همشهری‌آنلاین: کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری استان مازندران گفت: مهمترین نقش قصه گویی تقویت قوه تخیل درکودکان است.

به گزارش ایرنا، علی مراد خرمی درحاشیه چهارمین جشنواره منطقه ای قصه‌گویی در کرمانشاه گفت: قصه‌گویی فضایی را دراختیار کودکان می‌گذارد که تخیل خود را تقویت کنند درحالی که مثلا در فیلم، شخصیتها در مقابل کودکان وجوددارد درحالی که در قصه گویی آنها آزاد هستند و در ذهن خود شخصیتها را می‌سازند.

وی گفت: حتی اختراعات زمینه‌اش ازتخیل است و مخترعان از قوه تخیل خود برای اختراعات استفاده کرده‌اند، اگر قوه تخیل کودکان قوی شود در علوم هم می‌توانند پیشرفت کنند.

این کارشناس افزود: امروز فراگیری رسانه‌ها باعث شده خانواده‌ها و جامعه از قصه‌گویی فاصله بگیرند درحالی که پیش از این کودکان به واسطه حضور پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و پدر و مادرها درخانه بیشتر با قصه‌گویی آشنا بودند.

وی افزود: در قالب قصه‌ها و لالایی‌ها میراث فرهنگی را به کودکان منتقل و شجاعت، مهربانی و اصالت و بسیاری از اصول تربیتی را به آنها یاد می‌دادند درحالی که در زمان ما رسانه‌ها فراوان شده‌اند مثل تلویزیون، رادیو، رایانه که اینها بیشتر به کودکان اطلاعات می‌دهند.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها درانتقال مفاهیم تربیتی به کودکان گفت: باید کودکان در قالب رسانه‌ها بیشتر با اسطوره‌های سرزمین خود آشنا شوند.

وی اظهارداشت: قصه‌های خوبی گفته شد سطح جشنواره هم خوب بود اما کارهای فرهنگی انتها ندارد و نمی‌توان گفت به 100 درصد اهدافمان رسیده‌ایم.

وی افزود: کانون از سال 43 که تشکیل شده قصه‌گویی را به عنوان یکی از مهمترین فعالیتهای خودش دنبال می‌کند اما نمی‌توان گفت به اهدافمان رسیده ایم.

در چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی که در کرمانشاه در حال برگزاری است 29 قصه‌گو از 6 استان غرب کشور با هم رقابت می‌کنند.

کد خبر 68229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز