چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گونتر گراس معتقد است با وجود فرو ریختن دیوار برلین، آلمان به آرامش دست نیافته است

گونتر گراس نویسنده مشهور آلمان در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه سایت که روز پنجشنبه به چاپ می‌رسد، گفت: «من فکر می‌کردم اتفاق بزرگی افتاده و دوپارگی پایان یافته است. آن را دوپارگی آلمان نمی‌دانستم بلکه دوپارگی اروپا تصور می‌کردم.»

با این حال این برنده صلح نوبل افزود که با وجود گذشت حدود 20 سال از فرو ریختن دیوار برلین "اتحاد هنوز رخ نداده، اتحاد حاصل شده، اما فقط بر روی کاغذ."

گراس که در حال انتشار خاطراتش در سال 1990 در پایان ماه جاری میلادی است، تصدیق کرد که به طور کامل پیش‌بینی تحولات را نکرده بود.

این نویسنده گفت: «یکی از نگرانی‌های من آن بود که انضمام آلمان شرقی به برلین به عنوان پایتخت می‌تواند دولتی مرکزی را ایجاد کند. خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.»

وی گفت با این حال در دیگر جنبه‌ها بدترین نگرانی‌هایش به وقوع پیوست. "همه مشکلات قرار بود با پول حل شود، اما اینها فقط وام بود."

این نویسنده گفت روند اتحاد دوباره که بودجه‌ای 171 میلیارد یورویی برای آن در نظر گرفته شد، بنیان‌هایی را در آلمان برای "کاپیتالیسم غارتگر" ایجاد کرد که به بحران مالی کنونی منجر شد.

گراس سال 1999 جایزه ادبیات نوبل را گرفت. بهترین اثر او طبل توخالی است که رمانی تمثیلی از شهر محل تولدش، دنزیگ بود. اکنون این شهر گدانسک نام دارد و در لهستان واقع است.

کد خبر 73583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز