همشهری آنلاین: مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (Regional Information Center for Science& Technology) در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد.

دکتر مصطفی معین وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی، موضوع تأسیس کتابخانه منطقه‌ای را با دکتر جعفر مهراد در میان گذاشت و در نشستی که در آبان سال ۱۳۶۹ با حضور دکتر یوسف ثبوتی و دکتر جعفر مهراد، دکتر رضا منصوری و دکتر حبیب فیروزآبادی تشکیل شد، درباره چگونگی تأسیس این کتابخانه بحث و بررسی به عمل آمد.

اعضای حاضر در جلسه طراحی کتابخانه منطقه‌ای را به دکتر جعفر مهراد واگذار کردند و این طرح به تصویب دکتر مصطفی معین رسید و آنگاه جهت اخذ تأیید نهایی به فرهنگستان علوم جهان سوم ارسال شد.

پیش از تدوین طرح تاسیس کتابخانه منطقه‌ای، تفاهمنامه تاسیس این کتابخانه در سومین کنفرانس عمومی فرهنگستان جهان علوم در کاراکس ونزوئلا در سال ۱۳۶۹ به امضای دکتر مصطفی معین و پروفسور عبدالسلام رسیده بود.

به علت گستردگی فعالیت‌های کتابخانه، لایحه تأسیس آن در سال ۱۳۷۵ توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تصویب رسید و در سال ۱۳۷۷ هیأت دولت نیز اساسنامه آن را تصویب و جهت اجرا به کتابخانه منطقه‌ای ابلاغ کرد.

گستره فعالیت‌های کتابخانه منطقه‌ای سبب شد که کشورهای منطقه به این کتابخانه اعتماد کنند و آن را به عنوان مرکزی غنی از اطلاعات به رسمیت بشناسند.

از جمله ویژگی‌های ممتاز این کتابخانه این است که علاوه بر حضوری فعال در امر اشاعه اطلاعات، در امر تولید اطلاعات علمی نیز فعال است.

برخی از اهداف مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری:

  • برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین محققان ایرانی و محققان منطقه
  • گزینش، تهیه و سازماندهی دانش مکتوب داخلی و منطقه‌ای در حوزه علوم و تکنولوژی
  • تشکیل انواع پایگاه‌های اطلاعاتی مربوط به علوم و تکنولوژی
  • چاپ و انتشار گزارش پژوهش‌ها، مجلات و کتاب‌های علمی فارسی و غیرفارسی و نیز خلاصه گزارش تحقیقات و خبرهای علمی در حوزه‌های علوم و تکنولوژی
  • بهره‌گیری از امکانات علمی موجود در دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و مراکز اطلاع رسانی داخلی و کشورهای منطقه
  • پاسخگویی حضوری، مکاتبه‌ای، تلفنی و رایانه‌ای به نیازهای اطلاعاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به ویژه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی داخل و منطقه
  • حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه علوم و تکنولوژی
  • ....
کد خبر 75846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز