چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۳

همشهری آنلاین: مقادیری از ماده شیمیایی صنعتی ملامین در نمونه‌هایی از شیرخشک‌های پرفروش آمریکا یافت شده است، اما ناظران دولتی تاکید دارند که این فراورده‌ها بی‌خطر هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ماه گذشته اعلام کرده بود که نمی‌تواند مقدار بی‌خطری را برای قرارگیری در معرض ملامین تعیین کند، اما یک مقام رسمی گفت اقدام والدین در قطع کردن شیر خشک نوزادانی که به این ماده غذایی وابسته هستند، "واکنش افراطی خطرناکی"‌ است.

دکتر استفن ساندلوف، رئیس مرکز ایمنی غذای و تغذیه کاربردی FDA در این باره گفت: "میزانی از ملامین که ما در شیرخشک‌ها یافتیم بسیار کم است. اگر شما با فراورده معینی نوزادتان را تغذیه می‌کنید باید به استفاده از آن فراورده ادامه دهید. این کار به نفع کودک شماست."

ملامین ماده شیمیایی است که در شیرخشک‌های چینی - در مقادیر بسیار بیشتر -  یافت شده بود،‌ مسئول کشته شدن دست کم سه نوزاد و بیمارشدن دست کم 50000 کودک دیگر در چین بود.

نتایج آزمایش‌ها بر روی شیرخشک‌ها در آمریکا که پیش از این افشا نشده بود، و آسوشیتدپرس بر مبنای قانون آزادی اطلاعات آنها را به دست آورده است، نشان می‌دهد که FDA  در یک نمونه شیر خشک پرطرفدار، ملامین و در نمونه دیگری از شیرخشک یک سازنده دیگر، اسید سیانوریک، یک وابسته شیمیایی ملامین، را یافته است.

این سه شرکت - آبوت لبوروتوریز، نستله، و میدجانسون- بیش از 90 درصد همه شیرخشک‌ها را در آمریکا را تولید می‌کنند.

FDA و سایر کاشناسان گفتند که آلودگی شیرخشک‌ها با ملامین در حین فرایندهای تولید رخ داده و به صورت عامدانه صورت نگرفته است.

دولت آمریکا به طور بی‌سر و صدا در ماه سپتامبر به آزمایش شیرخشک‌های نوزادان از لحاظ ملامین پرداخت. ملامین به سایر مواد شیمیایی در ادرار متصل می‌شود، و بالقوه باعث ایجاد سنگ‌های آسیب‌رسان در کلیه و مثانه می‌شود و در موارد شدید به نارسایی کلیه می‌انجامد.

ملامین در برخی از بسته‌بندی‌های پلاستیکی غذا در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به درون مواد غذایی درون آنها نشت پیدا کند؛ ملامین همچنین در یک محلول پاک‌‌کننده مورد استفاده در برخی از تجهیزات فراوری غذایی وجود دارد و می‌تواند به درون فراورده‌های آماده شده راه یابد.

ساندولف به آسوشیتدپرس گفت نتایج مثبت این آزمایش‌ها "تا به حال وجود مقادیر اندک ملامین را نشان داده است، و از دیدگاه بهداشت عمومی یا بهداشت نوزادان این مقادیر هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند."

این نظر کاملا متفاوت با سیاست تحمل صفری است که سازمان غذا و داروی آمریکا در 3 اکتبر اعلام کرده بود: "FDA در حال حاضر نمی‌تواند هیچ میزانی از ملامین یا ترکیبات مربوط به ملامین را در شیرخشک‌های نوزادان تعیین کند که از لحاظ ملاحظات بهداشت عمومی بی‌خطر به حساب آید."

بعد دانشمندان FDA اعلام کردند که برای در معرض قرارگرفتن به ملامین در شیر خشک نوزاد حد قابل‌قبولی وجود ندارد، زیرا دانش وقت کافی در اختیار نداشته است تا اثرات این ماده شیمیایی را بر کلیه‌های تکامل‌نیافته کودکان مورد بررسی قرار دهد. به علاوه یک عامل پیچیده‌کننده دیگر هم این است که شیرخشک تنها غذایی است که نوزاد مصرف می‌کند.

اما  این سازمان افزود که این وضعیت به معنای آن نیست که قرارگیری به هر میزان قابل‌شناسایی از ملامین و ترکیبات وابسته به ملامین در شیرخشک نوزاد به آسیب‌دیدن نوزادان منجر می‌شود.

با این حال، این اعلامیه به طور گسترده‌ای به وسیله تولیدکنندگان، رسانه‌های خبری و کنگره آمریکا این چنین تفسیر شد که شیر خشکی که از لحاظ وجود ملامین در هر حدی مثبت شده است، در آمریکا نمی‌تواند فروخته شود.

برای مثال انجمن تولیدکنندگان خواروبار  به اعضایش گفت: "FDA نمی‌تواند میزان بی‌خطری از ملامین و ترکیبات مربوط آن در شیرخشک تعیین کند، بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که هیچ میزان قابل کشفی از ملامین در شیر خشک قابل قبول نخواهد بود."

تنها هنگامی که آسوشیتدپرس در مورد آزمایش‌هایی که  FDA  بر روی شیرخشک‌های محلی انجام داده بود به تحقیق پرداخت، این سازمان بیان کرد که با وجود اینکه مقدار بی‌خطری برای قرارگیری در معرض ملامین را نمی‌تواند تعیین کند، وجود مقداری ملامین را در شیرخشک می‌پذیرد – و به این ترتیب این پرسش به میان می‌آید که آیا تصمیم FDA در مورد قابل‌قبول بودن مقادیر بسیار کم ملامین  در شیرهای خشک پس از یافتن ملامین در شیرهای خشک گرفته شده است.

ساندلوف روز یکشنبه 23 نوامبر (3 آذر) اعلام کرد که این سازمان هیچگاه هرگز حتی به طور تلویحی نگفته بود که شیرخشک‌های محلی باید به طور کامل عاری از ملامین باشد. او گفت که نمی‌داند آیا بیانیه‌های سازمان غذا و دارو مورد سوء‌تعبیر قرار گرفته است یا نه.

در چین، ملامین به طور عامدانه به شیر رقیق‌شده افروده می‌شد تا در آزمایش‌های سنجش پروتئین رقم بالاتری نسبت به میزان واقعی نشان داده شود. فراورده‌های به دست آمده از این شیرها در شیرخشک نوزادان، کرم‌های قهوه (کافی‌میت‌‌ها) و حتی بیسکویت‌ها به کار می‌روند.

بر اساس داده‌های FDA آزمایش بر روی 77 نمونه شیر خشک نشان داد که مقادیر ناچیز ملامین در یکی از این فراورده‌ها- شیر خشک نوزاد ساخت مید جانسون به نام  Enfamil LIPIL آهن‌دار - یافت شده است. یک صفحه‌گسترده FDA نشان می‌دهد که در دو آزمایش انجام شده بر روی شیرخشک انفامیل، مقادیر 0.137 و 0.14 بخش در میلیون ملامین یافت شده است.

سه آزمایش بر روی شیر خشک آهن‌دار ساخت نستله به نام Good Start Supreme نشاندهنده وجود مقدار میانگین 0.247 بخش در میلیون اسید سیانوریک، یک مشتق ملامین در این فراورده بود.

FDA ماه گذشته اعلام کرده بود که سمیت اسید سیانوریک تحت بررسی است، اما در عین حال "محتاطانه" است که تصور کنیم که قدرت این ماده مشابه ملامین است.

با وجودی که FDA اعلام کرده بود آزمایش‌ها بر روی 18 نمونه از شیرخشک‌های ساخت ابوت لبورتوریز،از جمله مارک سیمیلاک، وجود ملامین را پیدا نکرد، کالین مک‌بین سخنگوی شرکت گفت آزمایش‌های این شرکت ماده شیمیایی در فراورده‌ها پیدا نکرده است. او فراورده خاصی که حاوی ملامین بوده است و شمار آزمایش‌های مثبت را اعلام نکرد.

مک‌بین گفت که مقادیر کشف‌شده در پایین‌تر از حد بهداشتی تعیین‌شده در همه کشورهای جهان از جمله تایوان، است که مقدار مجاز تعیین‌شده در آن 0.05 بخش در میلیون است.

مک‌بین گفت: "ما درباره مقادیر ناچیز ملامین در این فراورده‌ها صحبت می‌کنیم، و شما می‌دانید که شواهد علمی زیادی وجود دارد که مقادیر کم ملامین همیشه در برخی از انواع غذاها وجود دارد."

سخنگوی شرکت مید جانسون، گیل وود نیز گفت آزمایش‌های داخلی این شرکت وجود ملامین را در فراورده‌هایش نشان نداده است و حتی در کنفرانس محرمانه این سازمان که دوشنبه 24 نوامبر (4 آذر) با حضور سازندگان شیرخشک نوزادان در مورد آلودگی ملامین برگزار شد - این شرکت در جریان نتایج آزمایش‌های FDA قرار نگرفته است.

آزمایش‌های FDA وجود ملامین را در دو نمونه از مکمل‌های غذایی برای کودکان بسیار بیمار  که در گوارش غذاهای معمولی دچار اشکال هستند، نشان داده بود.

این سازمان گفت که در حالی که هیچ مقدار معین‌شده‌ای برای میزان مجاز ملامین در شیر خشک نوزادان وجود ندارد، غذای پزشکی کودکان که اغلب برای تغذیه از راه لوله برای کودکان بسیار بیمار و کمسن به کار می‌رود- می‌تواند به اندازه 2.5 بخش در میلیون ملامین داشته باشد، درست مانند فراورده‌‌های غذایی غیر از شیر نوزادان.

کارشناسان متعدد پزشکی گفت غلظت‌های ناچیز ملامین حتی در نوزادان رقیق می‌شود، و احتمال بسیار کمی دارد که زیانبار باشد.

دکتر پل گریم، استاد بیماری‌های اطفال دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد در این باره گفت: "این مقدر کشف‌شده بسیار کم است، و احتمال خیلی کمی دارد که سنگ ایجاد کند."

دکتر جروم پالسن استادیار طب اطفال در مرکز پزشکی ملی کودکان در واشنگتن دی‌سی در این باره گفت که فکر نمی‌کند که تصمیم FDA غیر منطقی باشد. اما او افزود که این سازمان باید در مورد تاثیرات قرارگیری به مقدار کم ملامین در  درازمدت  به تحقیق بپردازد،   " و صرفا نباید چنین تصور کرد این مقادیر بی‌خطر هستند، و بعد 15 سال دیگر معلوم شود که این چنین نبوده است."