شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

گروه سلامت: مسئله قرص‌های لاغری که اکنون تبلیغات زیادی برای ترویج آن صورت می‌گیرد، سؤال بسیاری از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی است.

مطمئناً شما هم در سایت‌های دیگر یا حتی در داروخانه‌ها، با این قبیل داروها برخورد کرده‌اید و این سؤال برایتان مطرح شده که آیا واقعاً داروهای لاغری مؤثرند؟

کارشناسان می‌گویند که قرص‌های لاغری تجاری که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند، حاوی مواد دارویی فعال‌کننده‌ای هستند که می‌توانند بر سلامتی اثرات سویی بگذارند. این داروها به‌صورت آزاد از طریق اینترنت به فروش می‌رسند و حتی گاهی افراد آن را به‌عنوان مکمل مواد غذایی روزانه مصرف می‌کنند.

تحقیقات پزشکی و بررسی‌های آماری روی افرادی که این نوع قرص‌ها را مصرف کرده‌اند نشان می‌دهد، این داروها یا بی‌اثر هستند یا اثر آنها بسیار کوتاه مدت است و پس از قطع دارو، وزن شخص به حالت اولیه باز می‌گردد. مصرف دارو باید همراه با رژیم لاغری و انجام فعالیت ورزشی باشد تا اثر آن ماندگار شود.

در بسیاری از افراد، عوارض جانبی مصرف دارو بروز می‌کند و گاهی آنقدر شدید است که می‌توان گفت دارو به جای اینکه بیماری چاقی را درمان کند، بیماری دیگری را هم به‌وجود آورده است.

این نکته حائز اهمیت است که استفاده از این داروها، به تنهایی برای کاهش وزن، به هیچ عنوان یک راه درمان اصولی نیست و فرد حتماً احتیاج به رژیم غذایی مناسب تحت مراقبت یک رژیم درمان و فعالیت بدنی منظم دارد.

استفاده از این داروها تنها برای افرادی مجاز است که نمایه توده بدنی آنها (BMI) بالاتر از 30 باشد، بدین معنی که در مرحله چاقی درجه 2 باشند و هیچ بیماری خاصی نداشته باشند و همچنین افرادی که در اثر اضافه وزن و چاقی مبتلا به دو عارضه مزمن شده‌اند، مثلاً در اثر اضافه وزن طولانی مدت دچار فشار خون بالا و دیابت شده‌اند.

در صورتی که می‌خواهید از داروهای لاغری استفاده کنید، حتماً پزشک را از شرایط جسمی‌تان مطلع‌سازید؛ اگر باردار یا شیرده هستید، حساسیت خاصی دارید و یا تحت درمان با داروی دیگری هستید یا در صورتی که مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، صرع، بیماری کلیوی، اعتیاد، تیروئید پر کار، افسردگی، سردرد میگرنی و فشار چشم هستید، حتماً پزشک را مطلع‌ سازید.

عوارض جانبی مصرف قرص‌های لاغری

درصورتی که این داروها بیش از اندازه مصرف شوند یا مدت مصرف بیش از چند هفته شود، عوارض زیر بروز می‌کند: افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تعرق زیاد، یبوست، کم خوابی، تشنگی زیاد، گیجی، پر بودن بینی، سردرد،  اضطراب و خشکی دهان.

در صورتی که با مصرف این دارو عوارضی مثل سوزش قلب، قاعدگی همراه با درد، ورم بدن در قسمت پا و مچ، آکنه و احساس سرما بروز کرد، سریعاً مسئله را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید.

کد خبر 75744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز