دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

گروه دانش: دومین کنفرانس شهر الکترونیکی با شعار توانمندسازی شهروندان با توجه ویژه به معلولان قصد دارد

همزمان با ارائه آخرین یافته‌های علمی درباره شهر الکترونیکی به معرفی دستاوردهای سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های ایرانی و خارجی در حوزه‌های مختلف شهر الکترونیکی، دولت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، شهرداری الکترونیکی و دیگر مباحث در سطح ملی بپردازد.

این کنفرانس با مشارکت جهاد دانشگاهی و دستگاه‌های مختلف علمی و اجرایی 27 و 28 اردیبهشت‌ماه سال 88 برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری، دکتر سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این مطلب در نشست خبری دومین کنفرانس شهر الکترونیکی که صبح دیروز برگزار شد، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی یکی از وظایف اصلی خود را علاوه بر تولید علم و فناوری، ترویج استفاده از فناوری در توسعه‌ کشور و حل مشکلات جامعه و مردم می‌داند و شهر الکترونیکی هم یکی از دستاوردهای به کارگیری فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای متعددی در اروپا، آمریکا و آسیا از این فناوری استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ما نیز به‌طور طبیعی باید بتوانیم از این فناوری استفاده کنیم و بر همین اساس نخستین کنفرانس شهر الکترونیکی توسط جهاد دانشگاهی در سال گذشته برگزار شد و مورد استقبال سازمان‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و محققان قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی با یادآوری این نکته که در سال گذشته بیش از 350‌مقاله ارسالی به کنفرانس داشتیم که نزدیک 60 مقاله در کنفرانس ارائه شد و 1800 نفر نیز در جلسات کنفرانس حضور یافتند، بیان کرد: قصد داریم در این کنفرانس با دعوت از متخصصان و صاحب‌نظرانی که موفق به پیاده‌سازی شهر الکترونیکی در کشورشان شده‌اند، گام مهمی در راستای انتقال تجربه‌ این کشورها و استفاده‌ از آن در کشور خودمان برداریم.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، توسعه‌ حمایت از پژوهش‌ها در حوزه‌ IT، معرفی و ارائه‌ طرح‌های موفق در این حوزه و بررسی چالش‌های پیش روی آن‌ها، بررسی زیرساخت‌های موجود، تدوین و مشخص کردن زیرساخت‌های مورد نیاز شهر الکترونیکی، بررسی موانع مدیریتی و ساختاری شکل‌گیری شهر الکترونیکی و راهکارهای عملی ‌و بومی رفع این مشکل را از جمله اهداف این کنفرانس برشمرد و اظهار کرد: بررسی قوانین و مقررات موجود و تهیه و ارائه پیشنهاد جهت تدوین مقررات مورد نیاز، بررسی و ارائه مدل‌های موفق و معرفی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های موفق در به‌کارگیری از فناوری‌های مرتبط از دیگر اهداف این کنفرانس محسوب می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: مباحثی که در این کنفرانس مورد بحث قرار می‌گیرد بتواند به نحو مؤثری در تدوین برنامه پنجم  توسعه‌ کشور در حوزه‌ فناوری اطلاعات و پیاده‌سازی شهرهای الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از سال 2003 استفاده‌کنندگان از اینترنت در کشورمان افزایش چشمگیری یافته است، در این زمینه موقعیت خوبی در منطقه داریم.

حوزه دولت الکترونیک

دکتر علی‌اکبر جلالی دبیر علمی دومین کنفرانس شهر الکترونیکی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: شهر الکترونیکی جایی است که در آن تمام خدمات دولتی و بخش خصوصی به‌صورت 24 ساعته برای هر فرد و در هر مکان و زمان قابل دسترسی است.

وی تاکید کرد: دولت باید در برنامه‌ پنجم توسعه بودجه‌ فناوری اطلاعات را به‌صورت مستقل از بودجه کل کشور ببیند.

به گفته‌ وی همه‌ سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات باید خدمات خود را به‌صورت الکترونیکی ارائه دهند و اگر برخی سازمان‌ها به این کار اقدام کنند و بعضی دیگر خدماتشان را الکترونیکی نکنند، اثرات مثبتی نخواهد داشت و به شهر الکترونیکی دست نمی‌یابیم، زیرا شهر الکترونیکی جمع‌کننده تمام خدمات دستگاه‌های بخش خصوصی و دولتی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا ، وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌ اروپایی و بسیاری از شهرهای آمریکایی یا کشورهایی مثل کره‌ جنوبی و سنگاپور تقریبا از نظر الکترونیکی جامع هستند، اظهار داشت: مردم در کره‌ جنوبی برای انجام 550 کار از خانه بیرون نمی‌روند یا در کانادا برای 350 کار از منزل خارج نمی‌شوند.

او با بیان اینکه در کشور ما بستر برای ایجاد شهر الکترونیکی به‌صورت نسبی برای بعضی از خدمات آماده است، ابراز کرد: به‌عنوان مثال ثبت‌نام کنکور، کارت هوشمند الکترونیکی  یا ارائه‌ برخی خدمات الکترونیکی توسط سازمان بازنشستگی کشور خود دلیل بر این موضوع است.

وی با بیان اینکه این کنفرانس علمی است و یکسری مقالات علمی و برخی مقالات سفارشی در آن وجود دارد، یادآور شد: باید سعی کنیم در این کنفرانس به ارائه‌ راهکارهای عملی و اجرایی بپردازیم و این کار را نیز انجام خواهیم داد.او خاطر نشان کرد: در این کنفرانس دستگاه‌های اجرایی به ارائه گزارش خواهند پرداخت؛

به‌عنوان مثال در حوزه‌ دولت الکترونیکی از مسئولان می‌خواهیم تا به ارائه عملکرد خود بپردازند که چه کارهایی انجام شده است و ما قصد داریم در این کنفرانس به این موضوع بپردازیم.

جلالی اضافه کرد: برای نخستین بار تمام خدمات تعاملی دستگاه‌ها را که از آن اطلاع داریم یا به ما اطلاع داده‌اند در کتابی با عنوان خدمات تعاملی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به چاپ رسانده و در همایش توزیع می‌کنیم که این خدمات تا پایان سال 87 خواهد بود؛

این موضوع یکی از خروجی‌های مهم این کنفرانس محسوب می‌شود و علاوه بر آن سایتی نیز در این رابطه ایجاد خواهیم کرد.به گفته وی مردم آمادگی دارند از هر سرویسی که به آنها ارائه می‌شود به‌صورت الکترونیکی استفاده کنند، دانشگاه‌های ما نیز قابلیت انجام سخت‌ترین طرح‌های فنی را دارند و مشکل اصلی این است که به لحاظ فرهنگی و دانایی، آگاهی لازم وجود ندارد که ما تصمیم داریم با برگزاری میزگردهایی با حضور مسئولان و نهادهای حساس دولتی این فرهنگ‌سازی را ایجاد کرده و مسئولان را به این سمت بکشانیم.

وی ادامه داد: نخستین گروه که در این همایش مورد توجه ما قرار می‌گیرند مسئولان هستند و 4 محور اصلی خدمات الکترونیکی، زیرساخت‌، شهروند الکترونیکی و حاکمیت الکترونیکی محسوب می‌شود.

دبیر علمی همایش تاکید کرد: در حوزه حاکمیتی نیز میزگردهایی برگزار کرده و با بحث درباره چالش‌ها راهکارهای مورد نیاز را ارائه می‌دهیم، همچنین نمایشگاهی نیز از دستاوردهای تعاملی دستگاه‌ها خواهیم داشت.

وی گفت: بنابراین باید به این حوزه توجه و سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.وی ادامه داد: درکل کشور نیز حدود 100 هزار دانشجوی فناوری اطلاعات داریم که دولت باید سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام دهد تا بتوانیم هرچه سریع‌تر به اهداف مورد نظر مشخص شده دست یابیم.

به گفته‌ این استاد دانشگاه در حوزه دولت الکترونیکی در بین 217 کشور ما هشتادونهمین کشور هستیم و در زمینه شهر الکترونیکی به لحاظ فرهنگی جایگاه بالایی داریم که این خود جای امیدواری دارد.

کد خبر 72810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز