مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: 2 روز پیش روزنامه همشهری یک گزارش خبری با موضوع بیمه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی منتشر کرد.

پایه این گزارش، خبری بود که روی سایت خبرگزاری مهر در تاریخ 2 بهمن و در خبرگزاری ایونا در تاریخ 5 بهمن منتشر شده بود. اما در مورد این خبر، سازمان بهزیستی جوابیه‌ای ارسال کرد که متن آن به شرح زیر است:

بیمه اجتماعی رایگان زنان سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش بهزیستی نه تنها لغو نشده بلکه بعد از یک سال اجرای موفق، ماه پیش تمدید شده است.

در گزارش همشهری تلاش شده با استناد به خبری غیرموثق، اذهان عمومی را در مورد طرح بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش سازمان بهزیستی مشوش کند.

ضمن تکذیب کامل موارد مطروحه در گزارش فوق و با تاکید بر اینکه انتشار این اخبار و گزارش‌های جهت‌گیرانه برای تشویش مددجویان تحت پوشش این طرح که طی یک سال گذشته به‌صورت رایگان تحت پوشش تامین اجتماعی بوده‌اند بی‌تاثیر است.

به‌منظور تنویر افکار عموم هموطنان نکاتی به عرض می‌رسد:

نکته اول: در گزارش مورد نظر سعی شده است با ابهام در طرح بیمه زنان سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش بهزیستی به‌گونه‌ای وانمود شود که سازمان بهزیستی قراردادی با این افراد داشته و به‌صورت یکجانبه فسخ کرده‌است.

این در حالی است که همانگونه که رئیس سازمان بهزیستی در سال گذشته از رویکردهای جدید سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات تخصصی و استفاده از روش‌های نوین حمایتی مبتنی بر بیمه خبر دادند، طرح بیمه اجتماعی رایگان برای 34 هزار زن سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش طی تفاهمنامه‌ای با صندوق بیمه روستاییان و عشایر اجرا شد.

مطابق این تفاهمنامه با توجه به خدمات جدید صندوق بیمه روستاییان که سهم کارفرمایی بیمه توسط دولت پرداخت می‌شد، هر فرد روستایی و عشایری می‌توانست با پرداخت سهم خود از خدمات بیمه اجتماعی بهره‌مند شود.

بنابراین هیچ حق بیمه‌ای از سوی زنان تحت پوشش این طرح پرداخت نشده بود که هم‌اکنون با لغو قرارداد حق بیمه بازگردانده شود.

نکته دوم: بر خلاف طرح‌های غیرکارشناسی که قبلا به نام بیمه برای مددجویان انجام می‌شد طرح بیمه زنان سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش بهزیستی پایدار است.....

در پایان ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای پاسخگویی به سؤالات، خاطرنشان می‌سازد با توجه به نکات فوق، عنوان هیاهو برای هیچ که توسط نویسنده محترم برای این طرح انتخاب شده‌بود، با توجه به اجرای موفق طرح مردود است و تنها هدفی که از انتشار اینگونه مطالب می‌توان فرض کرد این است که از هیچ هیاهو ساخته شده است.

توضیح همشهری

این گزارش بر مبنای خبری با عنوان طرح بیمه زنان سرپرست خانوار خراسان رضوی لغو شد. که به نقل از سوی معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی در خبرگزاری‌های مهر و ایونا نقل شده آمده که بیمه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان لغو شده‌ و در بندی دیگر اعلام شده بود که حق بیمه این زنان به آنان برگردانده خواهد شد.

با توجه به اینکه فاصله زمانی میان انتشار خبر تا زمان انتشار گزارش خبری روزنامه همشهری 10 روز بوده بنابراین چنانچه این خبر نادرست بود، مسئولان سازمان بهزیستی می‌توانستند نسبت به اصلاح یا تکذیب این خبر اصلاحیه‌ای به رسانه‌ها بفرستند و یا از خبرگزاری‌های منتشر کننده، انتشار یک اصلاحیه را بخواهند.

اما از آنجا که هیچ‌یک از این اتفاق‌ها رخ نداد و هم از آنجا که اصل بر درستی خبرهای منتشر شده در خبرگزاری‌ها به‌ویژه خبرگزاری‌های رسمی است بنابراین نسبت دادن عنوان خبر غیرموثق به خبر منتشر شده در 2 خبرگزاری معتبر به نقل از یکی از مدیران بهزیستی کشور چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر سازمان بهزیستی در متنی که به‌عنوان جوابیه ارسال کرده 2نکته را به روزنامه همشهری تذکر داده است که در نکته نخست آن تذکر داده شده هیچ حق بیمه‌ای از این افراد دریافت نشده‌است، در این صورت معاون سازمانی که خبر نخستین از سوی او منتشر شده کدام حق بیمه را می‌خواهد به افراد برگرداند؟

در نکته دوم این جوابیه، بهزیستی اعلام کرده که آماده پاسخگویی به سؤالات است، اما گفتنی است که پیش از انتشار گزارش، خبرنگار روزنامه سعی کرد تا با مسئولین تماس برقرار کند که این امکان فراهم نشد.

آیا بهتر نیست مسئولین این آمادگی را همیشه داشته باشند؟ و آیا بهتر نیست به جای استفاده از کلماتی چون گزارش‌های جهت‌گیرانه برای تشویش مددجویان به سؤالات پاسخگو باشند؟ دیگر اینکه در گزارش روزنامه همشهری هیچ نامی از زنان روستایی و عشایر تحت پوشش بهزیستی به میان نیامده است.

کد خبر 74497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز