاست. شهر مجازی شهر همیشه بیدار و مصداق کار و خدمات دائمی است. ربات‌های شهرهای مجازی همواره بیدارند و خورشید شهر مجازی همواره تابان. شهر مجازی، شهر متغیرها و فرامتغیرهاست؛ شهری است که هم به جزئیات و هم به کلیت امر زندگی توجه می‌کند. شهر مجازی، شهر ساختن بدون تخریب محیط زیست و ساختن با بهره‌وری متمایل به بی‌نهایت است. شهر مجازی، شهر ریاضی و منطق ریاضی است که بر مبنای آن مهندسی‌های مجازی جدیدی متولد می‌شوند که از ذات «تغییرپذیری» و «سیال بودن» برخوردارند.

دکتر عاملی یکی از بازده های شهر مجازی را حکمرانی خوب توصیف کرد و اظهار داشت: 240 برنامه عمل برای شهر مجازی طراحی شده است که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریت شهری، خدمات شهری، روابط عمومی، امور بنیادین شهر و گردشگری  قابل اجراست.

وی یکی از ضرورت های اساسی راه اندازی شهر مجازی را از بین بردن آلودگی ها ذکر کرد و خاطرنشان کرد: آلودگی فقط آلودگی هوا و محیط زیست نیست بلکه تمامی مسائلی که انسان را آزار دهد آلودگی است و برای از بین بردن آنها باید برنامه ریزی و اقدام کرد.
به گفته دکتر عاملی مشکلات شهرفیزیکی که در شهر مجازی قابل حل است عبارت اند از عدم دسترسی سریع به امکانات و خدمات، فرسایش منابع انسانی در فعالیت‌های غیرضروری روزانه، تخریب محیط‌زیست، از دست دادن زمان به عنوان مهم ترین ارزش اقتصادی و اجتماعی زندگی، آلودگی هوا.

مدیر اجرای برنامه شهر مجازی تهران خروجی های این برنامه را این گونه برشمرد: جمع آوری تجربه‌های مطالعات راهبردی حوزه اطلاعات تکنولوژی، دولت های الکترونیک و شهرهای مجازی، مطالعات مرتبط با دانش سنجی، مشکل سنجی، نیاز سنجی و اولویت سنجی ،  گزارش بررسی کمی و کیفی20 شهر مجازی برتر جهان، مطالعه هزینه و فاید و بررسی آلودگی های زیست محیطی و ضرورت های جایگزینی عملکرد شهر در فضای مجازی،   ارائه جزئیات 68 لایه شهر مجازی تهران به عنوان فضاهای عمومی شهر، ارائه برنامه عمل بر مبنای سه مدل پیاده سازی و ارائه برنامه راهبردی و الگوی پیاده سازی.

پایان بخش سخنان دکتر عاملی طرح نگاه سه بعدی برای تحقق شهر مجازی تهران بود که با تعییر نگرش و تقویت نگرش واقعی – مجازی، دو فضائی سازی ظرفیت های شهر و دو فضائی سازی روند و فرایندهای مدیریت شهری قابل تحقق است.

سخنران بعدی این مراسم دکتر محمدباقر قالیباف بود که به تشریح زمینه سازی زیرساختی برای اجرای برنامه های شهر مجازی پرداخت.

شهردار تهران فناوری اطلاعات را فرصت مغتنمی برشمرد که امنون در دسترس مدیران قرار گرفته است که با استفاده از آن می توانند بسیاری از کمبودها و عقب ماندگی‌های سابق را جبران کنند.

دکتر قالیباف گفت: شرایط موجود ضرورت پرداختن به مسائل فناوری اطلاعات را اجتناب ناپذیر می‌کند و از هر زاویه به شهر نگاه بکنیم دیگر نمی توان به سبک قرن بیستمی آن را اداره کرد از این رو تغییر رویکردها در شهرداری برای ما بسیار مهم است و رویکردهای جدید باید در مدیریت شهری نهادینه شود و اگر کسی مخالف آن است باید کنار برود.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست و رابطه انسان با آن خاطر نشان کرد: اگر روابط انسان و محیط وجود نداشته باشد زندگی باقی نمی ماند اما در عصر حاضر فناوری اطلاعات فرصت را برای ما فراهم کرده است که به بسیاری از نیازهای انسانی بپردازیم.

وی افزود: اگر امروز در شهرمان به دنبال دانش، ثروت، خدمات دهی و ... هستیم، اگر کرامت انسانی برای ما اهمیت دارد، اگر عدالت برایمان مهم است، اگر مشارکت مردم در اداره شهر مهم است و اگر سرعت و دقت در رفع ترافیک، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش  آلودگی برایمان اهمیت داردناگزیریم از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده کنیم.

در ادامه پروژۀ مطالعات شهر مجازی تهران که برای ارائۀ برنامۀ راهبردی و الگوی پیاده‌سازی شهر مجازی تهران انجام گرفته است، با معرفی نتایج و دو مجلد از مجموعه مجلدات در دست چاپ پروژه، رونمایی شد.

بر اساس یافته‌های به دست آمده از این پروژۀ پژوهشی، 83 درصد از رفتارهای اداری فیزیکی شهر تهران قابلیت جایگزینی با خدمات مجازی را دارند.

این پروژۀ پژوهشی پس از 17 هزار ساعت کارِ گروهی 16 نفره، از استادان و کارشناسان حوزه‌های مختلف ارتباطات، فضای مجازی، روابط عمومی، علوم اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت، مدیریت و مطالعات دینی، در دانشگاه تهران و با حمایت مادی شهرداری تهران، به عنوان الگوی اولیۀ طراحی و پیاده‌سازی شهر مجازی تهران، تدوین و ارائه شد.

ساختار سیاست شهر مجازی تهران، در سندی تحت عنوان «شهر مجازی تهران؛ برنامۀ راهبردی و الگوی پیاده‌سازی» تدوین شده است. این ساختار شامل چشم‌اندازها، نگاه راهبردی، سیاست‌های کلان، مأموریت‌ها، فرامتغیرها، لایه‌ها و برنامۀ عمل می‌شود.
برای تعریف، تبیین و تدوین این ساختار، فعالیت پژوهشی فشرده‌ای صورت گرفته است. مراحل پژوهشی این پروژه دربرگیرندۀ

1) مطالعات اسناد بالاسری در حوزه‌های دولت الکترونیک، شهرهای مجازی، امنیت مجازی، دین و اخلاق در فضای مجازی و دیگر حوزه‌ها؛

2) مطالعات پیمایشیِ امکان‌سنجی، نیازسنجی و مشکل‌سنجی از شهروندان تهران و کارگزاران شهر تهران؛

3) ساختارمند کردن شهر از طریق طراحی لایه‌ها با رویکرد متغیری و فرامتغیری؛

4) مطالعات شهرهای مجازی برتر جهان و تبیین رابطۀ این شهرها با شهرهای فیزیکی‌شان؛

5) انعکاس مطالعات اسنادی و خروجی‌های اسناد بالاسری در لایه‌های شهر مجازی؛

6) بررسی هزینه/فایدۀ شهر مجازی و مقایسۀ آن با شهر فیزیکی؛

7) بررسی اثرات زیست‌محیطی و ترافیکی؛ و در نهایت

8) تعریف برنامه‌‌های عمل و تدوین برنامۀ راهبردی شهر مجازی تهران. لازم به ذکر است که مجموعۀ این مطالعات در مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران و با استفاده از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف علمی انجام گرفته است.

در پایان این مراسم با قرائت آیین‌نامه هیات داوران از سوی دکتر یونس شکرخواه، به ساب‌پرتال های برتر مجموعه شهرداری تهران جوایزی اهدا شد

کد خبر 76712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز