سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

سیدجعفر تشکری‌هاشمی*: موضوع حمل‌ونقل و ترافیک تهران که این روزها به دغدغه اصلی مدیریت شهری و دلمشغولی عمده شهروندان تبدیل شده، امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این جلسه که از دست‌اندرکاران حمل‌ونقل شهری دعوت به عمل آمده، موضوع ترافیک که رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک بحران عمومی است، به‌عنوان موضوعی ملی از سوی کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود.

با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر نمایندگان مجلس در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس، پیگیری‌های جدی را در زمینه‌ مسائل و مشکلات تهران در حوزه حمل‌ونقل شهری به عمل آورده‌اند، ورود کارشناسی مجلس به این موضوع مایه دلگرمی تلاشگران حمل‌ونقل عمومی در جهت خدمت هرچه بهتر و بیشتر به مردم است.

در شرایطی که حاشیه‌های ترافیک از متن آن سبقت گرفته، امیدواریم نتیجه این جلسه کاهش مصایب مردم را به‌دنبال داشته باشد و شهروندان نتایج احساس مسئولیت‌ و تعلق خاطر نمایندگان مجلس به مشکلات خود در بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری را بعینه مشاهده کنند.

بدون تردید شرایط موجود ترافیک تهران به هیچ عنوان ایده‌آل مدیریت شهری و مطلوب نمایندگان مجلس نیست و انتظار می‌رود تبادل‌نظر در زمینه‌ مشکل ترافیک فارغ از کشمکش‌های سیاسی، خدمتگزاری گسترده‌تر در جهت تامین مصالح شهر و منافع شهروندان را امکان‌پذیر کند.

اجرای طرح‌های اصولی و زیربنایی به جای انجام طرح‌های سطحی و زود‌بازده از جمله گسترش کیفی و کمی حمل‌ونقل عمومی با محوریت حمل‌ونقل ریلی، اعمال مدیریت تقاضای سفر و کاهش سفرهای درون‌شهری، حرکت به سمت شهر الکترونیک و جایگزینی سفرهای مجازی به جای سفرهای فیزیکی و نیز توسعه فرهنگ ترافیک و انتقال آموزه‌های ترافیکی، از مهم‌ترین راهکارهای حل مشکل ترافیک تهران به شمار می‌آید.

به‌منظور حرکت در مسیر حل مشکلات ترافیک تهران، مجوز برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی جهت تامین نیازهای ارزی توسعه مترو که مستند به مصوبه مجلس است، پرداخت یارانه‌های حمل‌ونقل شهری از جمله یارانه‌های بلیت مترو و اتوبوسرانی و ضرورت تصویب هر چه سریع‌تر طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران به‌عنوان سند راهبردی حمل‌ونقل شهری پایتخت، از جمله مباحثی است که به توجه ویژه نمایندگان مجلس نیاز دارد.

در مسیر پرفراز و نشیب خدمتگزاری به شهروندان در حوزه حمل‌ونقل شهری، مدیریت شهری با انواع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها مواجه است و اگر امید به عنایت الهی و اطمینان از همراهی مردم و حمایت نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی‌شهر تهران نبود، همین خدمت اندک به مردم شریف، صبور، فهیم و مومن تهران نیز امکان‌پذیر نمی‌شد.

* معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

کد خبر 71919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز