شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

خطر ابتلای یک فرد به سکته مغزی با تعداد رستوران‌های نزدیک محل زندگی وی که فست‌فود تهیه می‌کنند ارتباط دارد!

 محققان آمریکایی دانشگاه میشیگان به سرپرستی پروفسور لوییس مورگنسترن، استاد بخش نورولوژی و اپیدمیولوژی و مدیر برنامه سکته مغزی این دانشگاه در تحقیقی که روی 1247 مورد سکته مغزی در ایالت تگزاس آمریکا انجام دادند متوجه شدند تقریبا 262 رستوران فست فود در منطقه مورد مطالعه وجود دارد. آنها دریافتند بین این قضیه و شیوع سکته مغزی ارتباط مستقیمی وجود دارد. پروفسور مورگنسترن می‌گوید: «ارتباط بین این دو قضیه نشان داد به ازای هر یک رستوران فست‌فود در نزدیکی محل زندگی یا کار،  یک درصد خطر ابتلا به سکته مغزی افزایش پیدا می‌کند.»

مورگنسترن می‌افزاید: «چیزی که هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم این است که آیا فست‌فود به‌خاطر محتویات مضر خود باعث افزایش خطر سکته مغزی می‌شود یا اینکه زیاد بودن رستوران فست‌فود نماد زندگی ناسالم مردم در آن منطقه است و این زندگی ناسالم باعث افزایش سکته مغزی شده است. اگر نتایج تحقیق ما تصادفی هم باشد، بازهم توجه نهادهای مسئول در زمینه سلامت عمومی به افزایش روزافزون رستوران‌های فست‌فود ضروری و بسیار بااهمیت است.»

او معتقد است نمی‌توان با صراحت گفت کسانی که  نزدیکی رستوران‌های فست‌فود زندگی می‌کنند الزاما بیشتر دچار سکته قلبی می‌شوند. با این وجود این تحقیق پرسروصدا با اعتراض گسترده انجمن مدیران رستوران در آمریکا روبه‌رو شده که داده‌ها و نتایج این مطالعه را کاملا زیر سؤال برده و آن‌را فاقد سندیت علمی اعلام کرده‌اند.

کد خبر 76125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز