در روزهای اخیر، قیمت برخی فراورده‌های لبنی 10 تا 15 درصد افزایش یافته که در این افزایش قیمت شرکت‌های دولتی پیشتاز بوده‌اند

پس از کاهش قیمت مواد اولیه تولید، مسئولان وعده‌هایی مبنی‌بر در پیش بودن موج ارزانی و تشدید برخورد با افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی مردم مطرح کردند، اما تا‌کنون این موضع‌گیری‌ها نه تنها تاثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته بلکه تازه‌ترین خبرها از افزایش مجدد 10تا15درصدی قیمت برخی فراورده‌های لبنی حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، با وجود کاهش قیمت مواد اولیه، قیمت لبنیات در روزهای اخیر افزایش 10 تا 15 درصدی را تجربه کرده و به نوعی باعث رکود بازار شده است. جالب آن است که شرکت‌های دولتی پیش‌قراول افزایش قیمت‌های مواد لبنی بوده‌اند و به تبع آن دیگر شرکت‌ها هم انواع فراورده‌های لبنی را گران کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به اذعان کارشناسان قیمت انواع مواد اولیه مصرفی کارخانه‌های لبنی مثل شیر، اسانس و مواد جانبی مثل مقوا، کاغذ و پلاستیک در چند ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

این گزارش می‌افزاید: قیمت خامه‌های 400 تومانی به 450 تومان، شیرهای بطری یک لیتری استرلیزه از 750 به 850 تومان و شیرهای با تاریخ مصرف زیاد از 900 به 1000 تومان افزایش یافته است. همچنین در شرایطی که صحبت از کاهش قیمت نوشابه‌هاست، دوغ‌های 5/1 لیتری 800 تومانی به 900تومان افزایش یافته‌است.

قیمت انواع ماست نیز با افزایش مواجه بوده به‌نحوی که ماست‌های 5/2 کیلویی یکی از شرکت‌ها از قیمت 2200 تومان به 2500 تومان افزایش یافته و شرکت دیگری نیز قیمت همین ماست ‌را از 2300 تومان به 2700 تومان افزایش داده است.

همچنین قیمت ماست‌های پرمصرف چهارگوش کم‌چرب از حدود یک ماه پیش در دو مرحله از 525 تومان  به 750 تومان رسیده و قیمت ماست‌های چهارگوش پر چرب نیز از قیمت 900 به 1000 تومان افزایش یافته است.

بنابر این گزارش، در هفته جاری قیمت پنیر 400 گرمی نیز از 1350 تومان به 1500 تومان رسیده و این افزایش قیمت‌ حتی شامل کالاهای لوکس‌تری مثل شیر کاکائو هم شده است؛ به‌نحوی که قیمت نوع 500 سی‌سی پرمصرف این محصول از 550 به 700 تومان افزایش یافته است.

چندی پیش وزیر بازرگانی با بیان اینکه موج ارزانی در راه است، تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی بر بازار داخلی کشورمان را با تاخیر قلمداد کرده و گفت: تاثیر کاهش قیمت‌ها در داخل درخصوص برخی کالاهایی که مواد اولیه آنها وارداتی بودند با تاخیر بوده که بخشی قابل پذیرش است اما در مورد کالاهایی که در بورس بوده‌اند همانند فولاد، کاهش قیمت‌ها تاثیر سریع‌تری داشته است.

مسعود میر‌کاظمی با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی علاقه‌مند به کاهش قیمت‌ها بوده و معتقد است که تعرفه‌ها برای حمایت از تولید است، وعده کرده بود که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، اواخر آذر‌ماه امسال گزارش کاملی از روند تعدیل قیمت‌ها ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ما، افزایش تدریجی قیمت فراورده‌های لبنی به همراه کاهش حجم و درصد چربی محصولات لبنی عرضه شده، سیاستی است که با تثبیت اجباری قیمت برخی اقلام لبنی توسط دولت، از سوی تولیدکنندگان لبنیات اتخاذ شده است.

موارد افزایش قیمت را اعلام کنید

پس از درج گزارشی از افزایش قیمت برخی کالاها به بهانه مالیات بر ارزش افزوده در صفحه4 همشهری مورخه 6 آبان‌ماه 87، سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان طی نامه‌ای اعلام کرده بود که «موارد مطروحه افزایش قیمت محصولات لبنی که به بهانه‌ اعمال مالیات بر ارزش افزوده در سطح 100‌درصدی یا کمتر توسط همکاران آن رسانه مشاهده شده، منعکس تا ضمن پیگیری نتیجه حاصله به آن مطبوعه وزین گزارش شود.»

این دیدگاه سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در حالی مطرح شده که پیش از این نیز سازمان مذکور برخورد با افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی را به شکایات مردم منوط کرده بود.

با این روند اشاره مطلب مندرج در گزارش مذکور روزنامه همشهری به افزایش بیش از 100‌درصدی قیمت برخی انواع پنیر یا افزایش قیمت و کاهش حجم و درصد چربی ماست یا برخی دیگر از محصولات لبنی پر چرب که در نیمه نخست امسال صورت گرفت، بوده است؛

موضوعی که شاید در بازرسی‌های موردی سازمان مذکور مشاهده نشده اما مصرف‌کنندگان این محصولات از آن گلایه دارند.

کد خبر 71397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز