رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به اینکه قسمت اعظم سبد ارزی کشورمان یورو است، افزایش ارزش ریال در مقابل یورو در یک ماه اخیر به نفع ایران شده است.

محمود بهمنی پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط جهانی، ارزش پول ملی ما وضع بسیار خوبی دارد و هیچ نگرانی در این باره نداریم و پشتوانه ذخایر ارزی خوبی در کشور داریم.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در بخش‌هایی از مصاحبه‌خود از حل مشکلات وام‌دهی بانک‌ها خصوصا وام‌های خرد و ضروری خبر داد و با اشاره به اختصاص خط اعتباری جدید به بانک‌ها اعلام کرد که بانک‌ها به‌زودی می‌توانند تسهیلاتی که به روال گذشته می‌دادند، پرداخت کنند.

وی افزود: در همین راستا، منابع پرداخت تسهیلات 4 میلیون تومانی قرض‌الحسنه ازدواج پیش‌بینی شده و بانک‌ها اکنون می‌توانند آن را پرداخت کنند.

بهمنی با اشاره به اختصاص اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها درباره نحوه تخصیص این تسهیلات تصریح کرد: بانک‌ها در درجه اول باید براساس لیستی که در اختیار هیأت‌مدیره آنهاست سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین ‌کنند و در اولویت بعدی طرح‌های نیمه تمام با اولویت بالا را مورد توجه قرار دهند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بیشتر تمرکز ما به ارائه تسهیلات به بخش‌های تولیدی و صنعتی است، ادامه داد: تصمیم داریم که ابتدا منابعی را به این دو بخش اختصاص دهیم بعد بیاییم به سراغ واحدهای دیگر.

بهمنی همچنین درباره اینکه آیا قفل‌های بانک مرکزی باز شده است، تصریح کرد: البته این قفل‌هایی که مطرح می‌شود مربوط به زمانی بود که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بالاتر هم رفته بود، اما با این حال پرداخت تسهیلات قطع نشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه درباره انتشار اوراق مشارکت گفت: اوراق مشارکت یکی از بهترین ابزارهای کنترلی در بخش سیاست‌های پولی کشور است که در گذشته نیز انتشار آن اتفاق افتاده است.

بهمنی خاطرنشان کرد: از طرفی انتشار اوراق مشارکت منجر به کنترل نقدینگی در کشور و کاهش نرخ تورم خواهد شد بنابر این انتشار این اوراق اصلا ابزار تبلیغی نیست، بلکه سیاست‌های پولی کشور است.

کد خبر 69425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز