سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک قاضی انگلیسی یک عضو القاعده را که به طراحی چندین بمب‌گذاری اعتراف کره بود، در سنگین‌ترین حکم بر ضد تروریسم در این کشور از حملات 11 سپتامبر به بعد به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس قاضی نیل باترفیلد سه‌شنبه 7 نوامبر (16 آبان) حکم کرد که دیرن باروت باید دست کم 40 سال را در زندان بگذراند. باترفیلد گفت:" شما حیاتتان را صرف مرگ‌آفرینی و تخریب در جهان غرب کرده‌اید."

امروز پیش از اعلام این حکم، یک دادستان گفته بود، طرح‌های باروت برای حمله به اهداف انگلیسی به مراحل نهایی رسیده بود.

دادستان ادموند لاوسون گفت باروت 34 ساله تایید لازم را از مقامات ارشد القاعده برای حملاتی دریافت کرده بود که بخشی از طرحی برای بوجود آوردن" یک روز سیاه بیادماندنی" بود.لاوسون گفت:" شواهد قطعی بیانگر آن است که این توطئه در مراحل نهایی قرار داشت."

گرچه باروت- که یک تازه‌مسلمان است- در ابتدا قصد داشت اهداف مشهوری- مانند بازار بورس نیویورک و بانک جهانی در واشنگتن در ایالات متحده را مورد حمله قرار دهد- پس از حملات 11 سپتامبر طرح‌هایش را متوقف کرد.

مقامات اطلاعاتی انگلیس در جولای 2004(تیر 1383) نگران یک حمله قریب‌الوقوع در این کشور بودند.دادستانان نتوانستند زمان دقیق اجرای برنامه حملات باروت  را تعیین کنند.

باروت که در هند متولد و در انگلیس بزرگ شده بود، ماه گذشته در مورد اتهام توطئه برای انجام کشتار جمعی از طریق طرح‌‌های تروریستی در دو سوی اقیانوس اطلس گناهکار دانسته شد.

دادستان‌ها می‌گویند باروت قصد داشت سه لیموزین حاوی سیلندرهای گاز و مواد منفجره را در پارکینگ‌های زیرزمینی در لندن منفجر کند. سایر حملات برنامه‌ریزی‌شده در انگلیس شامل منفجر کردن یک بمب کثیف(بمب حاوی مواد رادیواکتیو) و منفجر کردن یک تانکر سوخت بود.

لاوسون همچنین گفت در فایل‌های کامپیوتری کشف‌شده بوسیله پلیس طرحی برای منفجر کردن بمب در یک قطار زیرزمینی هنگام عبور از تونلی در زیر رودخانه تیمز در لندن وجود داشته است

به گفته لاوسون باروت پس از تولد در هند در  کودکی به انگلیس آمده بود و د ر20 سالگی به اسلام گراییده بود.او پس از ترک کردن شغل فروش بلیط هواپیما در انگلیس به پاکستان رفته  و در اردوگاه آموزشی در کشمیر تحت تسلط پاکستان برای دست کم چهار سال برای استفاده از سلاح، مواد شیمیایی و ساختن بمب آموزش دیده بود.

او در سال 1998 در مالزی و در سال 1999 در فیلیپین در اردوگاه‌های آموزشی جماعت‌الاسلامیه نیز تعلیم دیده بود.

به گفته دادستان باروت در آگوست 2000 و مارس 2001 به دو سفر شناسایی به آمریکا دست زده بود.ظاهرا او بعدها خود در افغانستان به تعلیم پیکارجویان پرداخته بود.

او از ماه ژوئن 2004  (تیر 1383)تحت مراقبت ماموران اطلاعاتی انگلیس قرار گرفت. در ماه بعد همان سال با توجه به ناپدید‌شدن موقتی او و نگرانی در مورد قریب‌الوقوع بودن حمله در خاک انگلیس، فرمان دستگیری او صادر شد.در 3 آگوست 2004 (12 مرداد 1383) پلیس او را در یک مغازه سلمانی در شمال لندن دستگیر کرد.

در حملات بعدی پلیس به خانه‌های امن همکاران باروت فیلم‌های ویدئویی و دی وی دی به دست  آمد که از اهداف تعیین شده برای حمله در انگلیس و امریکا پرده برداشت.

باروت در آمریکا نیز به خاطر چهار فقره اتهام تحت تعقیب است و در صورت محکومیت به توطئه برای استفاده از سلاح‌‌های کشتار جمعی در آنجا با حکم اعدام روبرو ست.

برحسب قوانین انگلیس محاکمه به خاطرات اتهامات در این کشور بر  استرداد متهم به کشور دیگر مقدم است. بارو ت به خاطر ربودن شهروندان غربی در سال 1998 در یمن نیز تحت تعقیب است.

دوستان باروت می‌گویند او آرزو داشت مدیر هتل شود. او با نام‌های دیگری از جمله ابوعیسی الهندی،ابو موسی الهندی و عیسی البریتانی هم شناخته می‌شد.

کد خبر 7652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز