جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

مقامات بهداشتی روسیه از مردم این کشور خواسته‌اند به خاطر بحران اقتصادی به یک رژیم غذایی سنتی برگردند

تا پس از یک دهه ناپرهیزی در طول سال‌های شکوفایی، مانع افزایش وزن‌شان شوند.

به گزازش خبرگزاری فرانسه گزارشی که این هفته بوسیله سرویس حفاظت فدرال روسیه منتشر شد، حاکی از آن است که در طول ده سال گذشته در این کشور مردان و زنان دو کیلوگرم و کودکان حدود یک کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اند.

این توصیه‌ها در هنگامی منتشر می‌شود که انتظار می‌رود بحران اقتصادی عادات غذایی فعلی روس‌ها را تغییر دهد و آنها را به خوردن غذاهای ارزان‌تر پرکالری ولی عاری از مواد مغذی مانند نان و سیب‌زمینی بکشاند.

گنادی اونیشچنکو، رئیس سرویس حفاظت فدرال روسیه در این گزارش با عنوان "تغذیه سالم با مواد غذایی ارزان‌قیمت"، هشدار داد: "هنگامی که موضوع چاقی مطرح است، زنان روس در میان سرآمدان در کشورهای اروپایی هستند."

این گزارش که روزنامه دولتی "روسیسکایا گازتا" نیز آن را منتشر کرده است، مجموعه‌ای از اصول راهنما را ارائه می‌دهد که انیشچنکو و گروهی از کارشناسان تغذیه در مورد چگونگی لاغر ماندن علیرغم گرایش به خوردن غذاهای ارزان، اما پرکالری، گردآوری کرده‌اند.

شکوفایی اقتصادی باعث شد که پس از سال‌ها باقی ماندن بر آشپزی یکنواخت گوشت و  سیب‌زمینی اتحاد شوروی، ذائقه روس‌ها به غذاهای لذیذ خارجی و فست‌فودهای آمریکایی متمایل شود.

اونیشچنکو روس‌ها را ترغیب کرده است که میزان مصرف نوشابه‌های گازدار را کاهش دهند و به جای آن شیر روی آورند، و در مقابل غذاهای حاضری فروشگاهی یا جانک فودها بذاهای سالم پخته شده در خانه را مصرف کنند.

اونیشچنکو می‌گوید:‌ "ما داریم سنت‌های آشپزی‌مان را فراموش می‌کنیم. من با کمال تاسف باید بگویم که ما داریم مهارت‌های پختن غذاهای سنتی را از دست می‌دهیم،‌ و به این ترتیب بخشی از فرهنگ‌مان را از دست می‌دهیم."

این گزارش به روس‌ها توصیه می‌کند که روزشان را با هلیم شروع کنند، و برای ناهار سوپ سنتی بورش چغندر، سالاد سبزیجات و ماهی بخورند و پیش از خواب نوشیدن یک لیوان کفیر (نوعی دوغ) را فراموش نکنند.

رژیم غذایی توصیه‌شده در این گزارش قیمت‌های تقریبی را نیز شامل می‌شود و بر اساس آن یک مرد بزرگسال روس می‌تواند با 2780 روبل (77 دلار) تغذیه سالمی داشته باشد و این رقم در مورد زنان با 2354 روبل (66 دلار) در ماه  است

کد خبر 76086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز