در اغلب خانواده‌های ایرانی این زنان هستند که مردان را وادار و یا تشویق می‌کنند که وزن خود را کنترل کرده و غذای کمتری مصرف کنند تا دچار مشکل چاقی نشوند.

با این وجود اگر به دورو بر خود نگاه کنیم مردانی را خواهیم یافت که برای فرار از کنترل وزن خود و سرزنش‌های خانواده، در بیرون از غذاهای فست فودی استفاده کرده و با شکم سیر به خانه می‌روند. حالا جالب است بدانید که در سایر نقاط دنیا این روند بر عکس است.
مشاهدات پزشکی نشان می‌دهد که زنان هنگامی که به پرهیزغذایی توصیه می‌شوند، گرایش بیشتری به غذاهای ممنوعه پیدا می‌کنند. طبق این بررسی در تغذیه، زنان و مردان رفتاری متفاوت دارند و در عین حال زنان کمتر می‌توانند اشتهای خود را کنترل کنند.

به گزارش یاهو هلث، نتیجه این تحقیق که توسط یک تیم پزشکی به رهبری دکتر ژان ژک ونگ در دانشگاه نیویورک صورت گرفته است باعث تعجب فراوان این گروه شده است و آنها مصمم به پیدا کردن پاسخ این سؤال شده‌اند که هنگامی که ممنوعیت غذایی وجود دارد، چه ناحیه‌ای از مغز فعال می‌شود که زنان قادر به کنترل اشتهای خود نیستند؟ آنها امیدوارند که با کشف این جواب بهتر بتوانند چگونگی ایجاد برخی از انواع چاقی را درک کنند. اینکه چه عاملی باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و عملکرد آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ تحقیقات روی 23 نفر صورت گرفت که 13 نفر از آنها زن و بقیه مرد بودند. آنها دریافتند که رفتارهای متفاوتی بین آنها دیده می‌شود.

افرادی که در این تحقیق انتخاب شده‌اند، چاق نبودند، هرگز کمترین مشکل غذایی نداشته، از سلامت کامل برخوردار بودند و هرگز رژیم لاغری نداشته‌اند. آنها در مرحله اول غذاهایی را آماده کردند که اصلا رژیمی نبودند مانند ساندویچ ژامبون با پنیر، همبرگر، پیتزا، لازانیا، باربی کیو، بستنی خامه‌ای و شیرینی شکلاتی.

مدت رژیم یک روز بود و حین این آزمایش محققان نواحی مختلف مغزی2 گروه را بررسی کردند و دریافتند که کلیه نواحی مغزی مردان و زنان با دیدن ظرف غذاهای مورد علاقه‌شان فعال می‌شوند؛ از جمله، قسمت‌هایی که هیجانات و احساسات را کنترل می‌کنند.در مرحله دوم این عمل تکرار شد و از افراد خواسته شد که با وجود داشتن میل برای خوردن این غذاها، آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنند. به این مرحله « منع آگاهانه» گفته می‌شود. نتیجه از این قرار بود که در مردان نقاط فعال مغز تقریبا به همان اندازه دفعه اول فعال شدند.

ولی در زنان، با وجود اینکه اظهار داشتند اشتهایی برای خوردن ندارند، تحریک نواحی مغزی ادامه یافت و بیشتر شد و این نشان داد که در زمانی که لازم است که افراد از رژیم خاصی برای حفظ سلامت خود، پیروی کنند برخلاف تصورات قبلی زنان رغبت بیشتری به خوردن غذاهای ممنوعه، نشان می‌دهند. این تفاوت بین زنان و مردان باعث سؤالاتی شده است از جمله اینکه آیا این می‌تواند منبع هورمونی داشته باشد؟ این سؤالی است که محققان در آینده به آن پاسخ خواهند داد.

کد خبر 74305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز