شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه شهری: 29 دی روز هوای پاک است، اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که حتی امروز هم فعالیت‌های آلاینده کم نشده و هوا سالم نمی‌شود، همچنان که در بسیاری از روزهای دیگر سال نشد.

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش کرده است، نتایج بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تهرانی‌ها در طول 3 سال، تنها 63 روز هوای سالم تنفس کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها، تهران در سال 84 از نظر آلودگی هوا 348 روز ناسالم، در سال 85 حدود 330 روز ناسالم و در سال 86 نیز 354 روز ناسالم را سپری کرده است که درمجموع 1032 روز ناسالم در طول این 3 سال داشته است. وزارت بهداشت این روزهای آلوده را موجب افزایش آمار ماموریت‌های اورژانس اعلام کرده است.

امسال نیز تهرانی‌ها از اوایل ماه جاری، هوایی به‌شدت آلوده را تنفس کردند و این امر باعث شد تا دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران و شورای شهر و دستگاه‌های دولتی در برنامه‌های مختلف به بررسی موضوع بپردازند.

همایش حقوق محیط‌زیست با رویکرد آلودگی هوا که روز گذشته برگزار شد نیز از جمله این برنامه‌ها بود؛ همایشی که نایب رئیس مجلس در آن از کاهش 5 ساله متوسط عمر تهرانی‌ها به‌دلیل آلودگی هوا و کم کاری سازمان محیط‌زیست در موضوع آلودگی هوا خبر داد.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی، دادستان کل کشور در این جلسه با تاکید بر اینکه مترو یکی از ضروریات در تهران و یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و گسترش حمل‌ونقل عمومی است، گفت: سلیقه‌ها و اختلافات سیاسی و جناحی نباید در موضوع گسترش مترو مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه قوانین ما در بحث حفاظت از محیط‌زیست و آلودگی هوا به‌خصوص قانون مصوب سال 1374 و... قوانین جامع و کاملی هستند و ضعفی به لحاظ قوانین در حفاظت در محیط‌زیست و مقابله با آلودگی هوا نداریم، افزود: با وجود این قوانین، دیگر نمی‌توانیم بگوییم
کی بود کی بود ما نبودیم!

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته به هیچ عنوان مطلوب نیست به مقوله حمل‌ونقل عمومی اشاره و اظهارکرد: بحث مترو و تامین اعتبارات لازم آن در چارچوب‌های مصوب و تامین اعتبار ارزی برای آن ضروری است که در این راستا نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشتیم که تلاش کنیم مشکلات مترو برطرف شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: در نامه‌ای از دادستان تهران خواسته‌ایم به‌عنوان مدعی‌العموم به‌طور جدی در بحث آلودگی هوا ورود کرده و در عین حال باید ارگان‌های مسئول نیز وظایف خود را انجام دهند.

اگر مقصر می‌خواهید ما هستیم

فاطمه واعظ جوادی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این همایش گفت: آمارها نشان می‌دهد مصرف بنزین در کشور در دی ماه سال‌جاری 3/12 درصد و در آذرماه 10 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود دولت باید برای تعویض مبدل‌های کاتالیستی خودروها یارانه پرداخت کند افزود: چه کسی گفته است دولت باید کاتالیست خودروهای مردم را عوض کند. کاتالیست نیز همانند فیلتر هوا باید توسط خود رانندگان عوض شود و دولت در این خصوص مسئولیتی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام در برنامه پنجم توسعه، موضوع محیط‌زیست را مورد توجه جدی قرار داده‌اند، با انتقاد از عملکرد بخش‌های مختلف در تحقق قانون برنامه چهارم بیان کرد: چرا باید بعد از 2 برنامه و در حالی که در برنامه چهارم، بندی را برای کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور به حد مجاز داشته‌ایم باز هم نگرانی از بابت آلودگی هوا داشته باشیم؟

وی با اشاره به اینکه همگان منشا آلودگی هوا را خوب می‌داننداظهارداشت: فرافکنی خوب نیست و اگر دنبال مقصر می‌گردید و با کمبود مقصر در بحث آلودگی هوا مواجه شدید، خب ما هستیم.

الگوی عملی موفق 

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: متأسفانه ایشان هیچ اشارتی به آنچه در دستور کار این سازمان بوده است در اظهارات خود نکرده‌اند.

وی با انتقاد از کم‌کاری سازمان حفاظت محیط‌زیست در پرونده آلودگی هوای تهران که توسط کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و در پی شکایت واصله به این کمیسیون در مجلس هفتم تهیه شد اظهار داشت: براساس گزارش کمیسیون اصل 90، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب اردیبهشت سال 74 سه ماه به سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر ارگان‌های ذی ربط مهلت داده بود که آیین‌نامه‌های اجرایی آن را تهیه و در هیات دولت مصوب کنند، این در حالی است که تا تاریخ ارائه این گزارش در اواخر مجلس هفتم اکثر این آیین‌نامه‌ها تصویب و تدوین نشده یعنی قانون به فراموشی سپرده شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید عزمی جدی در چارچوب قانون برای جلوگیری از آلودگی هوا به‌وجود آید که در این راستا شهرداری تهران می‌تواند به‌عنوان یک سازمان مؤثر، حرکتی را با شتاب لازم در این خصوص مدیریت کرده و با ارائه الگوی عملی موفق در بحث آلودگی هوا، نقشه راه را برای دیگران هم تدوین کند.

خودروهای آلوده کننده همچنان تولید می شود

دادستان کل کشور به مقوله مصرف سوخت خودروها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات آلودگی هوا در تهران بالا بودن میزان مصرف سوخت خودروهاست به شکلی که از زمان مهندس غروی که مدیرعامل شرکت ایران خودرو بودند، موضوع پایین آوردن مصرف سوخت خودروها به زیر 8 لیتر در هر 100 کیلومتر در شورای‌عالی امنیت ملی مطرح بود؛ اما متأسفانه در عمل تاکنون نتوانسته‌ایم استانداردهای قابل‌قبولی را در این خصوص اعمال کنیم.

این در حالی است که هر روز خودروهای جدید با قیمت‌های بالا و آلودگی محیط‌زیست و مصرف بالا، توسط خودروسازان، تولید و وارد خیابان‌های کشور می‌شود.

کد خبر 73220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز