علی کهن‌نسب: مجموعه گفت‌وگو با کسانی که دوستشان داری و خوب می‌شناسی‌شان، بخش جدایی‌ناپذیر تولدهای دوچرخه است.

در سالگرد تولد دوچرخه، هر سال ویژه‌نامه تولد داریم. چون همیشه دلت می‌خواهد گفت‌وگو با افراد مورد علاقه‌ات را در دوچرخه ببینی، ما هم تلاش می‌کنیم چند نفر از افراد مورد نظرت را انتخاب کنیم، افرادی که تعدادشان با شمع‌های کیک تولد دوچرخه، اغلب، تعیین می‌شود، اما به دلیل  افزایش هشت‌ها در این شماره، تصمیم گرفتیم برای این مجموعه گفت‌و گوها عدد هشت منهای دو را انتخاب کنیم.

با هم گپ و گفت دوچرخه را با هشت منهای دو چهره ، در چهره‌نامه می‌خوانیم.

***

اشاره؛ هنوز همان صلابت را دارد. حسین رضازاده که روزی با جابه‌جایی وزنه‌ها و رکوردها، جهان وزنه‌برداری را متحیر ساخته بود، امروز در قامت یک مربی، در کنار نوجوانان و جوانان در رقابت‌ها شرکت می‌کند ، به آنها روحیه‌ و درس می‌دهد تا  راه قهرمانی را درست و پیوسته طی کنند.

قوی‌ترین مرد جهان و رکورد‌دار المپیک و جهان اکنون به عنوان یک مربی بزرگ آرزوهای بزرگی دارد. موفقیت در المپیک جوانان 2010، بازی‌های آسیایی و المپیک 2012 لندن، از آرزوهای اوست. رضازاده در گفت‌وگو با دوچرخه بیشتر از همه از نوجوانان و آینده آنان حرف می زند.

  • آقای رضازاده، اولین تجربه مربیگری چه‌طور بود؟

برای اولین تجربه خوب بود. نوجوانان قهرمان شدند ، جوانان هم نایب قهرمان. با توجه به این که رقابت‌ها در شرق آسیا برگزار می‌شد، همه قدرت‌های وزنه‌برداری مثل چین، قزاقستان، تایلند، چین تایپه و... با قدرت شرکت کرده بودند و وزنه‌برداران ایران در همه دسته‌ها رکوردهای خوبی را ثبت کردند . محسن داودی در رده نوجوانان و سعید‌علی حسینی در رده جوانان به عنوان بهترین وزنه‌بردار آسیا انتخاب و معرفی شدند.

  • سطح رقابت‌ها چه‌طور بود؟

سطح رقابت‌ها به دلیل برگزاری این رقابت‌ها بعد از المپیک و برنامه‌ریزی کشورها برای پشتوانه‌سازی در المپیک 2012 بسیار خوب بود.

  • تیم شما چه‌طوری شکل گرفته بود؟

این 16 نفر از میان 40 نفر که در اردوهای مختلف حضور داشتند، انتخاب شده بودند.

  • کار با نوجوان‌ها چه‌طور بود؟

خیلی خوب و لذت‌بخش بود. آینده وزنه‌برداری با وجود این نوجوان‌ها و جوان‌ها خوب است. اینها امیدهای وزنه‌برداری هستند؟ می‌توانیم برای المپیک جوانان در سال 2010، بازی‌های آسیایی و المپیک لندن روی آنها حساب کنیم.

  • با این نوجوان‌ها و جوان‌ها آینده وزنه‌برداری را چه‌طور می‌بینید؟

بچه‌ها خیلی خوب هستند و روند پیشرفت را می‌گذرانند. رکورد آقای داودی در المپیاد ایرانیان 145 و 175 کیلو بود. پس از برگزاری اردوها محسن در یک ضرب، 160 و دو ضرب ،
200 کیلو وزنه را مهار کرد و سایر وزنه‌برداران نیز چنین روندی را داشتند. آینده خوبی در وزنه‌برداری خواهیم داشت ، باید روی نوجوان‌ها سرمایه‌گذاری شود. در حال حاضر سازمان تربیت بدنی و فدراسیون حمایت می‌کنند، این حمایت‌ها و تلاش‌ها باید بیشتر شود و بچه‌ها هم همت کنند.

در کل، وزنه‌برداری رشته رکوردی است ، باید گام به گام این رکوردها افزایش پیدا کند. مردم هم دعا کنند تا ان‌شاءالله با این جمع نوجوان و جوان در بازی‌های آسیایی و المپیک 2012 لندن و المپیک جوانان، وزنه‌برداری ایران موفق باشد.

  • آقای رضازاده در کنار این نوجوان‌ها، یاد نوجوانی خودتان هم افتادید؟

بله، بالاخره من هم زمانی نوجوان بودم. وزنه‌بردارها که روی صحنه می‌رفتند، ناخودآگاه یاد دوران نوجوانی‌ام افتادم، البته دوره ما مسابقه‌ها تحت عنوان جوانان برگزار می‌شد. سال 1373 شانزده ساله بودم که در رقابت‌های جوانان آسیا شرکت کردم و وزنه زدم.

  • با توجه به این که داودی و حسینی به عنوان دو وزنه‌بردار سنگین‌وزن، قهرمان آسیا شدند، فکر می‌کنید آنها بتوانند رکوردهای شما را جابه‌جا کنند؟

بله، آنها باید خیلی زحمت بکشند. در مرحله اول رکوردشکنی و موفقیت، باید خواست خودشان باشد. آنها باید مدام تمرین کنند و مراقب باشند تا آسیب نبینند. وزنه‌ها هر چه بالاتر می‌رود، برای افزایش هر کیلوی آن باید زحمت بیشتری کشید ؛ از حاشیه‌ها هم باید دور باشند. فراموش نکنید من این وزنه‌ها را در 15 مسابقه متوالی زده‌ام و  بچه‌ها باید زحمت زیادی بکشند تا موفق شوند. ولی خیلی دوست دارم رکوردم توسط یک ایرانی و شاگردان خودم شکسته شود.

  • البته قرار بود فرزندتان ابوالفضل جور این رکورد شکنی را بکشد.

ان‌شاءالله که این‌طور شود. البته این نوجوان‌ها هم مثل فرزند خودم هستند؛ گرچه آینده دست خداست. ما  در خانواده چنین علاقه‌ا‌ی داریم، ولی در آینده باید فرزندم ، خودش بخواهد و خواست خدا باشد که چنین اتفاقی بیفتد. بزرگ‌ترین آرزوی ما در ابتدا برای ابوالفضل این است که در تحصیل و زندگی موفق باشد. 

  • شما قهرمان المپیک و جهان و قوی‌ترین مرد جهان هستید، حالا در مربیگری به چه فکر می‌کنید؟

در حال حاضر هدفم این است که روی این نوجوان‌ها و جوان‌ها برنامه‌ریزی کنیم؛ خوب تمرین کنیم تا نتیجه کارمان را در مسابقه‌های آسیایی و جهانی با کسب نتیجه خوب بگیریم و بعد هم در رقابت‌های مهم‌تر مثل المپیک موفق شویم.

  • رسانه‌ها چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

رسانه‌ها نقش مهمی دارند. زمانی که وزنه‌بردار بودم، نقش مطبوعات و تلویزیون در پیشرفت و ایجاد انگیزه خیلی خوب بود. در اینجا لازم است از نشریه شما هم تشکر کنم که با اطلاع‌رسانی باعث می‌شوید تا مردم از این ورزش اطلاع پیدا کنند و بین وزنه‌برداران نیز ایجاد انگیزه و رقابت می‌کنید.

  • با توجه به این‌که نشریه دوچرخه ویژه نوجوانان است، چه پیشنهادی دارید؟

نوجوان‌های مستعد را معرفی کنید. معرفی شان، به آنها انگیزه و روحیه می‌دهد. چون اول راه هستند و با این کار تشویق می‌شوند تا رکوردهای خوبی بزنند.

کد خبر 71818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز