چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور امنیت ملی رییس جمهور اسبق آفریقای جنوبی، از مرگ پیتر ویلم بوتا در سه‌شنبه شب (31 اکتبر) خبر داد.

رئیس‌جمهور اسبق آفریقای شمالی در خانه‌اش در منطقه کوچکی با نام وایلدرنس در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت.

خبرگزاری آلمان از ژوهانسبورگ گزارش کرد، بوتا یکی از آخرین روسای جمهور آفریقای جنوبی در زمان حکمرانی رژیم آپارتاید بر این کشور بود. باربارا، همسر وی، مرگ شوهرش را شب گذشته اعلام کرد.

مرگ وی از نظر خانواده‌اش ناگهانی بود چرا که آزمایش‌های پزشکی مشخص می‌کرد بوتا از بهترین وضع جسمانی برخوردار بوده است.

بوتا در سال 1916 چشم به جهان گشود و بیش از یک دهه در جهان سیاست به «کروکدیل بزرگ» مشهور بود، او در سال 1966 وزیر دفاع و در سال 1978 نخست‌وزیر آفریقای جنوبی شد. وی همچنین پنج سال رییس جمهور آفریقای جنوبی بود.

 وی به عنوان رییس دولت آفریقای جنوبی آشفته‌ترین زمان رژیم آپارتاید را رهبری کرد. او با حمایت سفیدپوستان به سرکوب جمعیت سیاه‌پوست آفریقای جنوبی پرداخت. وی در سال 1989 به فردریک ویلم دو کلرک، رقیب خود، انتخابات را واگذار کرد و پس از‌آن بود که در اولین انتخابات دموکراتیک در‌آفریقای جنوبی نلسون ماندلا به عنوان اولین رییس جمهور سیاه پوست در این کشور قدرت را در دست گرفت.

بوتا در دهه 90 میلادی با کمیسیون حقیقت یاب و مراقبت همکاری کرد که به بررسی نقض حقوق بشر در آفریقای جنوبی می‌پرداخت. او در همین حال به احضاریه این کمیسیون اعتنایی نکرد که از وی درباره فعالیت‌های عوامل امنیتی سوال می‌کرد و بدین ترتیب حکم دادگاهی و جریمه نقدی برایش صادر شد. این حکم بعدها لغو شد.

بوتا در سال‌های اخیر در مناطق کوچک غربی آفریقای جنوبی زندگی کرد. او دو بار ازدواج کرد و سه دخترو دو پسر داشت.

کد خبر 7025

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز