مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

سلطه اژدهای زرد بر بازار لوازم یدکی خودرو باعث شده تا در مغازه هر یک از فروشنده‌های لوازم یدکی یا همان به اصطلاح‌های بورس‌ لوازم خودرو، 70 درصد اجناس چیده شده در قفسه‌ها، فاقد نشان استاندارد باشند.

لوازم یدکی چینی به محض ورود به بازار تمام رقبای خود را از معرکه به در کردند و قیمت‌های پایین خود را به رخ رقبا کشیدند؛ تا جایی که به گفته خودروسازان، 67 درصد لوازم موجود در بازار عمدتا چینی، قاچاق و بی کیفیت هستند.

این در حالی است که استفاده از این اجناس بی‌کیفیت، علاوه بر زیان‌های مالی، خسارت‌های جانی نیز برای مصرف‌کننده‌ها دربردارد. برای نمونه کافی است به علت بی‌کیفیت بودن یکی از قطعات سیستم ترمز، روغن ترمز از مسیر خود خارج شود و خودروی بدون ترمز حادثه‌ای دلخراش برای راننده‌ و سرنشینان رقم زند.

برخی صاحبان خودرو گرانی لوازم یدکی را به عنوان عمده‌ترین دلیل انتخاب اجناس چینی و دیگر لوازم فاقد کیفیت و نشان استاندارد، مطرح می‌کنند.

حال آنکه به گفته تعمیرکاران و آگاهان بازار، صرفه اقتصادی به طور حتم با خرید اجناس با کیفیت و استاندارد است؛ هر چند خرید این لوازم در شرایط گرانی آنها باشد.

در مورد گرانی لوازم یدکی، رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو به ایلنا می‌گوید: فقط در بخش بدنه خودرو، نسبت به ماه‌های پیش، حدود 40درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

در بازار لوازم یدکی خودرو‌های خارجی نیز به دلیل نبود خدمات پس از فروش و تنوع خودرویی که در بازار این خودرو‌ها وجود دارد شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم.

تمام این تغییرات درحالی صورت می‌گیرد که سهمیه‌بندی بنزین باید عامل مهمی برای کاهش استهلاک لوازم خودرو‌ها و به طور طبیعی کاهش قیمت‌ها باشد.

این درحالی است که سرعت افزایش قیمت لوازم یدکی حتی در سربالایی و دست‌انداز‌هایی که طرح سهمیه‌بندی بنزین برای آن پیش آورد، کاهش نیافت.

کد خبر 69245

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز