گروه اجتماعی: وزارت بهداشت اعلام کرد: حذف دارو از فهرست دارویی کشور تنها در مواردی که آن دارو غیر قابل مصرف اعلام شود مجاز است.

این در حالی است که با وجود اثبات ایجاد عارضه برخی داروها در سیستم درمانی کشور به دلیل تجهیزات بیمارستانی قدیمی‌و گرانی، این داروها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش همشهری، به دنبال چاپ گزارشی مبنی بر «تهدید جان بیماران با داروهای بیهوشی غیر استاندارد» دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اعلام اینکه حذف‌ هالوتان مستلزم پوشش داروهای جایگزین از سوی بیمه‌ها و فراهم کردن تجهیزات لازم در بیمارستان‌هاست، گفت: متخصصان باید نسبت به استفاده از داروهای بیهوشی بهتر در فهرست دارویی کشور مایل باشند.

وی با اشاره به اینکه داروی ‌هالوتان هنوز از سیستم بیهوشی کشور حذف نشده است، تاکید کرد: وزارت بهداشت اصراری بر مصرف این گاز بیهوشی ندارد، اما عدم برخورداری از امکانات و تجهیزات لازم در بیمارستان‌ها از قبیل قدیمی‌بودن دستگاه‌های تبخیر گاز، تحت پوشش قرار نگرفتن داروهای بیهوشی بهتر جایگزین ‌هالوتان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین عدم تمایل متخصصان بیهوشی برای استفاده از داروهای جایگزین  به دلیل هزینه کمتری که تهیه گاز‌ هالوتان نسبت به این داروها بر آنان تحمیل می‌کند از موانع اصلی حذف‌ هالوتان از سیستم بیهوشی کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین بر تحت پوشش قرار نگرفتن برخی از داروها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به عنوان یک مانع جدی در استفاده از داروهای بهتر تاکید و تصریح کرد: متاسفانه برخی از داروهای بیهوشی هنوز به فهرست بیمه‌ها اضافه نشده‌اند که این امر یک معضل بزرگ در زمینه فراهم‌آوری شرایط استفاده از داروهای بیهوشی بهتر محسوب می‌شود. 

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این وزارتخانه درخواست پوشش داروهای جایگزین ‌هالوتان را از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به شورای عالی بیمه خدمات درمانی ارائه کرده است، تاکید کرد: وزارت بهداشت زمانی در مصرف نکردن داروی‌ هالوتان در موارد بیهوشی تاکید می‌ورزد که ثابت شود این دارو غیر قابل مصرف است، اما این گاز بیهوشی هنوز در فهرست دارویی ایران و سایر کشورها نیز موجود است.

کد خبر 7309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز