گروه دانش: حالا ما می‌توانیم ادعا کنیم که در قطعی اینترنت، رتبه اول منطقه را داریم؛ چرا که با رکورد 190 بار قطعی شبکه اینترنت کشور طی یک سال، گوی سبقت را از تمام کشورهای همجوار ربوده‌ایم

از اواخر هفته گذشته به‌دلیل قطعی فیبر نوری کشور در منطقه فجیره امارات، یکی از بزرگ‌ترین قطعی‌های شبکه اینترنت در کشور رخ داد و به احتمال فراوان این مشکل تا روزهای آینده وجود خواهد داشت.

اختلال و قطعی در شبکه اینترنت کشور که از پنجشنبه 14 آذر ماه آغاز شده به گفته مسئولان شرکت زیرساخت تا روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این اختلال به قطعی فیبر نوری در خلیج‌فارس و منطقه فجیره امارات مربوط می‌شود و به موجب آن تقریبا کل شبکه اینترنتی کشور با اختلال روبه‌رو شده است. به گفته مسئولان مرکز پشتیبانی فنی شرکت زیرساخت در حال حاضر تنها از طریق کشور ترکیه ارتباط اینترنتی کشور برقرار است.

یکی از مسئولان این مرکز به فارس گفت: در حال حاضر پهنای باند اینترنت کشور از طریق ترکیه در حال تأمین است که آن نیز به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مشترکان نیست.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این اختلال که تقریبا کل شبکه را مختل کرده است تا روزهای آینده ادامه یابد. این اختلال به گفته اکثر ISP‌ها موجب کندی و عدم‌ارائه مناسب سرویس به مشترکان شده است.

قطعی فیبر نوری در دریا موضوع تازه‌ای نیست و هرازگاهی رخ می‌دهد ولی گویا این بار این قطعی به‌دلیل دریافت بیشترین پهنای باند کشور از این منطقه، شبکه زیرساخت کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

با توجه به اینکه طبق اعلام رسمی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد کاربران اینترنت در ایران به بیش از 23 میلیون نفر رسیده است و بسیاری از کسب و کارها و فعالیت‌های علمی، آموزشی و تجاری کشور متکی به این شبکه است، می‌توان گفت که اختلال در اینترنت، اختلال در روند عادی زندگی مردم است.

تأمین پهنای باند از ترکیه

محمد طاهر شمس معاون نگهداری و مدیریت شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور در همین رابطه گفت: فیبر نوری کشور در فجیره امارات قطع شده است و به‌دلیل اینکه بار اصلی شبکه زیرساخت کشور در این منطقه قرار گرفته است شبکه زیرساخت و اینترنت کشور دچار اختلال شده است. وی عنوان کرد: در حال رایزنی و مکاتبات با طرف‌های اماراتی برای حل این مشکل هستیم.

شمس تأکید کرد: برای اینکه شبکه زیرساخت کشور دچار آسیب نشود و کندی شبکه اینترنت تا حدودی برطرف شود در حال رایزنی با ترکیه برای افزایش پهنای باند دریافتی هستیم.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: با افزایش زیرساخت و پهنای باند از ترکیه شبکه اینترنت کشور به‌زودی روان‌تر می‌شود. وی افزود: قطعی فیبر نوری در فجیره امارات نیز با رایزنی و مکاتبات با طرف‌های خارجی به‌زودی برطرف می‌شود و شبکه به حالت عادی برمی‌گردد.

اینترنت مورد نظر در دسترس نیست

پیام کرباسی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ضمن تماس با ایتنا با اعلام بروز مجدد وضعیت بحرانی در ارتباطات اینترنتی کشور، اظهار داشت: پس از گذشت نزدیک به 10 روز آرامش در وضعیت کیفی پهنای باند کشور، متأسفانه از اواسط روز دوشنبه هفته گذشته کیفیت پهنای باند اغلب شهرهای کشور بار دیگر دستخوش افت و خیزهای متعدد شده است.

بنا به گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف، به‌نظر می‌رسد یکی از علل اصلی بروز اختلالات اخیر، ارتباط با کشور ترکیه است که شرکت زیرساخت با اعمال تغییراتی کلی، قصد دارد میزان بروز اختلالات را به حداقل برساند اما به‌دلیل ضعف در خطوط پشتیبان، در حال حاضر این مشکل به قوت خود باقی است.

این کارشناس اینترنت افزود: «این اختلالات از ظهر چهارشنبه به اوج خود رسید به‌نحوی که امکان خدمات‌رسانی به کاربران خاصه در آن روز تقریبا غیرممکن بود. در حقیقت وقتی میزان ریزش بسته‌های اطلاعاتی از 3درصد تجاوزکند برخی از خدمات اینترنتی بسته به میزان اختلال و مدت زمان وقوع آن، دچار چالش می‌شوند. متأسفانه در اختلالات روز چهارشنبه، میزان ریزش بسته‌ها از 26درصد تا 58درصد در نقاط مختلف کشور در نوسان بود.

کرباسی تصریح کرد: آنچه به‌راستی می‌بایست از مسئولان محترم شرکت زیرساخت پرسید، علت عدم پاسخ‌دهی به مشترکان پهنای باند ایشان در مرکز پشتیبانی فنی است.

در حقیقت مرکز پشتیبانی فنی این شرکت در استان تهران با نام مصطلح LCT با 2 شماره تلفن، وظیفه پاسخگویی به مشترکین خود و در حقیقت شرکت‌های خدمات رسانی وابسته به اینترنت را دارد که متأسفانه در اکثر موارد از آغاز هر بحران، این شماره‌ها به‌طور ممتد اشغال می‌شوند و یا تماس‌ها روی یک پیام‌گیر ساده می‌روند تا شرکت اینترنتی که ماهانه مبالغ هنگفتی را بابت کسب خدمات پشتیبانی به این شرکت پرداخت می‌کند را در مقابل کاربران به حق ناراحت و عصبانی خود رها ساخته، تنها با ذکر پیام، اقدام به ثبت پیغام خود برای این مرکز کنند.

190 بار قطعی اینترنت در ایران

البته قطعی اینترنت ایران به‌دلیل گیر کردن لنگر کشتی در خلیج‌فارس تنها علت قطع شدن ارتباطات اینترنتی ایرانیان نیست.

شبکه ٦٠ هزار کیلومتری فیبر نوری کشور طی هر سال 190 بار نیز به‌دلیل حفاری‌های ناهماهنگ شرکت‌های خدمت رسانی قطع می‌شود.

عوامل متعددی در تخریب خطوط فیبر نوری کشور دخیل بوده است؛ از جمله پیمانکاران وزارت راه و ترابری، وزارت نیرو، شرکت آب و گاز، شرکت نفت، شهرداری، کارخانجات صنعتی، کشاورزان، عوامل طبیعی و عوامل ناشناس!

شرکت ارتباطات زیرساخت تنها طی سال ١٣٨٤ حداقل ٣٥١ میلیارد و ٢٣٤ میلیون ریال بر اثر این قطعی‌ها خسارت مالی متحمل شد. البته خسارت مشترکان اینترنت در این رقم محاسبه نشده است.

لایحه صیانت از حریم فیبر نوری

از حدود ٢ سال و نیم پیش لایحه‌ای با عنوان صیانت از حریم فیبر نوری کشور از سوی دولت تقدیم مجلس شد تا پس از تبدیل به قانون، حریم خاصی برای این شبکه در نظر گرفته شود و عاملان قطع شبکه، هزینه‌های ارتباط مجدد آن را بپردازند.

این لایحه بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه ٣/٤/٨٦ هیأت وزیران به تصویب رسیده و هم‌اکنون در مجلس در انتظار بررسی است.

مشکلات کاربران

کاربران اینترنت در ایران جزو مظلوم‌ترین کاربران جهان به شمار می‌روند، آنها از یکسو با محدودیت سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه مواجهند، از سوی دیگر همین اینترنت
لاک پشتی با نابسامانی های مختلف مواجه است و از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا نیز دریافت خدمات آنلاین توسط کاربران ایرانی را محدود کرده‌اند و حالا معضل قطعی متناوب شبکه فیبر نوری هم به جمع مشکلات آنها افزوده شده است.

کد خبر 70578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز