سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

با تداوم روند فعلی و توقف پروژه حفاظت از یوز ایرانی، نسل این‌گونه نایاب طی 10 سال آینده کاملا منقرض خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری محیط‌ زیست ایران، اسماعیل کهرم، جانورشناس و استاد دانشگاه، با بیان این مطلب،به جنگل‌های میرزا بایلوی گلستان و بیابان خارتوران- به‌عنوان مکان‌هایی که یوز در آن از بین رفته‌اند- اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیز این جانور در نای‌بند خراسان جنوبی، بهادران، بافق یزد و دره انجیل و همچنین در منطقه کویر سمنان و دامغان به‌دلیل مشاهده عینی وجود دارد.

کهرم عملکرد سازمان محیط‌ زیست فعلی را نامناسب قلمداد کرد و افزود: در شرایط فعلی با ساختار و بی‌اطلاعی و عملکرد غیر‌تخصصی این سازمان در بقای یوزپلنگ ایرانی باید تردید کرد؛ در حالی که با روی کار آمدن افراد متخصص، علاقه‌مند، متعهد و کارشناس می‌توانیم تا 50 سال آینده بقای این حیوان نادر در حال انقراض را تضمین کنیم.

وی در گفت‌وگو با ایرن، با ابراز تأسف اظهار داشت: با متوقف شدن پروژه حمایت از یوز هیچ‌گونه امیدی به بقای این حیوان وجود ندارد.

باید مسئولان سازمان محیط‌زیست درک لازم را از این فاجعه زیست‌محیطی داشته باشند و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را جهت جلوگیری از انقراض این‌گونه نایب انجام دهند؛ در غیراین صورت تا 10 سال آینده یوز پلنگ ایران به‌طور قطع منقرض خواهد شد.

کد خبر 75546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز