بهزاد رنجبر: مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد: سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ سایپا و ایران خودرو به‌صورت یکجا و مدیریتی واگذار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، قرار بود براساس برنامه، سهام 2 شرکت معتبر خودرو ساز داخلی - سایپا و ایران خودرو -تا پایان سال‌جاری در بورس عرضه شود اما بار دیگر، مشخص شد که سهام این دو شرکت در سال‌جاری واگذار نخواهد شد.

خبر جدید اینکه قرار نیست سهام این دو شرکت به‌صورت خرد در بورس واگذار شود و سازمان گسترش و نوسازی قصد دارد تا بلوک‌های مدیریتی این دو شرکت را به فروش برساند. 

اعتقاد کلی بر این است که فروش سهام این دو شرکت در قالب چند بلوک و به‌صورت خرد، شرایط مدیریت این دو شرکت را با مشکل مواجه می‌کند، گویا دولت قصد دارد همچنان به مدیریت خود در این دو شرکت پس از خصوصی‌سازی‌ ادامه دهد.

در حال حاضر نزدیک به 35 درصد از سهام هریک از این دو شرکت به نمایندگی از دولت در دستان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و مابقی سهام این شرکت‌ها به بخش غیردولتی واگذار شده، اما هنوز این دولت است که در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو حرف اول و آخر را می‌زند.

در واقع با وجود اینکه کمتر از یک‌سوم سهام ایران خودرو و همچنین کمتر از 40 درصد سهام شرکت سایپا متعلق به دولت است، ولی در عین حال، 100درصد مدیریت این شرکت‌ها از سوی دولت تعیین می‌شود.

این در شرایطی است که سازمان خصوصی‌سازی‌ سال گذشته طرحی را به هیات وزیران پیشنهاد داده بود که براساس آن بخشی از سهام هریک از شرکت‌های خودرو ساز تا سقف 7 درصد به سهام عدالت اختصاص می‌یافت.

اما هیات وزیران و هیات واگذاری هنوز نظر خود را در این‌باره اعلام نکرده‌اند. آنچه مسلم است اینکه مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با چنین طرحی مخالفت خواهند کرد؛

چراکه معتقدند خرد شدن بلوک‌های مدیریتی سهام منجر به شکستن آرا در هیأت‌مدیره این دو  شرکت خواهد شد و این اتفاق خطرناکی برای آینده این دو شرکت مهم است.

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با همشهری، بار دیگر تاکید کرد که سهام این دو شرکت تا پایان سال‌جاری در بورس عرضه نخواهدشد و در عین حال خاطر نشان کرد: سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو به‌صورت یکجا عرضه می‌شود.

او افزود: برای شرکت‌های بزرگ خرد شدن سهام مناسب نیست و در نحوه مدیریت آنها تاثیر‌گذار است.

قلعه‌بانی تصریح کرد: اگر قرار باشد سهام این شرکت‌ها به‌صورت خرد واگذار شود، برای این شرکت‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌شود بنابراین قاعدتا باید در دست گروه خاصی قرار بگیرد تا سیاستگذاری‌های شرکت انجام شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سهام سایپا و ایران خودرو سال آینده واگذار خواهد شد یا خیر،  عنوان کرد: این موضوع بستگی به تصمیم دولت دارد اما به‌نظر می‌رسد سهام این دو شرکت سال آینده آماده واگذاری باشند.

این در شرایطی است که براساس برنامه، این دو شرکت باید هر چه زودتر نسبت به واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه خود به بخش خصوصی نیز اقدام کنند اما هنوز اطلاعات کاملی درمورد این واگذاری‌ها در دست نیست.

قلعه‌بانی پیش از این نیز در کسوت مدیرعاملی شرکت سایپا اعلام کرده بود: تمامی سهام سایپا در شرکت‌های زیرمجموعه به غیر از 3 شرکت زامیاد، پارس‌خودرو و سایپا دیزل واگذار خواهد شد.

همچنین سهام سایپا در این سه شرکت تا سقف 51 درصد کاهش خواهد یافت. او خاطرنشان کرد: مابقی سهام در شرکت‌های زامیاد، سایپا دیزل و پارس خودرو به فروش خواهد رسید و تنها 51‌درصد از سهام این سه شرکت در دست سایپا باقی خواهند ماند.

حساسیت واگذاری

درشرایطی که مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی اعتقاد دارد سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو باید به‌صورت یکجا واگذار شود، معاون وی نیز نظرات او را تایید می‌کند و معتقد است که واگذاری سهام این دو شرکت حساسیت‌برانگیز است.

مظفر اعوانی، معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت نحوه واگذاری سهام 2 شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا عنوان کرد: درصورت واگذاری نادرست ممکن است در این دو شرکت بحران‌های سیاسی و اجتماعی به‌وجود‌ آید و بیش از 100 هزار فرصت شغلی به‌خطر افتد.

او تاکید کرد: واگذاری این دو شرکت بحث‌های مدیریتی به‌وجود می‌آورد و بهتر است که سهام مدیریتی این دو شرکت به‌صورت یکجا واگذار شود.

کد خبر 69920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز