دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

امیررضا قویدل: امروزه جایگاه تکنولوژی در سازمان‌ها و حتی در رده‌های بالای مدیریتی کشورها به حدی ارتقا یافته است که روسای جمهور نیز برای خود مشاور تکنولوژی انتخاب می‌کنند.

 مثلا در مورد اوباما بحث‌های گوناگونی در باره انتخاب این مشاور صورت گرفت. البته در ایران هنوز فردی به‌عنوان مشاور تکنولوژی رئیس‌جمهور منصوب نشده است و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور همزمان هر دو نقش را ایفا می‌کند. درخصوص سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف نیز باید اذعان کرد که سرعت پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌های گوناگون بسیار زیاد است و استفاده از تکنولوژی و دستاوردهای آن کمک شایانی به رسیدن به اهداف تعیین شده می‌کند. استفاده از تکنولوژی‌های روز هرچند بارمالی زیادی برای سازمان‌ها همراه دارد اما کیفیت و سرعت دریافت نتیجه، توجیه‌گر این بار مالی است.

سازمان‌های اجرایی سعی دارند با بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز، به کیفیت و سرعت بالاتری در رسیدن به اهداف خود دست یابند. بیشتر سازمان‌ها و نهادهای اجرایی از مدیرانی تشکیل یافته‌اند که هریک در شاخه تخصصی خود فعالیت دارند که همگی با نام مدیران ارشد آن سازمان شناخته می‌شوند.مدیر اجرایی که به اختصار CEO (chief executive (officer نامیده می‌شود در واقع بالاترین مدیر هرسازمان اجرایی است که دیگر مدیران ارشد را هدایت می‌کند. بعد از CEO بالاترین رتبه از نظر اهمیت کار مربوط به
 CFO )Chief Financial Officer) یا مدیر ارشد مالی است که موتور حرکت‌دهنده هر سازمانی به حساب می‌آید. CTOها (Chief Technology (Officer مدیران ارشد تکنولوژی هستند که در رتبه بعدی اهمیت در یک سازمان اجرایی قرار دارند.

 CTOها یا مدیران ارشد تکنولوژی که به تازگی جایگاه خود را در میان ساختار سازمان‌های اجرایی پیدا کرده‌اند حاصل رشد تکنولوژی و مشاهده نتایج استفاده از آن است. در یک جمله CTO یک شغل اجرایی است که با تکنولوژی و علم مواجه است. CTO وظیفه جابه‌جایی سرمایه مادی، معنوی، سیاست‌ها و پیشرفت در تکنولوژی برای توسعه و موفقیت در کسب و کار یک نهاد یا سازمان اجرایی را برعهده دارد.مدیران ارشد تکنولوژی وظیفه یکپارچه‌سازی‌ فعالیت‌های تکنولوژی محور، با استراتژی کلی سازمان خود را دارند که نیازمند برقراری روابط خاصی است؛ روابطی مؤثر و پربار با افراد کلیدی شرکت، افرادی چون مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، دانشمندان برتر، مدیران آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و رهبران بازاریابی.

ضرورت حضور مدیران ارشد تکنولوژی در سازمان‌های اجرایی وقتی بیشتر احساس می‌شود که پی ببریم به‌کارگیری تکنولوژی روز بدون مدیریت، گاه با نتایج مثبت همراه نیست و ممکن است وقفه‌های طولانی مدت در روند حرکتی یک واحد اجرایی ایجاد کند.

در کنار لزوم مدیریت تکنولوژی به‌کارگرفته شده در سازمان‌ها، بحث مهم‌تر انتخاب تکنولوژی مناسب است چراکه انتخاب نادرست تکنولوژی علاوه بر وقت، هزینه سازمان‌ها را نیز تلف خواهد کرد.

مدیران ارشد تکنولوژی که با بحث‌های فنی آشنا هستند و توانایی مدیریت به‌کارگیری تکنولوژی مناسب را برای رسیدن به اهداف شرکت دارند به خوبی از فرایند و روند طی شده در سازمان خود از نظر نوع و چگونگی به‌کارگیری تکنولوژی آگاهی دارند. بنابراین حضور CTO در یک سازمان اجرایی کیفیت و سرعت بالاتری را به سازمان در جهت نیل به اهداف خود می‌بخشد.با توضیحات ارائه شده به‌نظر می‌رسد که جایگاه CTO باید به نوعی جایگاهی رسمی در یک سازمان اجرایی باشد تا به نتیجه دلخواه دست‌یابیم، اما این‌طور نیست. حضور CTOها در سازمان‌های اجرایی حتی به‌عنوان مشاور می‌تواند اثرات مثبت خود را در نتیجه به دست آمده داشته باشد.

سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی می‌توانند از طریق مشورت از مشاوران تکنولوژی خود که همان مدیران ارشد تکنولوژی هستند در راه رسیدن به اهداف خود گام بردارند؛ مدیرانی که گاه با ارائه یک مشاوره، روند حرکتی مناسبی را به مجموعه خود می‌بخشند. بنابراین ظهور تکنولوژی و ضرورت استفاده بهینه آن، ما را ترغیب خواهد کرد تا با اختصاص بخشی از ساختار سازمانی خود به مدیران ارشد تکنولوژی با کیفیت و سرعت بیشتری به سوی اهداف خود حرکت کنیم. سؤال اساسی این است که آیا در ایران مدیران تکنولوژی شناخته شده هستند؟

کد خبر 76293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز