جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز پنج شنبه 15 اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه ایران و بین‌الملل به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه که با حضور مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صدا و سیما، مهدی فرجی مدیر شبکه دو سیما، محمد میرکیانی مدیر گروه کودک شبکه دو، محسن چینی فروشان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسئولان فرهنگی و هنرمندان پویانما و جمعی از رایزنان فرهنگی سفارت خانه‌های خارجی در ایران برگزار شد، حسین وزیری رئیس ششمین جشنواره پویانمایی تهران به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت.

وزیری گفت: حدود شش ماه پیش 18 هزار نامه الکترونیک به پویانماهای سراسر دنیا ارسال و از آنها دعوت شد تا در ششمین جشنواره پویانمایی تهران شرکت کنند. در پاسخ به این دعوت 824 فیلم از 60 کشور جهان و 564 فیلم از ایران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. 

وی افزود: 20 هزار دقیقه پویانمایی از سوی کارشناسان مورد بازبینی قرار گرفت و 270 فیلم برای بخش مسابقه ایران، مسابقه بین الملل و بخش‌های جانبی جشنواره انتخاب شد. در مدت پنج روز 615‌هزار نفر در 205 سانس و هفت سینما به تماشای فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره پویانمایی نشستند و تازه‌ترین تولیدات ایران و جهان را در این حوزه دیدند.

معاون پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران برگزاری نخستین بازار ملی انیمیشن ایران را گام بلند این دوره از جشنواره پویانمایی دانست و گفت: این بازار که در آن 45 شرکت مختلف حضور داشتند امکان تماشای آثار پویانمایی، دسته‌بندی و ارائه آن را برای پویانماها فراهم کرد.

وزیری با بیان اینکه جشنواره پویانمایی تهران زمانی می‌تواند به مفهوم واقعی موفق باشد که راهی برای فروش تولیدات پویانمایی و کمک به اقتصاد فیلم‌ها فراهم کند و این هنر از هنری رویایی به یک صنعت تبدیل شود.

او ابراز امیدواری کرد که در دوره آینده بازار انیمیشن به صورت بین‌المللی برگزار شود تا شرکت‌های داخلی و خارجی بتوانند برای تولید و خرید انیمیشن گام‌های موثرتری بردارند.

سپس فیلم پویانمایی مایسترو که در سال 2007 کاندیدای بهترین پویانمایی اسکار شده بود، پخش شد و وجیه الله فرد مقدم نماینده هیأت داوران بخش مسابقه ایران بیانیه این هیأت را قرائت کرد.

پس از آن برگزیدگان رشته‌های مختلف اعلام شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

و در ادامه فیلمی به کارگردانی مهدی گنجی از حاشیه‌های ششمین جشنواره پویانمایی تهران پخش شد.

پل دریزن انیماتور آلمانی به نمایندگی از هیأت داوران بخش مسابقه بین الملل به روی صحنه آمد و بیانیه این هیأت را خواند که اکبر عالمی یکی دیگر از اعضای هیأت داوران ترجمه آن را به عهده داشت.

برای دریافت جوایز انیماتورهای خارجی که در جشنواره حاضر نبودند، رایزن فرهنگی سفارت آلمان، سفیر آفریقای جنوبی در ایران، دبیر سوم سفارت جمهوری چک و کنسول و رایزن فرهنگی سفارت مجارستان، نماینده سفارت کانادا و نمایندگان سفارت ایتالیا روی صحنه حضور یافتند.

سپس اعضای هیأت داوران بخش بین الملل برای دقایقی با حاضران در مراسم اختتامیه سخن گفتند و با ابراز خرسندی از حضور در این رویداد اعلام کردند که از ظرفیت‌های انیمیشن در ایران و حجم وسیع علاقه‌مندان به این هنر شگفت زده شده‌اند.

پل دریزن جایزه ویژه هیأت داوران برای 50 سال فعالیت هنری در زمینه انیمیشن را دریافت کرد.

او گفت: فکر نکنید من پیر شده‌ام. وقتی به کشورم برگردم، دو فیلم انیمیشن دیگر در دست ساخت دارم که آنها را تولید خواهم کرد و به زودی به ایران برمی گردم تا این دو اثر را به شما تقدیم کنم.

آسیفای ایران نیز در پایان مراسم بیانیه خود را قرائت و دو جایزه ویژه خود را به محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کرد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ابراز امیدواری کرد که این جشنواره از سال آینده به صورت سالانه برگزار می‌شود.

محسن چینی‌فروشان عنوان کرد: این جشنواره تا به حال دو سال یکبار برگزار شده اما به نظر می‌رسد که فضای انیمیشن ایران به آن حد رسیده که آن را به صورت سالانه برگزار کنیم.

وی افزود: یکی از مقولاتی که می‌تواند به رونق انیمیشن در کشور کمک کند، اکران این فیلم‌هاست. ما باید به این مقوله کمک کنیم و سانس‌ها و سینماهای خاصی را برای اکران انیمیشن اختصاص دهیم تا این هنر عمومی‌تر شود.

چینی‌فروشان همچنین از خرید کپی‌رایت فیلم‌های برگزیده امسال و 5 دوره پیشین جشنواره پویانمایی خبر داد و گفت: آثار منتخب دوره‌های مختلف جشنواره خریداری و در مراکز کانون در سراسر ایران نمایش داده خواهد شد.

برگزیدگان جشنواره‌ی پویانمایی

ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در بخش بین‌الملل جوایز خود را به کشورهای ایتالیا، کانادا و مجارستان اهدا کرد.

فیلم موتو از ایتالیا به کارگردانی بلو به عنوان فیلم اول بخش مسابقه بین‌الملل و تندیس طلایی جشنواره انتخاب شد.

مادام تتلی تپلی از کشور کانادا و به کارگردانی کریس لاویس و ماسیک سربوسکی به عنوان فیلم دوم و برنده تندیس نقره‌ای جشنواره شناخته شد.

تندیس برنزی مسابقه بین‌الملل ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نیز به فیلم کی جی اف جی شماره 5 به کارگردانی الکسی الکسیف از کشور مجارستان رسید. این فیلم در سال 2008 جوایز جشنواره‌های انسی، زاگرب، هیروشسما و لایپزیک را نصیب خود کرد.

جایزه ویژه هیأت داوران و تندیس طلایی بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره نیز به راشین خیریه برای فیلم مرد جوان و خیاط حیله‌گر اهدا شد.

در ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران همزمان با پنجاهمین سال شکل‌گیری هنر انیمیشن در ایران، جایزه ویژه دبیر جشنواره به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه پل دریزن در آموزش آکادمیک انیمیشن به این هنرمند هلندی تعلق گرفت.

در مسابقه بین‌الملل این دوره از جشنواره پویانمایی تهران جایزه بهترین فیلم تبلیغی به فیلم خمیربازی سونی باواریا به کارگردانی دارن واش، بهترین فیلم تلویزیونی به فیلم جان و کارن به کارگردانی میتوواکر، بهترین فیلم دانشجویی به طبیعت شگفت‌انگیز به کارگردانی توم اشد، بهترین فیلم کودک و نوجوان به فیلم الفبای پرنده کوچولو به کارگردانی دیک گروبلر و بهترین فیلم بلند به شبی در شهر به کارگردان یان بالی تعلق گرفت.

هیأت داوران مسابقه بین‌الملل ششمین جشنواره پویانمایی، چهار فیلم زودتر یا دیرتر به کارگردانی یادویگا کریستیناکو السکا، بارون میاد جرجر به کارگردانی مهین جواهریان، در خانه ما به کارگردانی مریم کشکولی نیا و پازل به کارگردانی علی اکبر فرشباف روحی را شایسته دریافت دیپلم افتخار دانست.

همچنین هیأت داوران بخش مسابقه ایران ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمای تهران در مراسم پایانی جشنواره ضعف‌ها و قوت‌های فضای انیمیشن را در بیانیه خود برشمردند.

این هیأت متشکل از نازنین سبحان سربندی، محمدعلی صفورا، وجیه‌ا... فردمقدم، ابوالفضل رازانی و احمد عربانی در این بیانیه تأکید کردند: سرمایه‌گذاری‌های چندین ساله اخیر با وجود ضعف‌های موجود در مدیریت‌های تولید و برخی از آثار، تأثیر مثبت خود را آشکار ساخته و فعالان هنر پویانمایی و مخاطبین مشتاق را به آینده این هنر، در رسیدن به استانداردهای جهانی امیدوارتر کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: موقعیت‌های تجاری و هنری گسترده در جهان پویانمایی، ما را بر آن می‌دارد تا با پشتیبانی فرهنگ ملی و دینی و با مدیریت های آگاه و علاقمند،‌ خود را برای حضوری فعال در عرصه هنری و اقتصادی این هنر که رشد خیره کننده‌ای در دنیا داشته، مهیا سازیم. مسلماً رسیدن به این موفقیت‌ها که در افق نزدیکی سوسو می‌زنند به کمک داشتن برنامه و چشم اندازی روشن و نیز به کمک شناخت آسیب‌های موجود محقق می‌شود.

هیأت داوران مسابقه ایران در بیانیه خود اعلام کرد که پس از دیدن، بررسی و تدقیق در آثار انتخاب شده، در بخش‌های مختلف مسابقه ایران، وظیفه خود می‌داند در کنار همه دست آوردهای مهمی که این سینمای پویا در تمامی زمینه‌های تولید، فنی و زیبایی شناسانه تاکنون بدست آورده، به مواردی که به نوعی آسیب‌شناسی سینمای پویانمایی ایران به شمار می‌رود نیز اشاره کند. تا به دور از یک جانبه‌نگری، به ضعف‌های موجود در تولیدات مختلف نیز اشاره شود.

هیأت داوران درباره ضعف‌ها و قوت‌های بخش دانشجویی نوشته است: در بخش فیلم‌های دانشجویی جشنواره، تلاش صادقانه آینده‌سازان این عرصه کاملاً مشهود است اما عدم توجه به تولید گروهی، جذب ایده اولیه شدن و غافل ماندن از خلق فیلم‌نامه‌ای منسجم و دراماتیک، توجه به یک یا چند عنصر و شتاب‌زدگی در استفاده از سایر عناصر سازنده یک فیلم، به کلیت برخی از این آثار آسیب رسانده است.

علاوه بر این، در بخش آثار تجربی، هیأت داوران با قدردانی از آثار متفاوت و تأثیرگذار که به نمایش درآمد، عنوان کرد: عدم خلق فضاهایی بکر به کمک خلق فرم بصری و شیوه روایتی تازه نبوده، تجربه‌گرایی در استفاده از تنوع تکنیکی و یا تجربه در تکنیک و مواد به کار گرفته نشده، و نیز کمبود تجربه‌گرایی در استفاده از تمامی جنبه‌ها و ظرفیت‌های بیانی و گسترده انیمیشن در آثار این بخش مشهود است. در این بخش، برخی از فیلم‌ها مخاطب را گاه به آثاری مشابه و گاه به آثار پیشین همان فیلم‌ساز ارجاع می‌دهند. بر این باوریم که تکرار نکردن و تکرار نشدن رمز ماندگاری و حرکت در سینمای تجربی به شمار می‌رود.

همچین در بیانیه درباره بخش تلویزیونی به کمبود ساختار و قصه‌های پر کشش، استفاده اندک از عنصر طنز و فانتزی، عدم ایجاد فضای شاد و مفرح و نیز عدم خلق شخصیت‌های جذاب برای کودکان و نوجوانان مواردی اشاره شده که لازم است در تولیدات آینده از سوی سازندگان، توجه عمیق به آنها صورت پذیرد.

هیأت داوران در پایان بیانیه خود آورده است: در بخش آثار بلند، با قدردانی از اقدامات صورت گرفته، اغلب موارد و آسیب‌هایی که در بخش‌های دیگر برشمرده شد و می‌تواند به شکلی مرتبط با آثار بلند باشد، در این بخش نیز دیده می‌شود. واضح است به دلیل پیچیدگی‌های موجود در ساخت آثار بلند و سینمایی، برای تأثیرگذاری و جذب مخاطب، بهتر است نگاه عمیق‌تری از سوی مدیران فرهنگی و تولید کنندگان نسبت به تولید آثار صورت پذیرد، چرا که در حال حاضر فاصله موجود تا رسیدن به استانداردها زیاد است.

هیأت داوران بخش مسابقه ایران اسامی برگزیدگان رشته‌های مختلف را به شرح زیر اعلام کرد:

تندیس طلایی فیلم اول به مرد جوان و خیاط حیله‌گر به کارگردانی راشین خیریه ، تندیس نقره‌ای فیلم دوم به گرگ و میش به کارگردانی محمدعلی سلیمان زاده ، تندیس برنز فیلم سوم به در خانه ما به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا

تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان به بارون میاد جرجر به کارگردانی مهین جواهریان

تندیس طلایی بهترین اثر دانشجویی به داستان سفال به کارگردانی مریم بیانی ، تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی به دروغی که از دروازه تو نمی‌آید به کارگردانی بابک نظری ، تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی به شامپو بچه گلرنگ به کارگردانی محمد خیراندیش ، تندیس نقره‌ای بهترین فیلم تجربی به خرمالو به کارگردانی فرشید شفیعی ، تندیس طلایی بهترین فیلمنامه به چرا سگ‌ها از گربه متنفرند به کارگردانی لیدا فضلی ، تندیس طلایی بهترین پویانما به قصه‌های یک خطی 2 به کارگردانی بهزاد فراهت ، تندیس طلایی بهترین فضاسازی به تنهایی به کارگردانی مهرداد شیخان ، تندیس طلایی بهترین موسیقی به عباس دبیردانش برای فیلم بارون میاد جرجر، تندیس طلایی بهترین صداگذاری به فرهاد علیزاده برای فیلم آن کس که مادر است، تندیس طلایی بهترین اثر بلند به افسانه ماردوش 2 به کارگردانی حسین مرادی زاده، جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم لابیرنت به کارگردانی امیر خوش نظر، همچنین به فیلم‌های دانشمندان بزرگ ابن مقفع به کارگردانی فرخ یکدانه، گلها به کارگردانی مینو جان محمدی، قصه کوچک ما به کارگردانی آمنه اسلامی، هزار و یک شب به کارگردانی هدا مسعودی و عاشورائیان به کارگردانی ناهید صمدی امین دیپلم افتخار تعلق گرفت.

کد خبر 76626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز