یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

یکی از اسنادی که ثابت می‌کند خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان است در نزدیکی برازجان در استان بوشهر و به فاصله 20کیلومتری از خلیج فارس بدون محافظت و هیچگونه نگهداری رها شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس هیأت کاوش باستان‌شناسی که این بنای منحصر به فرد تاریخی را در کاوش‌های خود در برازجان بوشهر کشف کرده است در‌این‌باره گفت: این محوطه باستانی و بی‌نظیر، هم از لحاظ تاریخی واجد ارزش‌های بالایی است و هم یک بنای فوق‌العاده در هنر معماری ایرانیان است.

کاخی که در این محوطه باستانی توسط تیم کاوش از زیر خاک بیرون آورده شده است یکی از بناهای مهم تاریخی کشور است که به دوران هخامنشی تعلق دارد و جزء کاخ‌های زمستانی این امپراتوری بزرگ محسوب می‌شده است. این کاخ با نام «کاخ چرخاب»در نزدیکی شهر برازجان قرار گرفته است.

کاخ برازجان کاخ ناقصی است که هرگز مسکونی نشد و کاوش‌های باستان‌شناسی در آن نشان می‌دهد ساخت این کاخ بزرگ به فرمان کورش کبیر بوده و احتمالا با مرگ وی نیز متوقف شده است.

بخشی از دروازه شاهی این کاخ که ناتمام مانده برخلاف تالار اصلی با لعابی از جنس سیلیس کف‌سازی‌ شده است.به گفته برخی از کارشناسان باستان‌شناسی جلگه برازجان در دوره هخامنشی اهمیت فراوان داشته و علت آن نیز این بوده که ایران در دوره هخامنشی صاحب نیروی دریایی شد و توانست از راه دریا به تجارت و کشورگشایی بپردازد.

علت انتخاب این جلگه نزدیکی آن به خلیج فارس و در پی آن تسلط بر راه‌های تجاری منطقه و تحت نظر داشتن آبراهه‌های جنوبی از لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده است. تمامی این مسائل وسیله برپایی کاخی را در این منطقه فراهم آورده است.

سرافراز با اظهار تأسف از عدم‌مراقبت و نگهداری از محوطه این بنای مهم و بی‌نظیر بیان داشت: این بنا که از لحاظ ارزش‌های باستان‌شناسی همسطح با تخت‌جمشید و پاسارگاد است و به لحاظ اصول معماری از آنها نیز بهتر است را ما از زیر خاک بیرون آوردیم ولی متأسفانه هم‌اکنون به شکلی غریب و ناراحت‌کننده به حال خود رها شده است و هیچ‌یک از مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور و استان کمترین توجهی به آن نمی‌کنند.

کد خبر 72706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز