دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر قالیباف گفت: هرکس در مقابل موضوع اجتماعی ترافیک رفتار سیاسی کند در حق مردم ظلم کرده است.

شهردار تهران در مراسم روز ملی حمل و نقل گفت: حمل و نقل یکی از مهمترین موضوعات زیرساختی است که توجه به آن از مهمترین محورهای توسعه است و بی‌توجهی به آن ما را در همه ابعاد زندگی عقب می‌اندازد و علاوه بر اینکه سلامت افراد را با مشکل مواجه می‌کند و سرمایه‌های انسانی و اقتصادی را از بین می‌برد، مانع رشد جامعه هم می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محمد باقر قالیباف گفت: حمل و نقل تنها جا به جایی چند نفر از یک نقطه به نقطه دیگر نیست، درست است که ظاهرش این را نشان می‌دهد اما ابعاد آن آنقدر باز و پیچیده است که در همه دنیا به عنوان مهمترین موضوع به آن نگاه می‌کنند.

به گفته وی بعضی معضلات در کشور ما و حتی همه دنیا معضلات اجتماعی است و اگر با نگاه سیاسی به آن نگاه کنیم جز اینکه به آن صدمه بزنیم و آن معضل را روز به روز گسترش دهیم هیچ کار دیگری نکرده‌ایم.

قالیباف افزود: معضل ترافیک هم یک موضوع اجتماعی است و هرکس در مقابل آن رفتار سیاسی کند ظلم به حق جامعه کرده است.

وی با بیان اینکه همه باید از سیاسی کردن یک پدیده اجتماعی ترافیک پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: فشاری که از حوزه ترافیک بر دوش مردم است به حساب تک تک مسئولان نوشته می‌شود. این طور نیست که احساس کنیم با انداختن توپ به زمین دیگران مشکل حل می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از سیاست‌های شهرداری این است که توجه اول را به حمل و نقل دادیم به طوری که 35 درصد اعتبارات شهرداری تهران متمرکز حمل و نقل است و در هیچ مقطعی از تاریخ شهرداری تهران چنین توجهی به حمل و نقل صورت نگرفته است.

به گفته وی، امروز شهرداری باری از دوش حمل و نقل برمی‌دارد که جور دیگران را هم در همه ابعاد اعم از ریلی و اتوبوسی می‌کشد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در شهرداری تهران مصمم بر برون سپاری در حوزه حمل و نقل هستیم. ما در بخش تاکسیرانی، اتوبوسرانی و حتی در بخش ریلی باید موضوع را برون سپاری و خصوصی کنیم. البته ما تاکسیرانی را جز حمل و نقل عمومی نمی‌دانیم اما چون در قانون وجود دارد ما هم آن را جز حمل و نقل عمومی محسوب می کنیم.

قالیباف با بیان اینکه قیمت تمام شده در مجموعه بخش‌های دولتی تقریبا 3 برابر قیمت تمام شده بخش خصوصی است، گفت: موضوع برون سپاری و خصوصی‌سازی منطبق بر اصل 44 است. ما هم این کار را در اتوبوسرانی آغاز کردیم. البته جایی که نیاز باشد سوبسید بدهیم حتما این کار را می‌کنیم و به اقشار محروم هم توجه می‌کنیم.

وی با تاکید بر مسئله کرامت انسانی گفت: در حمل و نقل باید کرامت انسانی را حفظ کنیم. این درست نیست که فکر می‌کنیم اگر یک اتوبوس قدیمی با 35 الی 40 ظرفیت روزانه 600 تا 700 مسافر را به صورت فشرده، تحت فشار جابه جا نکند راندمان کاری ندارد. نباید احساس کرد که یک اتوبوس هر چه بیشتر مسافر جابه جا کند مدیریت خوب صورت گرفته است زیرا در این صورت به کیفیت زندگی، رعایت کرامت و شئونات انسانی و اسلامی توجه نمی‌کنیم.

به گفته شهردار تهران حجم بالای مسافر و جابه جا کردن آنان با اتوبوس هنر نیست و باید پاسخگو شد. زیرا ما در ده‌ها آیتم دچار ضعف هستیم. شبکه حمل و نقل و اتوبوس مناسب نداریم، ایستگاه مناسب نداریم، اتوبوس به تعداد نیاز نداریم و تقاضای سفر هم غیر منطقی است که همه اینها را می‌خواهیم با تراکم اتوبوس حل کنیم.

وی توجه به 5 موضوع را در حل معضل ترافیک شهر تهران موثر دانست و گفت: مدیریت واحد‌، انتظامات ترافیک، توجه به حمل و نقل عمومی و زیر ساخت‌ها، مسایل فرهنگی، آموزشی و مسایل حقوقی و قوانین و کاهش تقاضای سفر از جمله مواردی هستند که با توجه به آنان در 4 سال ترافیک تهران قابل تحمل می‌شود اما شاه بیت و ستون فقرات این 5 موضوع حمل و نقل عمومی و زیرساخت هاست.

وی در خصوص مدیریت واحد گفت: منظور این نیست که بقیه دستگاه‌ها را خلع مسئولیت کنیم؛ بلکه به این منظور است که یکی مجموعه همه دستگاه ها را تنظیم کند و تصمیم او برای همه بخش‌های دیگر قابل اجرا باشد و آن سازمان در قبال کارها پاسخگو باشد.

قالیباف با اشاره به موضوع انتظامات ترافیک هم گفت: ماشین‌های ایستاده در شهر تهران آنقدر معضل درست می‌کنند که ماشین‌های در حال حرکت درست نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در تهران باید با سرعت به سمتی برویم که 200 کیلومتر حمل و نقل ریلی داشته باشیم با سرفاصله 2 دقیقه ای.

شهردار تهران با بیان اینکه در 25 سال گذشته سالی 2 کیلومتر مترو ساخته‌ایم گفت: با برنامه‌ریزی که از دو سال قبل شده امسال 15 کیلومتر افتتاح می‌کنیم و این 15 کیلومتر می‌تواند گسترش یابد ولی اگر حمایت‌های ملی برای این کار نباشد حتما 15 کیلومتر هم قابل ادامه نیست.

دکتر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود از رسانه‌ها خواست تا به موضوع حمل و نقل به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کنند و به سمت سیاسی کردن آن نروند.

وی در پایان اظهاراتش به آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: چند روز است که آلودگی هوا در شهر تهران از حد مجاز گذشته و همه مردم به خصوص کودکان و سالمندان را با خساراتی زیاد مواجه می‌کند. ما در این زمینه در پیشگاه خداوند و مردم مسئولیم.

کد خبر 70831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز