چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

گروه شهری: دوگانگی مسئولیت‌ آثار تاریخی به‌ویژه آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی سبب تشدید تخریب‌ها و نابسامانی در نگهداری آنها شده است و نمونه آن را می‌توان در مساجد تاریخی دید.

بررسی اخبار ناشی از سوءمدیریت یا سهل‌انگاری در نگهداری آثار تاریخی – مذهبی نشان از آن دارد که سازمان‌میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان اوقاف و امور خیریه وهمین‌طور هیأت‌امنای آثار تاریخی – مذهبی رابطه مناسبی برای حفاظت و نگهداری آنها ندارد.

تخریب کامل مسجد - مدرسه گلشن در نیشابور که نوروز امسال اتفاق افتاد و با وجود احراز جرم معاون میراث‌فرهنگی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از سوی این سازمان نسبت به این جرم چشم‌پوشی کرد.

هفته گذشته نیز در محدوده شهر قم از تخریب بنای چند امامزاده که تحت تولیت سازمان اوقاف و امور خیریه است، خبر رسید.

ماجرای مسجد جامع اصفهان نیز نمونه دیگری از ضعف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در داشتن روابط مناسب با سازمان‌های دیگر برای حفاظت از آثار تاریخی است.

این در حالی است که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به نوعی بر این موضوع صحه گذاشته است. او تاکید کرده است: « مساجد تاریخی یا موقوفه‌اند یا موقوفه‌هایی دارند، به همین دلیل، در حیطه‌ فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه قرار می‌گیرند؛ اما به‌لحاظ تاریخی بودن این مکان‌ها و ثبت شدن آنها در فهرست آثار ملی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند.»

احمد امین‌پور درباره‌ وجود سرویس‌های بهداشتی در ضلع شمال غربی مسجد جامع اصفهان، نخست وجود این سرویس‌های بهداشتی را بعید دانست و سپس افزود: اطلاعی ندارم، آنجا کاملا تحت حفاظت و کنترل سازمان اوقاف و امور خیریه است.

او همچنین توضیح داد: آن محدوده، محدوده‌ای است که در نقشه مسجد از ابتدای احداث بنا، سرویس‌های بهداشتی هم وجود داشته‌اند و اگر مصالح آنها جدید است، مرمت و بازسازی شده‌اند.

وی سپس اظهار داشت: البته مسئله وجود سرویس‌های بهداشتی در ضلع شمال غربی مسجدجامع اصفهان، جدید نیست و شاید به 7 یا 8 سال پیش مربوط باشد.

امین‌پور تأکید کرد: ما درباره مسجدجامع اصفهان مشکل داریم و با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. نظارت ما، نظارت و حفاظت بر آثار تاریخی است و کاری که سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌دهد، نظارت بر درآمدها و موقوفه‌هایی است که عایدات مالی موقوفه‌ها می‌شود و به‌طور طبیعی براساس قوانین باید بخشی از این هزینه‌ها صرف مرمت و بازسازی بخش‌های مورد نیاز شود.

همچنین محمد اجلالیان، رئیس هیأت امنای مسجدجامع، درباره رابطه‌اش با سازمان میراث‌فرهنگی توضیح داد: سازمان اوقاف و امور خیریه اصفهان از مدت‌ها پیش برای اجرای برنامه‌های ساماندهی خود در مسجد معطل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مانده است و آن‌قدر این سازمان کاری در این زمینه انجام نداده تا هیأت امنای مسجد و اوقاف اصفهان اقدام به انجام یکسری کارها و ساماندهی‌ها در مسجد کرده‌اند.

وی زمان بازدید گردشگران را از مسجدجامع اصفهان مناسب دانست و افزود: زمان بازدید درست مانند ساعت اداری یک سازمان است و اصلا محدود نیست.

سازمان‌میراث‌فرهنگ، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین از پیگیری نظرات تخصصی خود در رابطه با آثاری چون حرم امام‌رضا(ع) و بافت تاریخی مشهد به‌دلیل نداشتن تعامل با آستان
قدس رضوی بازمانده است.

کد خبر 74168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز