جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سعید صیام در سال ۱۹۵۹ میلادی (۱۳۳۷-۱۳۳۸ شمسی) در یکی از اردوگاه‌های غزه بدنیا آمد

سعید صیام

او دوران کودکی و مدرسه را در مدارس سازمان ملل در غزه گذراند و سال‌ها بعد به تدریس ریاضی و علوم در مدارس این منطقه پرداخت و در کنار مسائل علمی به کودکان فلسطین درس مبارزه و شهادت را آموخت.

صیام در سالهای آغازین دهه 1980 به عضویت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در آمد و بدلیل تواناییهایش به زودی به یکی از رهبران خوش فکر این جنبش تبدیل شد. او در انتفاضه نخست مسجدالاقصی که جرقه‌های آن در سال 1987 میلادی زده شد نقش موثری داشت.

اهمیت صیام در هدایت مبارزات فلسطینی‌ها به حدی بود که سازمان تروریستی موساد را بر آن داشت تا او را از سر راه بردارد. در پی فشارهای موساد وی به همراه گروه دیگری از رهبران حماس در سالهای 1990 تا 1992 مبارزات خود را در خارج از سرزمین‌های اشغالی و در لبنان پی گرفت.

سعید صیامطی دهه 1990 و با به قدرت رسیدن جنبش فتح در مناطق فلسطینی نشین، صیام توسط نیروهای یاسر عرفات دستگیر شده و این سال‌ها را در زندان‌های فتح گذراند.

او پس از آزادی بار دیگر به صف رهبران ارشد حماس پیوست و محبوبیت زیادی در بین فلسطینی‌ها بدست آورد بطوریکه در انتخابات سال 2006 به پارلمان دولت خودگردان راه یافت.

با قدرت گرفتن حماس در غزه مسئولیت تشکیل نیروهای امنیتی و پلیس به صیام سپرده شد و او علاوه بر انجام این کار، گروه‌های نظامی ویژه را نیز پایه گذاری کرد.

نقش ویژه صیام در هدایت نیروهای مقاومت در طول حملات نظامی صهیونیست‌ها به غزه موجب شد، نظامیان این رژیم پیوسته بدنبال ترور وی باشند و در یکی از حملات وحشیانه خود او را به شهادت برسانند.

سعید صیام در سن 50 سالگی در حالی به شهادت رسید که در خانه برادر خود مهمان بود و به همراه او، برادرش و اعضای خانواده وی نیز به خاک و خون کشیده شدند. 

کد خبر 73113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز