همشهری آنلاین: هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده صاحب‌نام ایران معتقد است آثار نمایشی و برنامه‌های تلویزیونی باید به یادگیری زبان فارسی در میان کودکان و نوجوانان کمک کند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هوشنگ مرادی کرمانی در نشست نقد و بررسی نمایش «آدم برفی» با تأکید بر این نکته افزود: متأسفانه این مشکل در اغلب آثار ویژه کودکان دیده می‌شود و بیشتر گفت‌و‌گوها میان شخصیت‌های داستان، ترجمه‌ای است و بچه‌ها فارسی را خوب یاد نمی‌گیرند.

خالق قصه‌های مجید تصریح کرد که دغدغه‌های بزرگ‌سالی اغلب ربطی به کودکان ندارد و بچه‌های خردسال در آثار داستانی و نمایشی با این دغدغه‌ها مانند پرداخت کرایه خانه و پیدا نکردن سوژه برای نوشتن و ... ارتباطی برقرار نمی‌کنند.

در ادامه این نشست که برای نقد و بررسی «آدم برفی» تازه‌ترین اثر نمایشی مرکز تئاتر کانون در پارک لاله تهران برگزار شد، ابتدا آناهیتا غنی‌زاده کارگردان نمایش، توضیح داد که این اثر، برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی تک نفره و دو نفره است که سال گذشته برگزار شد و اکنون اجرای آن در مرکز تئاتر کانون آغاز شده است.

وی توضیح داد که شیوه کارگردانی‌اش به دلیل دو نفره بودن بازی‌گرها بیشتر مبتنی بر بازی‌گری بوده و در این اثر بعد آموزشی که در آن فصل‌ها و رنگ‌ها به کودکان آموزش داده می‌شود برایش اهمیت زیادی داشته است.

بر اساس این گزارش امیر مشهدی‌عباس نویسنده این نمایش نیز گفت: طراحی و نوشتن اثر دو شخصیته در نمایش کودک کار مشکلی است ضمن این که باید به مسأله آموزش نیز به صورت جدی توجه می‌کردیم ولی به هر حال یا باید به آموزش می‌پرداختیم یا به جنبه‌های داستانی و قصه بها می‌دادیم.

وی در عین حال بر این نکته تأکید کرد که قصد او بیشتر خلق داستان و شخصیت‌هایی ساده بوده که از طریق آنها بتوان به صورتی غیرمستقیم در ناخودآگاه کودکان تأثیر گذاشت و به آنها آموزش داد.

بر اساس این گزارش در این نشست بخش اصلی گفت‌و‌گوها از آنجا آغاز شد که شهرام کرمی یکی از منتقدین حاضر در جلسه ضعف عمده نمایش آدم برفی را شخصیت‌پردازی آن دانست و تصریح کرد که رابطه بین آدم برفی و مرد نویسنده رابطه‌ای تصنعی و سطحی است، رفتار شخصیت مرد، باورپذیر نیست و کمتر به عمق و زوایای پنهان شخصیت‌ها در داستان پرداخته شده است.

وی در عین حال ایده طراحی این متن را ایده مناسبی دانست و افزود: خلق آدم برفی توسط مرد نویسنده و در خیال او لحظه هیجان‌انگیزی را ایجاد کرد ولی در ادامه، این لذت در حد یک شگفتی باقی ماند و دیگر ادامه پیدا نکرد.

کرمی، زیاده‌روی در نورپردازی موضعی را از اصلی‌ترین مشکلات نمایش‌های امروز و نمایش مورد بحث برشمرد و بازی‌گر زن این نمایش را در ایفای نقش خود موفق‌تر ارزیابی کرد و در عین حال از بهمن روشنی سازنده موسیقی نمایش به دلیل ایجاد فضایی خیال‌انگیز قدردانی کرد.

لاله جعفری دیگر منتقد حاضر در این نشست گفت ما در این اثر با یک کار آموزشی روبرو هستیم ولی می‌شد با خلق لحظه‌ها و ایجاد موقعیت‌های داستانی، استفاده بیشتر از عناصر صحنه و مشارکت دادن تماشاگران در جریان اجرا به بهتر شدن این نمایش کمک کرد.

این گزارش می‌افزاید: پس از صحبت‌های منتقدین، نویسنده و کارگردان نمایش آدم برفی به برخی از نقدهای مطرح شده در این نشست پاسخ گفتند.

در این میان امیر مشهدی‌عباس نویسنده اثر توضیح داد که قابلیت درک کردن در میان کودکان نسبت به حدس زدن قوی‌تر است و خاطرنشان کرد: من به سادگی اثر اهمیت می‌دهم چرا که مخاطب ما، کودک است و ما با ذهن ناخود‌آگاه او سر و کار داریم و قرار نیست بچه‌ها را با شخصیت‌هایی پیچیده و عجیب روبرو کنیم.

آناهیتا غنی‌زاده نیز گفت: نباید فراموش کنیم که ما داریم مفاهیمی ساده و همیشگی مثل تغییر فصل‌ها را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم و در عین حال می‌خواهیم به آنها بگوییم، می‌توانیم آرزو کنیم و آرزوی ما برآورده شود.

وی استقبال بچه‌ها از این نمایش را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: اگر آدم برفی موفق بوده به واسطه درخشش دو بازی‌گر است و در نمایش‌های دو نفره درخشش یک بازی‌گر به دلیل از خود گذشتگی بازیگر مقابل است.

شهرام کرمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به این نکته که کار کودک اگر چه ساده به نظر می‌رسد ولی از جهت حرفه‌ای بسیار سخت و دشوار است، افزود: اثری می‌تواند در عرصه نمایش و ادبیات نمایشی ماندگار شود که کودک را به اندیشه و تفکر بیشتر وادارد.

در این نشست محمدعلی ساربان بازی‌گر سرشناس رادیو و تلویزیون، شاخصه اصلی نمایش‌های کودک را دور شدن از فضای بزرگسالی و تلاش برای گسترده کردن ذهنیت بچه‌ها در عین ایجاد وجد و نشاط در آنها توصیف کرد.

نشست نقد و بررسی نمایش آدم برفی هشتمین نشست انجمن نویسندگان تئاتر کودک و نوجوان بود که شامگاه 22 دی در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله برگزار شد.

گفتنی است این نمایش همه روزه ساعت 10 صبح ویژه مهدهای کودک و مدارس اجرا می‌شود و داستان آن در باره نویسنده‌ای است که به خاطر تنهایی‌اش انگیزه نوشتن را از دست داده و بعد از درست کردن یک آدم برفی تلاش می‌کند این تنهایی را پر کند.

کد خبر 72899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز