مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی - زهرا رفیعی: شهروندان می‌توانند از نیروی انتظامی به‌دلیل توقیف خودروهایشان شکایت کنند

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری این هفته خود مواردی را که پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند براساس آن خودروها را متوقف کند، اعلام کرد و گفت: براساس قانون، نیروی انتظامی حق جریمه کردن رانندگان را درصورت تخلف دارد اما توقیف خودروی افراد فقط با حکم قاضی امکان‌پذیر است.

وی در باره موارد استثنای آن افزود: براساس آیین‌نامه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، خودروهایی که برگه معاینه فنی ندارند و همچنین کسانی که بیمه شخص ثالث تهیه نکرده‌اند از این حیث مستثنا هستند.

همچنین پلیس می‌تواند خودروی کسانی را که در طول یکسال 3 تخلف خاص سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و عبور از چراغ قرمز را انجام داده‌اند نیز از 24ساعت تا یک هفته متوقف کند.

علیرضا جمشیدی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام خبر تصویب مجموعه قانون مجازات اسلامی در بخش کلیات، دیات و حدود در کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: پس از اتمام بخش قضایی از قانون مجازات اسلامی طی هفته جاری بدون بررسی در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارائه خواهد شد.

براساس اصل 85 قانون اساسی وقتی قانونی در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب می‌رسد ضرورتی برای تصویب در صحن علنی مجلس ندارد.  وی در مورد لایحه مجازات کودکان و نوجوانان نیز اذعان داشت: در این لایحه کودکان و نوجوانان به 3 گروه سنی 7 تا 12 سال، 12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال تمام شمسی تقسیم شده‌اند.

سپردن به مدد‌کار اجتماعی، فرستادن به مؤسسه شبانه روزی آموزشی- فرهنگی، اعمال درمان‌های پزشکی و روانپزشکی، جلوگیری از معاشرت با کسانی که دادگاه تشخیص دهد برای کودک مضر است و تسلیم او به افراد حقیقی و حقوقی که بتوانند او را تربیت کنند تصمیماتی است که قاضی می‌تواند برای گروه سنی اول به‌طور کلی اعم از دختر و پسر اتخاذ کند.

برای گروه سنی دوم علاوه بر تصمیماتی که برای گروه اول ذکر شد قاضی می‌تواند در جرایمی که قانون برای افراد بزرگسال مجازات حبس در نظر گرفته است حکم نگهداری در کانون اصلاح و تربیت به‌مدت 3ماه تا یکسال را صادر کند.

برای افرادی که زیر 18 سال کامل شمسی هستند علاوه بر مجازات فوق در شدیدترین جرم ارتکابی – که درصورت وقوع آن برای بزرگسالان حبس ابد و اعدام است- نگهداری در کانون اصلاح و تربیت به‌مدت 2 تا 5 سال است.

البته این درصورتی است که نوجوان ماهیت جرم ارتکابی، جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکرده و یا در رشد عقلی او شبهه‌وجود داشته باشد. در تبصره این قانون آمده است که قاضی برای تشخیص رشد عقلی کودک و نوجوان می‌تواند از نظر کارشناسی پزشکی قانونی استفاده کند.

در درجات بعدی محکومیت‌های از یک تا 3 سال و در جرایم خفیف‌تر زیر یکسال در نظر گرفته می‌شود. علیرضا جمشیدی در ادامه در مورد پرونده باند پالیزدار ضمن امیدواری از برگزاری دادگاه این باند در اسفند ماه یادآور شد: جرایم مختلف اعضای این باند در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب و کیفری استان است. تحقیقات به‌صورت کامل انجام شده و قضات آماده برگزاری محاکمه این افراد هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده 7 نفر بهایی که اخیرا دستگیر شده‌اند افزود: برای این افراد در هفته آینده با اتهام جاسوسی کیفرخواست صادر خواهد شد. این افراد در مرحله دادگاه می‌توانند وکیل داشته باشند. وی گفت: بهاییان اگر فعالیت و تبلیغی علیه کشور و اسلام نداشته باشند، می‌توانند در ایران زندگی کنند.

جمشیدی در مورد آمار‌های متناقض دستگیری در بازی داربی اخیر اذعان داشت: در بازی پیروزی و استقلال 20 نفر در ورزشگاه دستگیر شده‌اند.

وی در مورد پرونده‌ بازداشت‌شدگان برنامه ختم مهندس بازرگان گفت: در این ارتباط 7 نفر بازداشت شده‌اند و برای 2 نفر قرار وثیقه صادر شده است که یک نفر از آنها به‌دلیل عجز در مبلغ وثیقه به همراه 5‌نفر دیگر در بازداشت به سر می‌برد.

کد خبر 75524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز