یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیخ احمد اسماعیل یاسین معروف به شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی؛ حماس و ریاست مجمع اسلامی غزه در سال ۱۹۳۷ در روستای الجوره از توابع شهرستان مجدل در جنوب نوار غزه به دنیا آمد.

احمد یاسین

وی 3 سال بیشتر نداشت که پدرش را از دست داد و به همراه خانواده‌اش پس از جنگ ۱۹۴۸ به نوار غزه پناهنده شد. احمد یاسین در جوانی در اثر یک حادثه فلج شد اما این حادثه وی را از فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی دور نکرد و او به عنوان معلم ادبیات عرب و تربیت اسلامی به کار مشغول شد.

احمد یاسین در سال ۱۹۸۳ به اتهام نگهداری اسلحه و تشکیل سازمان نظامی و فعالیت علیه صهیونیست‌ها بازداشت و در دادگاه نظامی صهیونیست‌ها محاکمه و به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

شیخ احمد به شاخه اخوان‌المسلمین در فلسطین پیوست اما تا سال 1987 و آغاز انتفاضه اول فلسطینیان از شهرت چندانی برخوردار نبود. سپس به تشکیل جنبش مقاومت اسلامی؛ حماس پرداخت که در۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ در آغاز انتفاضه اول ۱۹۸۷( ۱۹۹۲) اعلام موجودیت کرد.

او در سال ۱۹۸۷ به همراه گروهی از فعالان اسلامگرا، جنبش مقاومت اسلامی؛ حماس را در غزه بنیان گذاشت.

وی در سال ۱۹۸۵ در چار چوب تبادل اسراء میان دولت صهیونیست‌ها و جبهه آزادیبخش فلسطین پس از تحمل ۱۱ ماه زندان، آزاد شد. در سال ۱۹۸۸ نیروهای دفاعی صهیونیست‌ها با یورش به منزلش، او را مورد بازجویی قرار داده و تهدید به تبعید به لبنان کردند.

در ۱۶ اکتبر ۱۹۹۱ دادگاه نظامی با کیفرخواستی در ۹ بند، او را به اتهام تشویق برای ربودن و قتل سربازان صهیونیستی، تأسیس حماس و تشکیل دستگاه‌های امنیتی و نظامی متهم کرده و او را به حبس ابد محکوم ‌کرد.

وی در سال ۱۳۷۶ در توافقی که میان اردن و صهیونیست‌ها صورت گرفت و در مقابل آزادی دو جاسوس سازمان اطلاعات و وظایف ویژه صهیونیست‌ها؛ موساد که در جریان ترور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس دستگیر شده بودند، آزاد شد.

احمد یاسین در ۸ اردیبهشت سال ۱۳۷۷ به مدت 6 روز از ایران دیدن کرد و با آیت الله خامنه‌ای و رئیس جمهور وقت دیدار و گفتگو کرد.

شهید شیخ احمد یاسین، رهبر بزرگ و روحانی و نیز بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین؛ حماس در سحرگاه روز دوشنبه، 22 مارس سال 2004، پس از ادای نماز صبح هنگام خروج از مسجدی در شهر غزه هدف موشک‌های پرتاب شده از سوی هلی‌کوپترهای نظامی صهیونیست‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

کد خبر 73265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز