دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از تشدید برخورد با واحدهای تولید‌‌کننده محصولات لبنی بی‌کیفیت خبر داده و اعلام کرده است، نسبت به کنترل دوره‌ای کیفیت تولید در واحدهای تولیدی اقدام خواهد کرد.

1 - وعده سازمان حمایت برای برخورد با واحدهای متخلف تولید‌کننده فراورده‌های لبنی که تا‌کنون بارها نیز تکرار شده در حالی مطرح می‌شود که بخش اعظم محصولات لبنی توسط 2 شرکت بزرگ دولتی تولید شده و برخی از این شرکت‌ها در گذشته افزایش چند صددرصدی قیمت برخی محصولات را در سایه چنین برخوردهایی  تجربه کرده‌اند.

2 - نابسامانی قیمت، کم‌فروشی، درج درصد چربی غیرواقعی و استفاده از شیر خشک از جمله تخلفاتی است که از ابتدای سال گذشته شدت بیشتری یافته و درصورت خواست یا توانایی سازمان‌های نظارتی برای مقابله با آن نیازی به صدور دستورالعمل‌های جدید نیست.

3 - در شرایطی که قیمت برخی نهاده‌های تولید مانند شیرخام افزایش یافته است، الزام تولید‌کنندگان دولتی و خصوصی به تثبیت قیمت برخی محصولات لبنی و آزاد‌سازی قیمت برخی دیگر از این فرآورده‌ها، خود زمینه لازم  را برای شکل‌گیری چنین تخلفاتی  فراهم کرده‌است.

4 - تولید‌کنندگان با انتقاد از تحت فشاربودن صنعت لبنیات به‌دلیل دخالت‌ دستگاه‌های دولتی از فعال‌بودن تنها 50درصد ظرفیت واحدهای تولیدی لبنی خود خبر می‌‌دهند. با این وضعیت تجربه نشان داده‌است تشدید برخورد‌های تعزیراتی برای تولید کیفی کالاها چندان کارآمد نخواهد بود.

5 - پس از حذف یارانه‌های دولتی این صنعت به‌نظر می‌رسد، آزادسازی قیمت و شکل‌گیری تولید رقابتی راهکاری برای حمایت توأم از تولید و مصرف این محصولات است؛ موضوعی که چندان مورد اقبال سیاستگذاران نبوده و حمایت‌های گاه‌و‌بی‌گاه دولت از شرکت‌های لبنی دولتی، گلایه تولید‌کنندگان بخش خصوصی را به همراه داشته است

کد خبر 68623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز