گروه شهری – سینا قنبرپور: آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث‌ملی کشورمان در خراسان جنوبی اینک با چالشی اساسی مواجه است

زیرا این استان تازه‌کار نیاز به ساختمان‌های اداری دارد و همین سبب ساخت‌ و سازهایی غیراصولی آن هم در محدوده و حریم آثار تاریخی شده است.

استانداری خراسان جنوبی به‌عنوان عالی‌ترین دستگاه اجرایی در این خطه، از سال گذشته با اسکلت‌بندی ساختمانی حریم باغ‌رحیم‌آباد را نقض کرد.

حسین‌عباس‌زاده، رئیس‌ سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان می‌گوید که با توجه به حساسیت موضوع پیگیری ماجرای نقض قانون توسط استانداری خراسان جنوبی به معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور سپرده شده است.

در ادامه پاسخ‌های عباس‌زاده را دراین‌باره می‌خوانید.

  •  شما به‌عنوان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی برای نقض قانون در مورد حریم باغ رحیم‌آباد بیرجند به وسیله استانداری چه اقدامی انجام داده‌اید؟

یکسری اقداماتی که عملی باشد با توجه به شرایط انجام شد. البته درست است که استانداری کار غیرقانونی انجام داده و فضایی را خریداری کرده که موجب نقض قانون در مورد باغ رحیم‌آباد شده است اما این دستگاه نیز با توجه به نوپا بودن استان نیاز به ساختمان داشت.

به هر حال در سفر دوم هیأت دولت از آنجا که باید به‌خود استانداری شکایت استانداری را مطرح می‌کردیم قرار شد موضوع به وسیله معاونت میراث‌فرهنگی در تهران پیگیری شود که اینک خود آقای دولت‌آبادی مسئول رسیدگی است. این موضوع از آن جهت به تهران سپرده شد زیرا در این شرایط ما در استان نمی‌توانستیم مؤثر واقع شویم.

  • یعنی شما هیچ اقدامی در حال حاضر برای جلوگیری از ادامه نقض قانون به وسیله استانداری انجام نمی‌دهید؟

ما در جلساتی که برای بررسی موضوع بوده و با استانداری برگزار شده شرکت کرده‌ایم ولی پیگیری ماجرا به وسیله خود دکتر دولت‌آبادی انجام می‌شود و من اخیرا خبر ندارم سرنوشت این واقعه به کجا رسیده است.

  • نقض قانون در مورد باغ رحیم‌آباد مربوط به ارتفاع بود. استانداری باید چه ارتفاعی را رعایت می‌کرد؟

دقیقا حضور ذهن ندارم که چه ارتفاعی باید رعایت می‌شد اما کاملا مشخص است که ساختمان استانداری از نظر ارتفاع قانون را نقض کرده است.

  • در این جلساتی که با استانداری داشتید بر این پرسش تاکید نکردید که آیا هیچ جای دیگری برای ساخت این ساختمان وجود نداشت؟

این را باید از خود استانداری پرسید اما با توجه به اینکه محدوده ساخت سایت اداری شهر هنوز باز است ما هم معتقدیم که می‌شد ساختمان را درسایت اداری شهر طراحی کرد.

شهر بیرجند شهر بزرگی شده که اگر بررسی می‌شد فضای بهتری برای ساختمان استانداری یافت می‌شد.

تصور ما بر این است که اگر مشورت بهتری به استاندار داده می‌شد و ایشان مشاور بهتری می‌داشت این اتفاق نمی‌افتاد.

کد خبر 71683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز