یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

ترجمه - کیکاووس زیاری: اگر درام تاریخی پرهزینه و پرسروصدای «استرالیا» نتوانست برای کشور استرالیا خبرسازی کرده و توجه محافل بین‌المللی را به آن جلب کند، آتش‌سوزی 2 هفته قبل این کشور، این مأموریت را انجام داد!

با آنکه این آتش‌سوزی هولناک خسارات بسیار زیادی به بخش مهمی از استرالیا وارد کرد، ولی باعث شد تا نام استرالیا به صورت تیتر اول رسانه‌ای درآید. سال قبل زمانی که باز لورمن (برجسته‌ترین فیلمساز استرالیایی) در حال آماده کردن «بربادرفته» محلی خود بود، تصورش این بود که درام اجتماعی و عاشقانه‌اش باعث می‌شود استرالیا تبدیل به تیتر اول رسانه‌ها شود ولی مثل اینکه قرار بود با بربادرفتن سرمایه عظیمی از این کشور، اتفاق فوق رخ دهد.

صنعت توریسم استرالیا که کمک خیلی زیادی به تولید «استرالیا» کرد، امیدوار بود این فیلم با بازی نیکول‌کیدمن و هیو جکمن به تقویت صنعت گردشگری در این کشور کمک کند. البته هیو جکمن توانست مجری‌گری هفته قبل مراسم سالانه اسکار را به‌دست بیاورد اما در نمایش بین‌المللی خود شکست تجاری خورد. حالا معلوم نیست با وجود عدم موفقیت مالی «استرالیا»، جاذبه‌های توریستی آن می‌تواند مردم کشورهای دیگر را جذب خود کند یا خیر.

«استرالیا» در یک منطقه تاریخی کشور استرالیا فیلمبرداری شد که تابه‌حال کمتر مورد توجه صنعت سینمای بین‌المللی (و حتی خود صنعت سینمای استرالیا) قرار گرفته است. خوشبختانه این منطقه قدیمی بسیار زیبا، از محل آتش‌سوزی اخیر خیلی دور بود اما با این حال، صنعت سینمای استرالیا از بابت این آتش‌سوزی لطمات بزرگی خورد. آتش‌سوزی در منطقه ویکتوریا صورت گرفت که در نزدیکی ملبورن است. دامنه این آتش‌سوزی خیلی زود گسترش یافت و تبدیل به یک فاجعه شد. مهار آتش‌سوزی چند روز طول کشید و زمانی که بالاخره مأموران آتش‌نشانی موفق به خاموش‌کردن آن شدند، میلیون‌ها دلار خسارت مالی به منطقه زده بود. بیش از 200‌نفر هم در جریان این آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند. در جریان مهار آتش، سردی هوا و بارش باران هم به کمک مأموران آتش‌نشانی آمد.

منطقه یا ایالت ویکتوریا که آتش‌سوزی در آن صورت گرفت، برای صنعت سینمای استرالیا اهمیت خیلی زیادی دارد. تعداد زیادی از استودیوهای فیلمسازی و تلویزیونی در این منطقه قرار دارد و بسیاری از محصولات داخلی در این مکان فیلمبرداری  می‌شود. مسئولان رسمی اعلام کردند آسیبی جدی به این استودیوها وارد نشده است، ولی اهالی سینما چنین عقیده‌ای ندارند. آنها می‌گویند آتش‌سوزی آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری به تاسیسات آنها زده است و کار بازسازی آنها مدت‌ها طول خواهد کشید. از آنجا که برخی از این تجهیزات قدیمی و کهنه بوده، می‌توان به میزان زیاد خسارات پی برد. به گفته دست‌اندرکاران سینمایی،‌ شاید  نتوان تا مدت زمان نامحدودی هیچ فیلم تازه‌ای را در این منطقه جلوی دوربین برد.

یکی از مسئولان رسمی در رابطه با تاثیر آتش‌سوزی بر روند فیلمسازی می‌گوید:«استرالیا کشور بزرگی است و مناطق شهری و جنگلی آن شبیه هم هستند. از این‌رو، می‌توان فیلم‌هایی را که تا پیش از این در منطقه ویکتوریا تولید می‌شد، در مکان‌های دیگری فیلمبرداری کرد. ما مشکل لوکیشن نداریم و فقط بحث خسارات مادی وارده بر استودیوها باقی می‌ماند. این خسارات هم قابل جبران هستند.»

سؤالی که دست‌اندرکاران سینمایی مطرح می‌کنند این است که این خسارات چگونه پرداخت می‌شوند؟ اداره پلیس این آتش‌سوزی را از همان ساعات اولیه عمدی اعلام کرد و چند نفر را هم در این رابطه دستگیر کرد. این افراد چه مقصر باشند و چه نباشند (وچه محاکمه و محکوم شوند و چه نشوند) دستگیری آنها تغییری در وضعیت موجود به وجود نمی‌آورد. خسارات وارده بر استودیوهای فیلمسازی میلیون‌دلاری است و رقم کمی را شامل نمی‌شود.

خود صنعت سینما به تنهایی توانایی بازسازی استودیوهای مخروبه خود را ندارد و دست‌اندرکاران آن می‌خواهند ببینند کمک‌های مالی در این رابطه چقدر و چگونه خواهد بود؟
با شروع آتش‌سوزی و پخش مستقیم خبرهای مربوط به آن از شبکه‌های تلویزیونی، هنرمندان سینما هم در کنار دیگر چهره‌های سرشناس اجتماعی استرالیا، به یاری آسیب‌دیدگان آمدند و با قربانیان حادثه اعلام همدردی کردند. در یک برنامه زنده تلویزیونی که شبکه سراسری استرالیا پخش می‌کرد، 150تن از سیاستمداران، آهنگسازان، ورزشکاران و هنرمندان حضور پیدا کرده و مبالغی را به آسیب‌دیدگان و بازماندگان حادثه هدیه کردند. در بین این افراد، آنتونی لاپاگلیا، ریچل گریفیتس و اورلاندو بلوم هم حضور داشتند.

نیکول کیدمن که چندماه قبل برای اکران عمومی«استرالیا» مهمان هموطنان خود بود
(و همان زمان از رسانه‌های گروهی خواسته بود او را راحت بگذارند تا وی بتواند دختر کوچکش را در سرزمین مادری‌اش به گردش ببرد) زمان آتش‌سوزی در آمریکا بود. او از طریق ماهواره به این برنامه زنده تلویزیونی وصل شد و با اعلام همدردی با آسیب‌دیدگان حادثه، یک کمک 500هزاردلاری به صلیب سرخ استرالیا کرد. او رو به دوربین تلویزیون گفت:«در کنار مردمی قرار دارم که از این فاجعه بزرگ آسیب دیده‌اند. وقتی صحنه‌های آتش‌سوزی را از تلویزیون دیدم، وحشت کردم.

قلب من، همسر و فرزند کوچکم با شما می‌طپد و ما در کنار کسانی هستیم که در جریان این حادثه عزیزان خود را از دست داده‌اند. ما اطمینان داریم که آنها دوباره زندگی طبیعی خود را از سر می‌گیرند و خانه‌هایشان را از نو می‌سازند. ما همه استرالیایی هستیم و اصلا اهمیتی ندارد که ما در کدام نقطه از جهان هستیم. همه ما هر کجا که باشیم، با یکدیگر هستیم و از همدیگر حمایت می‌کنیم. به همین دلیل است که ما حمایت خود را از هموطنان به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.

در همین رابطه است که هنرمندان سینما و تلویزیون – که در سطح وسیعی با بازماندگان فاجعه ابراز همدردی و حمایت مادی و معنوی‌شان را اعلام کردند- حالا از دولت مرکزی انتظار حمایت‌های مالی و معنوی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده سینمایی را دارند. دولت به دنبال حادثه آتش‌سوزی یک روز عزای عمومی اعلام کرد و گفت: خسارت‌های ناشی از آن را پرداخت خواهد کرد. اما هنوز میزان رقمی که دولت در این رابطه پرداخت می‌کند مشخص نیست، ضمن اینکه هنوز معلوم هم نیست که این مبلغ چگونه پرداخت خواهد شد.

راسل‌کرو بازیگر استرالیایی تبار رباینده جایزه اسکار، به دنبال کمک‌های مالی به بازماندگان فاجعه، پیشنهاد تشکیل یک مرکز ویژه را برای اهالی آسیب‌دیده داد. بازیگر فیلم‌های «گلادیاتور» و «بدنه دروغ‌ها» گفت:«این کار باید در دو مرحله انجام شود: مرحله اول که فوریت دارد اسکان موقت آسیب دیدگان در محل‌های مناسب است. در مرحله بعد باید به فکر اسکان دائمی و کامل آنها بود. آنهایی که در طول این فاجعه جان خود را از دست دادند با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند، اما آنها که زنده مانده‌اند به مراقبت ویژه احتیاج دارند و باید فکری به حال آنها کرد.»

کرو که از محل اسکان گروهی از بازماندگان دیدن کرده، ضمن قدردانی از نیروهای امدادگر صلیب سرخ، گفته باید توجه بیشتری به آسیب‌دیدگان و بازماندگان شود. اکثر مکان‌های عمومی، ورزشی و فرهنگی هنری در روزهای فاجعه، تحت اشغال نیروهای صلیب سرخ است و پذیرای مردمی شده که از فاجعه آتش‌سوزی جان سالم به در برده‌اند. گزارش‌های رسمی حکایت از آن می‌کند که حداقل 2هزار خانه در جریان آتش‌سوزی از بین رفته است و
جمع کثیری از مردم بی‌خانمان شده‌اند.

در اولین اقدام برای کنار آمدن با بحران آتش‌سوزی و بازگشت به روال طبیعی زندگی، جرج میلر خالق مجموعه فیلم «مد مکس» (مکس دیوانه) اعلام کرده قصد کارگردانی قسمت تازه‌ای از این مجموعه فیلم موفق را دارد. قسمت اول فیلم سال 1979 ساخته شد و مل‌گیبسون با حضور در آن تبدیل به یک چهره بسیار مشهور شد و توانست راهی هالیوود شود. موفقیت مالی فیلم باعث تولید قسمت‌های بعدی آن شد. اما از سال 1985 که آخرین قسمت «مد مکس»  روی پرده سینماها رفت، میلر دیگر سراغی از این کاراکتر و ماجراجویی‌های آن نگرفت. او سرگرم تولید و کارگردانی فیلم‌های دیگری شد و کسی از او درباره علت عدم‌ساخت قسمت تازه‌ای از مجموعه فیلم «مد مکس» چیزی نپرسید.

حالا میلر می‌خواهد با ساخت قسمت چهارم «مد مکس» هم این مجموعه فیلم را احیا کند و هم صنعت سینمای کشورش را. احساس او این است که تولید قسمت جدید فیلم در این شرایط می‌تواند باعث خلق روحیه‌ای مثبت در بین مردم و اهالی صنعت سینمای استرالیا شود.

میلر می‌گوید: «مجموعه فیلم «مد مکس»‌یک محصول استرالیایی است که در سطح بین‌المللی هم با موفقیت خیلی خوبی روبه‌رو شد. هیچ فیلم استرالیایی نتوانست چنین موفقیت خوبی را هم در داخل کشور و هم در بین کشورهای خارجی کسب کند. اما وقتی قسمت سوم  فیلم به نمایش عمومی درآمد، حس کردم لازم است برای مدتی تولید آن را متوقف کنم. نمی‌خواستم قصه و فضای فیلم تکراری و کلیشه‌ای شود و قسمت‌های جدید به تکرار فیلم‌های قبلی بپردازد. احساس می‌کنم زمان حاضر زمان مناسبی برای تولید قسمت جدیدی از این مجموعه فیلم است. طرح اولیه فیلمنامه را نوشته‌ام. این طرح شرایط دوران معاصر را رعایت کرده و حال‌وهوایی دهه هشتادی نخواهد داشت.

میلر نگفته که نقش مکس دیوانه را در تست جدید هم مل‌ گیبسون بازی می‌کند یا یک بازیگر جدید. اما تحلیلگران سینمایی عقیده دارند این نقش را در فیلم جدید یک بازیگر جوان بازی خواهد کرد. گیبسون که اکنون 53 سال سن دارد، به احتمال فراوان دیگر نمی‌تواند در نقش یک پلیس ماجراجو و اکشن کار ظاهر شود.

نکته‌ای که در ارتباط با مل گیبسون مطرح است این است که وی در ارتباط با آتش‌سوزی اخیر استرالیا، کاملا سکوت کرد و رسانه‌های گروهی هیچ اظهارنظری را از او در این رابطه پخش و منتشر نکردند. این نکته باعث آزردگی خاطر استرالیایی‌ها شد، ولی می‌توان مسئله را در ارتباط با گوشه‌نشینی سال‌های اخیر این بازیگر- کارگردان ارزیابی و توجیه کرد. به گفته رسانه‌های گروهی و افراد نزدیک به بازیگر، وی طی سال‌های اخیر به شدت منزوی و گوشه‌گیر شده و ارتباط زیادی با دنیای پیرامون خود ندارد. گیبسون حتی هنگام بازی در فیلم‌های جدید خود هم کاملا بی‌سروصدا سر صحنه فیلمبرداری حاضر می‌شود و بلافاصله پس از پایان کار، لوکیشن را ترک و به خانه می‌رود.

اهالی صنعت سینمای استرالیا که امیدهای خود را در رابطه با فیلم «استرالیا» برباد رفته می‌بینند (این فیلم نتوانست احیاکننده سینمای استرالیا در دو بخش داخلی و بین‌المللی باشد) حالا چشم امید خود را به قسمت جدید «مد مکس» دوخته‌اند.

تولید «مد مکس» جدید با تشدید فعالیت‌های فیلمسازی در سطح کشور همراه شده است. شرکت‌ها و استودیوی فیلمسازی در شمال و جنوب کشور به دنبال تولید محصولات جدید هستند. چنین شتابی در کار فیلمسازی در داخل استرالیا طی چند سال اخیر، بی‌سابقه بوده است. گفته می‌شود قرار است در محصولات جدید سینمای استرالیا، چهره‌های سرشناس بین‌المللی سینما هم حضور داشته باشند تا پخش بین‌المللی آنها راحت‌تر و بهتر صورت گیرد. بازار سینما در سال آینده نشان خواهد داد که صنعت سینمای استرالیا در این رابطه چقدر موفق بوده است.

اسکرین دیلی

کد خبر 76190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز