سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا (نخستین رئیس‌جمهور آفریقایی-آمریکایی) کار خود را آغاز کرد

بالغ بر 40 هزار مامور امنیتی در واشنگتن محل برگزاری ادای سوگند باراک اوباما را که ساعت 12 (به وقت محلی) روز 20 ژانویه 2009 صورت گرفت تحت نظر داشتند[معرفی کابینه باراک اوباما]

بی بی سی گزارش داد: "رئیس جمهوری جدید آمریکا با چالش‌های جدی روبروست. در حالی که وضعیت اقتصادی با بدترین بحران در دهه‌های اخیر مواجه است جوی حاکی از نامطمئنی گریبانگیر آمریکا شده است. آقای اوباما همچنین باید با جنگ های عراق و افغانستان و درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلیان دسته و پنجه نرم کند."

در همین حال ایسنا گزارش داد: براساس گزارش سی.ان.ان، اوباما که با همان انجیلی سوگند یاد کرد که آبراهام لینکلن در سال 1861 (رییس جمهوری که به برده‌داری در آمریکا پایان داد) با آن سوگند خورده بود، گفت: "من باراک حسین اوباما قاطعانه سوگند می‌خورم که با وفاداری وظیفه‌ی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را انجام دهم و نهایت توان خود را برای حفظ، حراست و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده به کار بندم. از خدا کمک می‌خواهم".

وی پس از آن در سخنانی اظهار داشت که قدردان اعتمادی است که مردم به او داشته‌اند.

رییس جمهوری جدید آمریکا در این سخنان از جرج بوش، رییس جمهور سابق به خاطر خدماتش به ملت و همکاری‌هایش در طول مدت انتقال قدرت قدردانی کرد.

اوباما گفت: ملت ما علیه شبکه گسترده‌ای از خشونت و نفرت در جنگ به سر می‌برد، اقتصاد ما به شدت ضعیف شده است. بازار مسکن و کار در شرایط بدی است و کسب و کارها متوقف شده است. سیستم بهداشتی ما پر هزینه است و ناکامی‌های مدارس ما متعدد است و هر روز شواهد بیشتری به دست می‌آید که نشان می‌دهد نحوه استفاده ما از انرژی، زمین را تهدید و دشمنان را ما مستحکم تر می‌کند.

رییس جمهوری آمریکا در سخنان خود گفت: چالش‌هایی که آمریکا و آمریکایی‌ها با آن روبرو هستند، واقعی است. این چالش‌ها جدی و شمار آنها زیاد است.

اوباما افرود: ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم، چون ما امید را به جای ترس انتخاب کردیم، وحدت را به جای بحران و اختلاف.

اولین رییس جمهوری آفریقایی تبار آمریکا گفت: زمان آن رسیده تا دوباره بر این عقیده و نظری که نسل به نسل به ما رسیده، تاکید کنیم که مطابق با وعده الهی، همه برابر و آزاد هستند.

وی گفت: آمریکا دوست تمام مردان و زنان و کسانی است که به دنبال صلح و شرافت هستند. امنیت کشور ما از درستی راهی که در پیش داریم نشات می‌گیرد. ما نگهبانان این میراث هستیم و راهنمای ما همین اصول است.

اوباما خطاب به جهان اسلام گفت: ما به دنبال راهی برای به جلو رفتن هستیم که بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل است. رهبرانی در سراسر جهان که به دنبال بحران هستند و می‌خواهند ناکامی‌های جوامع خود را به گردن غرب بیاندازند، بدانند که مردمشان در مورد آنها بر مبنای آنچه بنا کرده‌اند قضاوت خواهند کرد نه بر اساس آنچه از میان برده‌اند.

وی در ادامه گفت: ما به زودی مسوولیت عراق را به مردم آن واگذار می‌کنیم و از صلحی که به سختی در افغانستان بدست آورده‌ایم،‌ حفاظت خواهیم کرد. به همراه دوستانمان تهدید سلاح‌های هسته‌یی را کاهش می‌دهیم و به کسانی که سعی دارند اهدافشان را از طریق خشونت و ترور محقق کنند، می‌گوییم که شما را شکست می‌دهیم.

اوباما پس از ادای سوگند به کنگره رفت و سند ریاست جمهوری آمریکا را امضا کرد. در این مراسم پیش از اوباما، جو بایدن معاون وی نیز سوگند خورد

کد خبر 73530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز