همشهری آنلاین: جمعی از شاعران کودک و نوجوان و کودکان ونوجوانان شاعر در شب شعر «همگام با کودکان فلسطین» صمیمانه با بچه‌های مظلوم غزه به ابراز همدردی پرداختند

 و جنایت ضد بشری رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در این شب شعر که علاوه بر شاعران صاحب‌نام عرصه کودک و نوجوان، جمعی از مربیان و اعضای کتابخانه‌های کانون تهران نیز حضور داشتند. طبع لطیف شاعران حاضر در این نشست گوشه‌ای از درد و رنج و زیر پا گذاشتن حقوق انسانی کودکان فلسطینی را به زبان شعر و ادبیات به تصویر کشید و از داس‌هایی سخن گفت که بی‌رحمانه بر مزرعه جان انسان‌های مظلوم یورش برده و باغ زیبای زندگی شیرین کودکان را زیر چکمه‌های خود لگدمال می‌کنند.

شب شعر «همگام با کودکان فلسطین» ابتدا با پخش نماهنگی که توسط کانون استان کرمانشاه در باره غزه تهیه شده بود، آغاز شد و پس از آن شمس‌الدین رحمانی کارشناس مسایل فلسطین در سخنانی کوتاه، تصویری از وضعیت فعلی فلسطین و پشت پرده این ماجرا را به شرکت کنندگان ارایه کرد و گفت: زمان حمله به غزه توسط رژیم صهیونیستی با دقت خاصی انتخاب شده بود آغاز سال میلادی، روزهای پایان ریاست جمهوری آمریکا و حکومت خود‌گردان فلسطین و پایان ایام حج در این زمان‌بندی مورد توجه قرار گرفته بود ولی در نهایت گروهی مبارز فلسطینی با قدرت ایمان خود دشمن را از رسیدن به هدف‌هایش ناکام گذاشتند.

وی اضافه کرد: در حالی که بسیاری از سران کشورهای اروپایی و عرب در مقابل این تهاجم سکوت اختیار کردند مردم جهان بی‌توجه به تبلیغات جریان‌های رسانه‌ای وابسته به صهیونیسم دست به اعتراض‌های وسیع در محکومیت این جنایت ضد بشری زدند.

رحمانی به جایگاه فلسطین در کلام حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان در آغاز حرکت انقلابی حتی در مورد شاه نیز با بیانی نصیحت‌آمیز سخن می‌گفتند ولی وقتی بحث رژیم صهیونیستی پیش می‌آمد با عصبانیت و قدرت به رژیم وقت ایران می‌گفتند یک سری مشاور دزد را از اسراییل به ایران آورده‌اید؟

در ادامه این شب شعر و پس از سخنرانی رحمانی ابتدا محمود پوروهاب با خواندن دو قطعه از شعرهایش درد یک خانواده سه نفری فلسطینی را بازگو کرد و گفت: این دختر شاد و خنده رو کو؟/ این مادر و این پدر بگو کو؟ /آنان که سه لاله قشنگند/ پرپر شدگان داغ جنگند.

پس از وی مجید ملامحمدی، جهان را برای قصه فلسطین دریایی از اشک توصیف کرد و فاطمه طارمی مربی کانون تهران نیز در توصیفی جالب، مسأله نفت و ارتباط آن با ماجرای غزه را این گونه سرود که: این ابرهه با فیل نه با نفت می‌آید.

جعفر ابراهیمی شاعر سرشناس کودک و نوجوان شعری از امید می‌خواند و می‌گوید: عاقبت ‌خواهی دید قدس را با شادی و فلسطین را در لحظه آزادی و پس از او نیز غزاله محمد ‌حسن‌زاده نوجوان عضو کانون آرزو می‌کند که ای کاش می‌توانست عروسک‌هایش را و لبخندش را برای رسیدن به بچه‌های فلسطین به دست باد بسپرد.

رودابه حمزه‌ای هم با زبان شعر گفت‌و‌گوی دختر بچه‌ای فلسطینی را با مادرش بازگو می‌کند که او از مادر می‌پرسد که، من که با کسی دعوا نکردم که الان دست و چشم ندارم و چگونه می‌توانم بدون یک دست با بچه‌ها بازی کنم؟

ادامه این شب شعر با شعر‌خوانی بابک نیک‌طلب، حمید هنرجو، حسین احمدی، علی باباخانی، کبری بابایی، حامد شاهین‌مهر، علیرضا حکمتی، انسیه موسویان، مریم عباسی، فروغ ورنیک و جمعی از کودکان و نوجوانان شاعر نیز همراه بود.

شعر حسین بهبهانی عضو کانون تهران در این شب شعر بسیار مورد توجه قرار گرفت او سروده بود: لقمه آخر را سر سفره جا گذاشت، رفت و وقتی برگشت خانه دیگر سفید نبود، گرم نبود، پدر نبود، مادر بود و نبود، تانک بود نارنجک بود، تانک نبود نارنجک نبود پسر نبود و صدای ضجه‌های مادری که بود و نبود.

در این شب شعر افشین اعلا شاعر صاحب‌نام کودک و نوجوان نیز ابتدا با اشاره به صحنه‌هایی از جنایت رژیم صهیونیستی که از تلویزیون پخش شده است گفت: وضعیت بچه‌های غزه از هر شعری شعرتر است و در مقابل این فجایع باید چه کار کرد؟

وی ادامه داد: رسوایی اسراییل با حمله به غزه بیشتر شده و تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی برای همراهی با مردم فلسطین مسؤولیتی را از دوش دیگران برنمی‌دارد و به نظر من باید همه برای محکومیت این رژیم تلاش کنیم و کانون هم باید با فعالیت‌هایش، حلقه‌ای باشد برای ارتباط با مجامع بین‌المللی تا تنفر از اسراییل هیچ وقت کهنه نشود.

در شب شعر «همگام با کودکان فلسطینی» که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در تهران برگزار شد، مدیرعامل، معاونین و جمعی از مسؤولان کانون هم حضور داشتند

کد خبر 74058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز