سفیر ایران در بغداد از آزادی قریب‌الوقوع 86 نفر از اتباع ایران که به‌دلیل سفر غیرقانونی به عراق برای زیارت عتبات‌عالیات دستگیر و زندانی شده بودند، خبر داد.

حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: پس از پیگیری‌های سفارت ایران در عراق و موافقت نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور با عفو زندانیان ایرانی که برای زیارت عتبات عالیات به‌طور غیرقانونی وارد عراق شده بودند، شورای ریاست‌جمهوری عراق نیز با عفو این افراد موافقت کرد و این زندانیان در آستانه آزادی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه اجرای حکم آزادی آنان به وزارت دادگستری عراق ابلاغ شده است، افزود: تعداد زندانیانی که در فهرست سفارت نامشان درج شده‌، 86 نفر است و ما اکنون در انتظار دریافت فهرست نهایی موافقت‌شده از جانب مقام‌های عراقی هستیم و امیدواریم همه این افراد در روزهای آینده آزاد شوند.

کاظمی قمی با اشاره به شرایط امنیتی خاص عراق و قوانین سختگیرانه و احکام طولانی‌مدت زندان تا 10 سال حبس برای ورود غیر‌قانونی به این کشور و نیز وضعیت نامناسب زندان‌های عراق، از اتباع ایرانی خواست که از سفرهای غیر‌‌قانونی به این کشور برای زیارت عتبات‌عالیات اجتناب کنند.

2 روز قبل هم با پیگیری سفارت ایران در بغداد، مسئول پشتیبانی ستاد بازسازی عتبات‌عالیات و همچنین یک تاجر خرمشهری از زندان‌های عراق آزاد شده بودند.

پیگیری وضعیت دیپلمات‌ها

سفیر ایران درباره آخرین وضعیت دیپلمات‌های ایرانی دربند نظامیان آمریکایی نیز گفت: در ملاقات‌هایی که با مقامات عراقی از جمله رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و وزیران خارجه و کشور عراق انجام می‌شود، موضوع دیپلمات‌ها را با قوت پیگیری می‌کنیم و آنان نیز همواره گزارش پیگیری‌های خود با طرف آمریکایی را به ما انتقال می‌دهند.

وی همچنین در‌باره موضوع ملاقات دیپلمات‌های دربند با خانواده‌هایشان گفت: فهرست مربوط به این دیدارها از طریق مقامات عراقی به طرف آمریکایی ارائه شده و آنها با اصل موضوع دیدار موافقت کرده‌اند و اکنون در انتظار تعیین روز ملاقات هستیم‌.

کد خبر 69037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز