چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری فرانسه با برزیل قراردادهای تسلیحاتی به ارزش بیش از 8.6 میلیارد یورو منعقد کرد.

روزنامه تاگس‌اشپیگل گزارش داد، نیکلا سارکوزی سه‌شنبه شب در پایان سفر دو روزه‌اش از بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین اعلام کرد: «این تصمیمی تاریخی بود، زیرا فرانسه متقاعد شده است برزیل قدرتمند عامل مهمی برای جهان باثبات است.»

لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، همتای برزیلی سارکوزی هم از این پیمان به نوبه خود تقدیر کرد و آن را دارای ارزشی بالا برای کشورش دانست.

به گفته وی، برزیل می‌تواند با کمک فرانسه صنایع تسلیحاتی خود را بازسازی کند به طوری که متناسب با نقش بین‌المللی آن باشد.

بر اساس این قراردادها، دولت لولا به شرکت یوروکوپتر، شرکت تبعه EADS و شرکت هلیبراس برزیل 1.9 میلیارد یورو بابت ساخت 50 بالگرد نظامی پرداخت می‌کند. این بالگردها از 2010 تحویل خواهند شد. علاوه بر این، فرانسه بر مبنای قراردادی به ارزش 4.1 میلیارد یورو فن‌آوری برای چهار زیردریایی سنتی و همچنین اولین زیردریایی اتمی این کشور ارسال می‌کند.

به گفته سارکوزی مجموع شش میلیارد یورو قرارداد منعقد شده به شرکت‌های فرانسوی تعلیق می‌گیرد و باقی 2.6 میلیارد یورو آن به شرکت‌های برزیلی داده می‌شود.
لولا هفته گذشته راهبردی دفاعی جدیدی را ارایه کرد که بر مبنای آن ارتش این کشور برای حفاظت از آمازون و ذخایر تازه کشف شده نفتی در سواحل این کشور تقویت می‌شود. ارتش در این رابطه قصد دارد در 15 سال آینده کل ناوگان هوایی جنگنده‌های را نوسازی کند. شرکت هواپیماسازی فرانسوی داسال (Dassault) جزو گزینه‌های تحویل 36 جت جنگی به این کشور است.

روز دوشنبه سارکوزی در چارچوب اجلاس سران اروپایی – برزیل حمایت خود را از اعطای کرسی دایم در شورای امنیت سازمان ملل به این کشور واقع در آمریکای لاتین اعلام کرد. سارکوزی تا پایان سال جاری میلادی ریاست شورای اتحادیه اروپا را در دست خواهد داشت. پس از فرانسه از ابتدای سال نو میلادی، این سمت به جمهوری چک می‌رسد.

لولا در همین حال اعلام کرده به خاطر هزینه‌های بالا قصد ندارد زیردریایی کامل اتمی را از فرانسه بخرد. تاکنون فقط پیش‌بینی شده است که دو کشور به طور مشترک بدنه زیردریایی بسازند. اتمی‌کردن این زیردریایی بر عهده طرف برزیلی خواهد بود. تکمیل این پروژه هشت سال به طول می‌انجامد. برزیل قصد دارد با زیردریایی از ذخایر نفتی خود در سواحلش حفاظت کند.

کد خبر 71451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز