یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

حمید دهقان: مجسمه «شهریار» اثر احد حسینی هنرمند مجسمه‌ساز آذربایجانی اخیراً‌ در تبریز نصب شده است.

 همچنین طی روزهای آینده قرار است مجسمه مشاهیر استان‌های همدان، زنجان و آذربایجان شرقی از ساخته‌های این هنرمند در میادین این شهرها نصب شوند. مطلبی که از نظرتان می‌گذرد، نگاهی اجمالی به آثار و فعالیتهای این هنرمند دارد.

احد حسینی با آفرینش آثاری ارزشمند در کشورهای فرانسه و ایتالیا توجه محافل هنری جهان را به خود جلب کرده است.

احد حسینی در سال 1323 در تبریز به دنیا آمد. وی درباره دوران کودکی خود می‌گوید: در چهار سالگی روی زمین دراز می‌کشیدم و عکس پرنده‌های آسمان را نقاشی می‌کردم در دبستان زنگ نقاشی بهترین لحظه‌های درسی من بود.

دستاورد خدمت سربازی در استان سرسبز و خرم مازندران و روستاهای ساری آثار زیبایی بود که وی از شالیزارها و مناظر بدیع طبیعت نقاشی کرده بود و هنگامی که به زادگاه خود بازگشت با تحقیق و مطالعاتی درباره مشاهیر علمی و فلسفی جهان مجسمه‌هایی از بتهوون، برتراند راسل، اینیشتن، ژان پل سارتر و دکتر شوایتزر ساخت و هنگامی که آشوت باباییان هنرمند مجسمه‌ساز تبریز مجسمه‌های او را دید کارش را تحسین کرد و به ادامه فعالیت هنری امیدوارش ساخت.


آشنایی با استاد پرویز تناولی فصل تازه‌ای در زندگی هنری او پدید آورد. حسینی هر وقت از کارگاه استاد تناولی فراغت پیدا می‌کرد به تماشای مجسمه‌های گوشه و کنار شهر می‌رفت که حادثه‌ای هم برای او پیش آمد:


«روزی در داخل بانک مرکزی محو تماشای مجسمه‌ای شده بودم و بدون اختیار ساعتها در تالار بانک دور مجسمه می‌گشتم و مات و مبهوت به مجسمه خیره شده بودم، مأموران بانک به رفتار من ظنین شدند و مرا به کلانتری بردند، افسر نگهبان اظهارات مرا در مورد علاقه‌ام به مجسمه‌سازی پرت و پلاگویی دانست و یک شب مرا بازداشت کرد و روز بعد با وساطت دوستان آزاد شدم.


استاد تناولی، احد حسینی را به رفتن ایتالیا تشویق  کرد و او پس از یک سال تحصیل در فلورانس و رم موفق به دریافت مدرکی به ارزش دو سال تحصیل شد و به ایران بازگشت و چند مجسمه برای نصب در شهرهای اصفهان، بوشهر، نجف‌آباد، سراب و اردکان ساخت.
مجموعه مجسمه‌های احد حسینی در موزه آذربایجان یکی از افتخارات ارزشمند این هنرمند به شمار می‌آید.


وی درباره این اثر می‌گوید: «با تشویق استاد تناولی و استادان ایتالیایی پس از تحقیق و مطالعه در فلسفه و جامعه‌شناسی با پنج سال تلاش تعداد 14مجسمه از زندگی انسان و مسائل مربوط به زندگی مردم سراسر جهان با عنوان: جام جهان‌نما، خانواده پراولاد، تبعیض نژادی، هیولای مرگ، اضطراب، زندانی سیاسی، گرسنگان، بیچارگان، زنجیرهای بدبختی، مرد صلح و چند موضوع دیگر ساختم و در سالن موزه آذربایجان به نمایش گذاشتم. هزاران نفر از این مجموعه هنری بازدید کردند و پس از انقلاب مجسمه‌ها را به موزه آذربایجان اهدا کردم.


حسینی که همواره به فراگیری در هنر مجسمه‌سازی اشتیاق فراوان داشت این بار راهی استانبول می‌شود و پس از یک سال تحصیل در دانشکده «بیازیت» به کشور فرانسه عزیمت می‌کند و مدت شش سال در مؤسسه «آرت دکوراتیو» به آموختن فنون مجسمه‌سازی مدرن می‌پردازد و آثار خود را در 50 نمایشگاه انفرادی و گروهی به نمایش می‌گذارد.


 برای تلویزیون فرانسه عروسکهای خیمه شب‌بازی می‌سازد و پس از چند مجسمه دیگر هنگامی که مجسمه مونالیزا را به صورت تمام تنه در اندازه 2×2 متر می‌سازد، توجه هنرمندان سرشناس و استادان دانشگاههای فرانسه را به آثار خود جلب می‌کند و علاوه بر هنرمندان، نخست‌وزیر و رئیس‌ مجلس و وزیر فرهنگ و هنر فرانسه نیز از او تقدیر می‌کنند و جوایز ارزنده‌ای به او اعطا می‌کنند.


احد حسینی در زمستان سال 78 از فرانسه به ایران بازگشت و با کوله‌باری از اندوخته‌های خود به خلق آثار ماندگاری پرداخت که مجسمه خاقانی در پارک تبریز، مجسمه‌های ستارخان و باقرخان در خانه مشروطیت، مجسمه استاد شهریار و چند تن دیگر بزرگان علم و ادب و سیاست کشور از جمله آنهاست تا این که شاهکار دیگری به نام قونقا یا تراموای در میدان قونقای تبریز برپا کرد.


هم اکنون احد حسینی با شهرداری تبریز و سازمان میراث فرهنگی و استانهای همدان و زنجان برای ساخت چندین مجسمه قراردادهایی نوشته که به زودی در نقاط مختلف این شهرها نصب خواهد شد.

کد خبر 7378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز