یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: به‌زودی برای تمامی اتباع کشورهای افغانستان و عراق که در ایران زندگی می‌کنند کارت هویت صادر می‌شود.

سرهنگ غلامرضا رضائیان، رئیس پلیس مهاجرت و اتباع امور خارجه ناجا با اشاره به کارت‌های هویتی در موضوع اسناد مسافرتی و اقامتی گفت: این اسناد شامل آن دسته مواردی است که به‌صورت قانونی وجود دارد و دفترچه پناهندگی و اقامتی را در بر می‌گیرد.
او در ادامه گفت: افراد بیگانه در کشور به چند دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول شامل محصلان، دانشجویان، کارشناسان، دیپلمات‌ها و پناهندگان مقیم کشور هستند. دسته دوم مسافرانی هستند که بر حسب ویزای خود در کشور حضور دارند، مانند خبرنگاران و هیات‌های سیاسی، فرهنگی و هنری. دسته سوم نیز آواره‌ها هستند که به‌دلیل جنگ داخلی و بین‌المللی، کشور خود را ترک کرده‌اند که هر 3دسته شامل این طرح می‌شوند.

سرهنگ رضائیان در ادامه به چرایی صدور کارت برای اتباع خارجی اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت کشورهای جنگ زده عراق و افغانستان و ورود آنها به کشور سبب شد تا وزارت کشور برای ساماندهی تمهیداتی را در نظر بگیرد.

صدور کارت شناسایی اولیه برای کسانی که نه مقیم بودند نه مسافر به شناسایی آواره‌ها کمک می‌کرد. دوم دستیابی به آمار که مشخص می‌کرد چه تعداد افراد آواره وارد کشور شده‌اند و مسئله دیگر وحدت رویه درخصوص آوارگان بود.

این طرح علاوه بر ساماندهی وضعیت اتباع خارجی در ایران مزایای دیگری برای این افراد دارد.

سرهنگ رضائیان با اشاره به این موضوع عنوان کرد: این طرح باعث ایجاد هویت بین‌المللی و ماندگاری برای فرد می‌شود؛ چون از این طریق گذرنامه‌ای با هویت بین‌المللی دارد و از سوی دیگر باعث اشراف کامل اطلاعاتی و رد‌گیری دستگاه‌های داخلی است.

در طرح کارت هویت، دولت در قبال صدور گذرنامه مسئولیت پذیر می‌شود و همچنین مسئولیت سازمان‌ها در این طرح مشخص و معلوم می‌شود که آنها در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی در ادامه به عدم‌همکاری بعضی از سازمان‌ها در این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بود این طرح در پایان سال 87 به اجرا درآید اما با توجه به صدور کارت کار از سوی وزارت رفاه و وزارت کار فعلاً نمی‌توانیم زمان صدور طرح کارت هویتی را به‌طور دقیق اعلام کنیم.
سرهنگ رضائیان در ادامه درباره چگونگی تحویل این کارت‌ها خاطرنشان کرد: صدور این کارت‌ها به‌صورت اظهار شخصی است.

هر یک از این افراد با توجه به ملیت خود می‌توانند به سفارتخانه کشور مورد نظر مراجعه کنند و از آنجا سندی مبنی بر هویت ملی خود بیاورند.

همچنین افرادی که دارای کارت هستند باید کارت خود را تحویل بدهند و سند هویتی و بین‌المللی خود را که به‌واقع همان گذرنامه است دریافت ‌کنند و در غیر این صورت برگه‌ای را که تبعیت آنها را تایید کند تهیه کنند.

او در ادامه به مزیت‌های کارت هویت اشاره کرد و ادامه داد: اتباع خارجی با داشتن این کارت می‌توانند در کشور مشغول به کار شوند، حساب بانکی باز کنند، بیمه شوند و به‌صورت قانونی ازدواج کنند.

البته آنها می‌توانند از دیگر خدمات نیز به‌طور قانونی بهره‌مند شوند. با اجرای این طرح هیچ‌گونه محدودیتی برای اتباع خارجی در ایران به‌وجود نخواهد آمد.

صدور این کارت‌ها هرگز به معنی اخراج اتباع خارجی از ایران نیست و این افراد می‌توانند برای دریافت کارت هویت خود به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشور خود مراجعه کنند.

کد خبر 72320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز